"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Det tenkte jeg faktisk aldri på, men 20-30 min var slik jeg forstod det et slags minimum for å få frem det preget. Så om lengre koketid enn dette gir mer preg er det jo interessant, finnes det en "peak"?

Du kan jo prøve å maile instituttet ved Hüll og spørre, jeg må bare ha med det tyske navnet fordi det er så flott, som da er:
"Hopfenforschungszentrum Hüll". Humleforskningssentrum Hüll, der altså.

For en del år siden, da de "amerikanske" Hüll-humlene kom på markedet så mailet jeg litt kort med en av forskerne der om effekter av tid og temperaturer osv, og fikk mye god informasjon, så det kan være verdt et forsøk.
Kjempeide. Jeg går ut fra at det går greit å bruke engelsk? Tysken min er litt ... langsom, for å si det sånn:).
 
Hei,
Tenkte følgende oppskrift:
89,5 prosent pils
5,3% flaket havre
5,3% flaket hvete

0,92g per liter cascade
0,77 g per liter citra
IBU: 35

Tørrhumling: Her er jeg usikker, men tenkte å bruke det jeg har liggende
4,62 g saaz
3,08 g mosaic
1,54 g sabro

Gjær: ett eller annet rent som eks. s05 eller lalleman nottingham
 
Hei,
Tenkte følgende oppskrift:
89,5 prosent pils
5,3% flaket havre
5,3% flaket hvete

0,92g per liter cascade
0,77 g per liter citra
IBU: 35

Tørrhumling: Her er jeg usikker, men tenkte å bruke det jeg har liggende
4,62 g saaz
3,08 g mosaic
1,54 g sabro

Gjær: ett eller annet rent som eks. s05 eller lalleman nottingham
Synes dette ser ut som en fin pale ale. Ganske heftig tørrhumling. Tror kanskje jeg hadde spart Saaz til en pils eller noe belgisk.
 
Synes dette ser ut som en fin pale ale. Ganske heftig tørrhumling. Tror kanskje jeg hadde spart Saaz til en pils eller noe belgisk.
Jeg har hørt noe om at du kan bruke den i mesken. Da får du "bundne" thioler som det kan skje artige biotransformasjoner med under gjæringa. Mener Saaz var en av de humlene som kunne brukes på denne måten.

Men dette er vagt etter en hukommelse jeg er litt skeptisk til å stole for mye på, så ta det med en stor klype kalsiumklorid.

edit: Ser ut som god info her: https://escarpmentlabs.com/blogs/resources/designing-a-beer-for-biotransformation

Saaz er ei interessant humle å bruke i mesken, men effekten er avhengig av at du har en gjær som kan ha frigjørende effekt på de bundne thiolene. Og sånne er visst sjeldne. Artikkelen nevner Foggy London Ale og Ebbegården kveik. Nottingham eller 05 gjør nok ikke denne typen arbeid.
 
Sist redigert:
Jeg har hørt noe om at du kan bruke den i mesken. Da får du "bundne" thioler som det kan skje artige biotransformasjoner med under gjæringa. Mener Saaz var en av de humlene som kunne brukes på denne måten.

Men dette er vagt etter en hukommelse jeg er litt skeptisk til å stole for mye på, så ta det med en stor klype kalsiumklorid.

edit: Ser ut som god info her: https://escarpmentlabs.com/blogs/resources/designing-a-beer-for-biotransformation

Saaz er ei interessant humle å bruke i mesken, men effekten er avhengig av at du har en gjær som kan ha frigjørende effekt på de bundne thiolene. Og sånne er visst sjeldne. Artikkelen nevner Foggy London Ale og Ebbegården kveik. Nottingham eller 05 gjør nok ikke denne typen arbeid.
Takk for tips. Får lese meg opp på det og kanskje det kan bli aktuelt en annen gang.
 
Snart er høsten her, og sjøl om jeg ikke drikker så mye av det, er en bayer godt noen ganger når dagene blir kortere og lauvet begynner å ramle av trærne. Så brygger jeg en liten batch nå, kommer jeg sikkert til å være glad for den om noen måneder.

Jeg trur stadig egentlig at dekoksjon har lite for seg, men det er litt artig å styre med det - og jeg er jo ikke helt sikker på at det er bare tull:). En variant som er overkommelig, er den der du koker alt, etter først å ha tappa av godt med vørter etter sakkarifikasjonssteget på 63 grader. Jeg har laga en litt krøllete variant der hensikten er å få høy gjærbarhet kombinert med godt utbytte. Men dette har jeg aldri prøvd før, så det blir spennende å se hvordan det funker. Og når jeg brygger en såpass liten batch, og kjører no sparge, blir det hele ganske håndterbart, også.

OG 1.050, FG 1.010, 5,3% ABV, 25 IBU. No sparge. Koke 60 min. Gjæres på 17-18 grader med en pose w-34/70 som strøs rett i dunken.

Malt til 15 liter før tapping
3,5 kg mørkt münchnermalt (Ikke noe annet, siden dekoksjonen - etter teorien - skal sørge for det som melanoidinmalt etc. ellers ofte tilsettes for å gi.)
Humle
5 gr Perle @ 60 (litt alfasyre fra starten av skal være bra for dannelse av bunnfall)
20 gr Perle @ 30 (Svak, men merkbar humle, sier Norbrygg, så null aromahumle. Det bør holde med kryddertonene fra denne.)
Gjær
Fermentis w-34/70

Meskeprosedyren blir som følger:
1. Meske inn på 63 med 0,25 ts kalsiumklorid og 0,25 ts magnesiumsulfat. 60 min. pH 5,0. (Lav pH for at limit dekstrinasen skal kunne jobbe effektivt.)
2. Tappe av 10-12 liter så det bare er igjen tjukk mesk. Tilsett 0,25 ts natron . pH 5,6. Hever temp. langsomt til kokepunktet. (Høy pH er bra for alfa-amylasen, som får jobbe på veien opp mot koking, og gir også bedre forhold for maillardreaksjonene. Og hele poenget med dekoksjonen er jo å få til dem.)
3. Koke i 30 min.
4. Blande tilbake det som blei tappa av. Temp 64. Holde i 15 min så beta-amylasen kan få jobbe med det nytt sukker og gelatinisert stivelse fra pkt 2 og 3.
5. Opp til 72 grader. Holde i 40 min. (Her er eneste hensikt å få danna glycoproteiner. Og vi pensjonister har jo god tid:).)
6. Tappe ut, og ha over til kok.
 
Sist redigert:
Utkast til en Braggot. Innspill?

Spennende - sjøl om dette neppe er noe jeg noen gang kommer til å brygge:).

Blei nysgjerrig, så jeg googla litt. BYO anslår at 40% er grensa om du vil ha tydelig honningpreg. Det blir brukt så lite som 15%, men da mener forfatteren at det er mer rimelig å kalle det "sugar beer". Og så fanga jeg opp her at du skal matche honningfarge til farge på brygget.

Jeg veit ikke hva slags tanker du har om hvordan du vil ha dette. Det er vel snakk om en glidende skala fra øl over til mjød? Og så henger vel mye på hva slags honning du har?

Ut fra det lille jeg har hørt om braggot i podcaster etc. virker det som om du skal ha en god del honning før karakteren blir tydelig - men jeg har jo null erfaring å bygge meninger på:).
 
Etter inspo i annen tråd vil jeg gjerne lage en MO+Citra SMaSH, men kjenner meg ikke helt trygg på mengdene så vil høre om dette ser riktig ut for en ålreit øl.

- 23L på Grainfather
- ABV 4,9%
- IBU 39

4.6kg Maris Otter

15g Citra @60min
28g Citra @10min
14g Citra @5min
28g Citra tørrhumling 4 dager

Gjæres med S-04

Innspill?
 
Etter inspo i annen tråd vil jeg gjerne lage en MO+Citra SMaSH, men kjenner meg ikke helt trygg på mengdene så vil høre om dette ser riktig ut for en ålreit øl.

- 23L på Grainfather
- ABV 4,9%
- IBU 39

4.6kg Maris Otter

15g Citra @60min
28g Citra @10min
14g Citra @5min
28g Citra tørrhumling 4 dager

Innspill?
Om du ønsker kraftig humlearoma, burde du nok gå opp til 100 gram tørrhumling, altså ca. 4 gr/l. Det er i alle fall hva den amerikanske professoren Tom Shellhammer mener gir maks utbytte av de fruktige aromaene. (Går du høyere, vekter du mer de tre-/teaktige aromaene.)
 
Etter inspo i annen tråd vil jeg gjerne lage en MO+Citra SMaSH, men kjenner meg ikke helt trygg på mengdene så vil høre om dette ser riktig ut for en ålreit øl.

- 23L på Grainfather
- ABV 4,9%
- IBU 39

4.6kg Maris Otter

15g Citra @60min
28g Citra @10min
14g Citra @5min
28g Citra tørrhumling 4 dager

Gjæres med S-04

Innspill?
Kommer litt an på hvor bitter du vil ha den. Personlig hadde jeg droppet 10 og 5 min stegene og hatt alt i Whirlpool.
 
Om du ønsker kraftig humlearoma, burde du nok gå opp til 100 gram tørrhumling, altså ca. 4 gr/l. Det er i alle fall hva den amerikanske professoren Tom Shellhammer mener gir maks utbytte av de fruktige aromaene. (Går du høyere, vekter du mer de tre-/teaktige aromaene.)
Min umiddelbare reaksjon er at det høres mye på en pale ale.

Jeg har 2 g/l Vic Secret i en Pacific Ale. Fortsatt litt fersk, nå litt i overkant. Regner med det er riktig så bra når den får satt seg i løpet av en uke og to.
 
Hvis det er malt og humle du vil ha i fokus, det er ofte det en ønsker med en SMASH for å lære mer om råvarene, så hadde jeg bytta gjæren til US-05.

2g/l med tørrhumle passer nok fint i en butikkstyrke-ish APA som @Kold Brygg er inne på. Han er tross alt Norgesmester i IPA 2 år på rad så lurt å lytte til tips fra han :)
 
Hvis det er malt og humle du vil ha i fokus, det er ofte det en ønsker med en SMASH for å lære mer om råvarene, så hadde jeg bytta gjæren til US-05.

2g/l med tørrhumle passer nok fint i en butikkstyrke-ish APA som @Kold Brygg er inne på. Han er tross alt Norgesmester i IPA 2 år på rad så lurt å lytte til tips fra han :)
Det hadde jeg aldri blitt om jeg ikke lytter til klokere mennesker enn meg.

Jeg har på ingen måte funnet opp kruttet. Jeg prøver bare å lære av alle de fantastiske flinke folka her inne, som vi er så heldige at de er villige til å dele sin kunnskap. Dette gjelder også PetterLambic (synes absolutt du skal bytte brukernavn :p ).

Neste blir en XPA (hva nå det er :oops:). Blir en slags mellomting mellom APA og IPA. Her blir det mer tørrhumle.

Foreløpig utkast
 
Tilbake
Topp