Finn Berger
Moderator
Vi har planer om et fat-kurs, i alle fallJeg vurderer å prøve meg på fat. Har forumet en "Kom igang med fat for dummys"? Jeg har ikke funnet noen. Hvis ikke - er det noen som har noen forslag til gode guider? Jeg lurer på så mangt, og kan så veldig veldig lite. Mye av det jeg leser tar for gitt mange ting jeg ikke forstår. Noen ting jeg lurer på:
Hva er minimum utstyr jeg _må_ ha? Fat ok, men hva med koblinger, slanger, verktøy, "lube" (hva slags?) og andre ting? Jeg er ikke ute etter å lage kegerator eller lignende, jeg er fornøyd med å ha fatene stående i et kjøleskap med den enkleste tenkelige serveringsmekanikken.
Hvis jeg karbonerer naturlig, må jeg allikevel koble på CO2 for å få ølet ut av fatet igjen? Må det være CO2 kobla på til enhver tid? Eller kan jeg ha fire fat og én CO2-tank og få det til å svinge?
Kan jeg ha en kort slange med kran festa til fatet liggende i et kjøleskap sånn nogenlunde fast, eller må jeg fjerne serveringsutstyr for rengjøring og desinfisering jevnlig? Hvor ofte?
Hvor langt kommer man med en 5kg CO2-flaske? Eller er det Sodastream som gjelder? Hvor lenge varer den?
Jeg ser det ligger en del fat på finn - er det trygt å kjøpe brukt, eller er det tryggest å kjøpe nytt?
Jeg skulle gjerne hatt en god guide som forklarer meg alt jeg trenger å vite uten å anta noe forkunnskap. Jeg antar at jeg kan gå til en bryggebutikk å få hjelp til flere av disse tingene, men jeg liker å orientere meg litt på forhånd. Se an litt hva det koster og hva det krever av meg.
Takker for all hjelp![]()