Mulig det er en annen tråd som passer bedre, vis meg gjerne i riktig retning.
Har lyst til å brygge en ~IPA (les: humletung øl, åpen for andre typer) som holder lavere alkohol, <5%. Session IPAer smaker jo veldig ofte.. ikke like bra.
Så, forslag til øl eller oppskrifter som kan være bra å sikte mot?
En enkel måte å dytte mer smak inn i ølet på uten å få for mye alkohol, er å bruke mer malt samtidig som du mesker på en høyere temperatur. Gjærbarheta på vørteren din synker med ca 4 prosentpoeng for hver grad over 67 grader. Du får da en større andel dektriner, som ikke er gjærbare. De smaker ikke noe, så du endrer ikke smaken på ølet. Det blir ikke søtt.
Konsekvensen er at du kan brygge med mer malt, og dermed få mer smak, uten å få mer alkohol. OG blir den samme som i et sterkere øl, men FG vil også bli tilsvarende høyere.
Du kan også bruke en gjær med lav attenuasjon, men da vil du kanskje få en merkbar restsødme. Det er ikke nødvendigvis ille. Vestkyst brygges f.eks. med Wyeast 1318, som (i teorien) ikke kan ete maltotriose.
Jeg ser for meg at du ikke skal drive det for langt. På ett eller annet nivå vil det antakelig bli et merkbart misforhold mellom alkoholinnhold og smaksfylde - men det er nå bare en spekulasjon fra min side.
Jeg tumler akkurat med en plan om å nedskalere alkoholinnholdet i en rød IPA jeg var veldig fornøyd med. Skal jeg kutte ned på basismaltet, eller skal jeg bare øke mesketemperaturen? Jeg vil ned fra 6,2% til litt over 5. Da blir den litt mer anstendig å drikke

. Da må jeg senke utgjæringsprosenten fra 76 til 63,og da må jeg tre grader opp fra 67. 70 grader skulle gjøre jobben - om jeg velger denne strategien. 70 grader er ikke
så ekstremt, så kanskje det blir løsninga.