Litt panik her grunnet gjær som ikke vil igang

Ja, det var denne etterpåklokskapen da.... Jeg velger å ha is i magen, og venter til i morgen. Jeg tok ut gjæringskaret nå på kvelden og da vørteren en skikkelig omgang med risting. Mest for å si til de inni der at nok er nok. Nå må de stå opp og komme seg på jobb som skikkelige folk.
Litt filleristing hjalp ikke. Det hadde jeg nok heller ikke forventet. Jeg tror rett og slett at de gjærcellene som var i den pakka fra Whitelabs ikke lenger er blant oss. SG har ikke rikket seg et eneste poeng siden søndag, så nå - 72 timer senere - strødde jeg pent og rolig oppi tre pakker Diamond. Så får jeg håpe at de tar på seg jobben.

Litt filleristing hjalp ikke. Det hadde jeg nok heller ikke forventet. Jeg tror rett og slett at de gjærcellene som var i den pakka fra Whitelabs ikke lenger er blant oss. SG har ikke rikket seg et eneste poeng siden søndag, så nå - 72 timer senere - strødde jeg pent og rolig oppi tre pakker Diamond. Så får jeg håpe at de tar på seg jobben.
Det er jo alltid koselig å gå på jobb når likene fra dine forgjengere ligger strødd. Motiverende, kan man si. :D

Det var slurry av Saflager 34/70 Nå boble det bra inni der.
Basert både på teori og erfaring vil jeg si at slurryen skal ikke være mer ei uke gammel, regna fra høsting, om du skal bruke den direkte. Er den eldre, har den antakelig tæra såpass mye på enegireservene sine (glykogen) at den bør få en oppfriskingsstarter for å bygge opp igjen glykogenlagrene.

Basert både på teori og erfaring vil jeg si at slurryen skal ikke være mer ei uke gammel, regna fra høsting, om du skal bruke den direkte. Er den eldre, har den antakelig tæra såpass mye på enegireservene sine (glykogen) at den bør få en oppfriskingsstarter for å bygge opp igjen glykogenlagrene.
Nå har jeg brukt slurry av den som er minst ett par mnd gamle uten problemer. Denne har nok vært brukt noen ganger så det kan være noe der. Jeg leste du nevnte 2 uker maks i en tidligere post. Å nå får jeg jo endelig begynt med starter så det skal bli intersant ;)

Nå har jeg brukt slurry av den som er minst ett par mnd gamle uten problemer. Denne har nok vært brukt noen ganger så det kan være noe der. Jeg leste du nevnte 2 uker maks i en tidligere post. Å nå får jeg jo endelig begynt med starter så det skal bli intersant ;)
Gi slurryen en liter 1.020'ish vørter et par dager før du skal bruke den. Ikke rist inn oksygen, og la den bare stå i ro, og isoler den fra luft så godt du kan. På denne måten simulerer du forholdene mot slutten av en vanlig gjæringsprosess, da gjæren konsentrerer seg om å bygge opp energireservene før den går i dvale.

På bryggedagen kan du dekantere av startervørteren. Vil du være helt rå, kan du så kickstarte gjæren med å gi den en liter vørter - 1.040 - og la den snurre 4 timer på rører'n. Hiv hele liter'n oppi. Da skal du ikke behøve å oksygenere når du pitcher, for gjæren vil ha fått nok oksygen på rører'n. Den vil nå "hit the ground running":).

Glykogenet trengs når du pitcher. Da skal den ta til seg oksygen, som den bruker i prosessen med å bygge opp membranen og legge seg opp lagre av membranråstoff (steroler og lipider). Til dette trenger den energi, som den må ta fra energilagrene sine.

Det blir (nesten) alltid øl - men det kan også alltid bli bedre øl;).

Sist redigert:
Lage vørter i en vanlig kjel da og sile etterpå ?
Trur ikke jeg helt skjønte det der. Hvordan du lager vørter til startere spiller ikke så stor rolle. Jeg dekanterer klar vørter fra bunnfallet etter brygging, og så lager jeg en gang i blant opp litt vørter i et eget"brygg". Du kan jo også brygge et par liter ekstra når du brygger.

Eller du kan bruke DME.

Trur ikke jeg helt skjønte det der. Hvordan du lager vørter til startere spiller ikke så stor rolle. Jeg dekanterer klar vørter fra bunnfallet etter brygging, og så lager jeg en gang i blant opp litt vørter i et eget"brygg". Du kan jo også brygge et par liter ekstra når du brygger.

Eller du kan bruke DME.
Ja jeg har spart av en halvliter på ymse ølstiler å lagt i frysern, men ikke så mye som to liter. Men ja Spraymalt er også en grei løsning

Tilbake
Topp