Tråden for dumme spørsmål.

Ok, hvis noen orker mer fat-spørsmål fra meg, ser dette ut som en komplett handleliste?
  1. Fat 9l
  2. Flyteball (én per fat)
  3. CO2-slange
  4. Holder for Soda stream-flaske
  5. Soda stream-regulator
  6. Diptube for CO2 (tenkt brukt som utgang til flyteballen) (én per fat)
  7. Manifold med fire utganger
  8. Pushfit CO2-slangesett (én per fat)
  9. Slangesett med picnic-kran (én per fat)
  10. Slangesett for overføring
Slangesettene har den stilige lavprofils-ball locken som @msevland anbefalte.

Jeg har Soda stream-flasker.

Tanken er da som følger:
  • Montere regulator (5) på Soda stream
  • Bruke holderen (4) til å henge Soda stream på ett fat (1)
  • Koble CO2-slange (3) fra regulator (5) til manifold (7).
  • Koble Pushfit slanger (8) fra manifold (7) til fat (1)
  • Koble slangesett med picninc-kran (9) fra fat (1) for servering.
  • Koble diptube (6) til fat (1) og flyteball (2) til diptube for servering fra toppen av fatet.
  • Bruke slangesett for overføring (10) for å fylle fat fra gjæringskar
Såvidt jeg forstår er det tilbakeslagsventil i manifoldet, som både hindrer trykkutligning mellom fat, men også unngår at det kommer øl inn i CO2-regulatoren.

Har jeg da alt jeg trenger? Burde jeg ha gjengeteip, slangeklemmer eller noen andre smådeler som jeg ikke har skrevet opp? "Keg lube"?

Det er mye å sette seg inn i, og heller ikke råbillig... Men jeg er spent på å prøve.

Har jeg da alt jeg trenger? Burde jeg ha gjengeteip, slangeklemmer eller noen andre smådeler som jeg ikke har skrevet opp? "Keg lube"?
Keg lube eller vaselin, er for å vedlikeholde o-ringer på fat. Gjør pushfit koblinger litt lettere å få helt sammen, men går fint uten og. Kanskje det er lurt med en slangekutter. Slangeklemmer *som passer* er absolutt en fordel for det som går på nippel.

Flyteball hadde jeg ikke giddet å styre med, når fatet har stått kaldt noen dager etter tapping så kan man tappe av med en kort slange på høyt trykk, det suger kjapt ut sedimentene rundt stigrøret. Ellers bruker du vel klarningsmiddel og tapper klar øl?

Keg lube eller vaselin, er for å vedlikeholde o-ringer på fat. Gjør pushfit koblinger litt lettere å få helt sammen, men går fint uten og. Kanskje det er lurt med en slangekutter. Slangeklemmer *som passer* er absolutt en fordel for det som går på nippel.

Flyteball hadde jeg ikke giddet å styre med, når fatet har stått kaldt noen dager etter tapping så kan man tappe av med en kort slange på høyt trykk, det suger kjapt ut sedimentene rundt stigrøret. Ellers bruker du vel klarningsmiddel og tapper klar øl?

Ja, klart nok, men det sedimenterer videre når det står kaldt. Jeg hadde også tenkt til å bruke gelatin på fatet. Jeg gjør ikke coldcrash på gjæringstanken for å unngå oksidering. Men det er jo mulig at jeg like gjerne kunne tappa av sedimenter i en engangsøvelse som du foreslår.

Enig. Har flere flyteballer, synes ikke de fungerte så bra. Ofte endte det med å suge inn co2 framfor øl. Har avinstallerert alle. Kanskje jeg skal legge de ut på Finn.

Ta en gjennomgang av ‘gratis’ 3D utskrifter på forumet. Jeg har lagt ut noen design som jeg liker godt selv. Kan sikkert skrive ut noen ved anledning. Har allerede gitt ut haugevis :)

Jeg bruker også 3/16 på gass og øl. Har T-splitter (venstre i bildet). Kobler av fatet i stedet for å stenge manifoilen. Du får uansett samme trykk.
IMG_5291.jpeg

Sist redigert:
Ja, klart nok, men det sedimenterer videre når det står kaldt. Jeg hadde også tenkt til å bruke gelatin på fatet. Jeg gjør ikke coldcrash på gjæringstanken for å unngå oksidering. Men det er jo mulig at jeg like gjerne kunne tappa av sedimenter i en engangsøvelse som du foreslår.
Det er viktigere at ølet smaker godt enn at det er krystallklart. Eneste veien til krystallklar øl er om du filtrerer. Men bare det å velge en gjær som flokkulerer godt, rett dose klarningsmiddel til rett tid i koking, og å la ølet hvile litt på bøtta/tanken før tapping gjør jo vanligvis at man tapper veldig klar øl til fat. Det lille som sedimenterer videre når det står kaldt vil tror jeg ikke at du vil merke noe til, da tapper du jo uansett bare med 0.7ish bar rundt den vesle åpninga på stigerøret. Coldcrash er et godt verktøy på øl som tørrhumles, men man skal jo da ha full kontrol på trykk. Det enkleste da er å bruke en Apollo eller Fermzilla med spundingventil som man setter på 0.3-4 bar etter ei uke. Hva jeg har ødelagt av øl er 99% skyldig falskluft i krane, nippel, mac daddy eller ball lock. Hvis alt er tett og fatet tomt for luft så blir ølet bra det, og det står seg lenge.

Hjelp! Da har jeg bestilt. Hadde aldri trodd jeg skulle begi meg ut på fating.
«You have chosen wisely». Lurt i det siste på hvorfor jeg ikke har flasket øl på over 10 år så i kveld skulle det prøves å flaske litt ipa. Demret fort i minnet hvorfor jeg kuttet ut den praksisen for å si det det slik. Korker som ikke kommer skikkelig på, lekkasjer og søl. Lettere å ta seg en kald øl mens man ser på at et fat sakte fylles.

Tilbake
Topp