Glenn
Norbrygg-medlem
Det kan ha vært i minste laget, selv om tørrgjær har blitt mye bedre med årene, og at leverandør sier det er bare å strø på, så dauer endel celler av det. Ingen krise det om man har i nok, men personlig liker jeg å bruke starter. Bruker vørter som ligger igjen etter å ha overført fra kok til gjæring, lar det bunnfelle i 3 litersmålet mitt, og jeg får alltid mer enn jeg behøver og fryser ned i liters flasker. Samler vørter fra pils hovedsakelig, ikke fra "spesialiteter". Blander ut denne til ca. 1.036 og 1.2 til 1.3 liter og lager en no stir starter på en pakke tørrgjær til en normalstyrke øl, 24 L batch. Dvs jeg strør bare i gjær og lar den stå. Ikke forstyrre gjæren på 1/2 time, den må rehydre før den er robust nok til å tåle bevegelse. Rister og blander det etter times tid, og lar den stå til den er klar, 24-36 timer. På større øl kan man gjerne øke mengde vørter for å øke cellemengden. Tørrgjær trenger ikke næring eller oksygen første "runden" , jeg ser på første runden som starteren, og har i servomyces og oksygenerer batchen. Det kan være mindre behov for det selv etter en runde i starter, men det føles bra, og har gitt meg gode resultater. Jeg bruker mer servomyces og mer oksygen om jeg bruker den i neste batch også.Jøss. Her ble spørsmålene i tråden for dumme spørsmål, tydeligvis for dumme.
Les en bok eller fem i stedet for å trolle ...
Jeg mistenker jo da at jeg har brukt for lite gjær i mange av disse første batchene. Jeg har for så vidt brukt informasjonen på pakkene som sier 0,5 - 1 g/l, og da klort meg innenfor ved å strø 11 gram i en batch på 22 liter. Men da kvaliteten kanskje ikke har vært god nok slik at det har vært underpitching og det best skulle vært 1,6 pakker
Slik jeg ser det da vil det gjærne være bedre å lage en starter ut fra 1 pose enn å bare strø 2 poser over(?)
Jeg ønsker bare å lage det beste ølet til den rette prisen