Tråden for dumme spørsmål.

Hvis du ikke har klar vørter når du fosskoker i en grainfather g30, svir det seg godt. Så det er nok mer en høy nokk temperatur til maillardreaksjon. Men g30 har tynn bunn og et lite varmeelement. Så der blir forholdsvis varmt i mitten av bunnplata.
Men jeg tror du skal koke forholdsvis lenge hvis det skal bli nokk til at du kjenner det på smaken.
Jeg har en tjukkbonna kjele på induksjonsplate, så der blir det ikkeno' sviing. Men jeg husker den BB60'n jeg begynte med for 10 år sida; der skulle det lite til før det blei litt svart.

Jeg skal lage en 20 liter litt eksperimenteriell amber ale. Funker disse humlene tror dere?: 60 min: 15 gram citra. 10 min 20 gram wilamette og 20 gram cascade. 0 min: 20 gram wilamette, 20 gram cascade og 10 gram cryo sabro.

Det
Jeg skal lage en 20 liter litt eksperimenteriell amber ale. Funker disse humlene tror dere?: 60 min: 15 gram citra. 10 min 20 gram wilamette og 20 gram cascade. 0 min: 20 gram wilamette, 20 gram cascade og 10 gram cryo sabro.
Mye klassiske humler. Uten å ha særlig kjennskap til Amber ser jeg i grunn grunn til det ikke skulle bli bra.

Fint om du oppgir alpha syre i humlen, samt IBU du ønsker i de forskjellige tilsetningene.
Valg av humler ser helt greit ut, lykke til, det blir helt sikkert godt.

Humle
15 gr Magnum @60
35 gr Fuggles @30
20 gr Fuggles @5
Er dette til 20 liter? Jeg når utregnede 33 IBU med den humletilsetningen, og Google påstår det er 40-45 i det ølet. Skal brygge en stout snart, og tenkte hvorfor ikke prøve den her. Har alt i reolen. :)

Edit: ved nærmere undersøkelse ser jeg mot noe sånt som 1,25 gr / liter Challenger ved 60 minutter kok, og 2,5 gram / liter Fuggles ved 30 minutter og ikke noe mer enn det.

Sist redigert:
Er dette til 20 liter? Jeg når utregnede 33 IBU med den humletilsetningen, og Google påstår det er 40-45 i det ølet. Skal brygge en stout snart, og tenkte hvorfor ikke prøve den her. Har alt i reolen. :)

Edit: ved nærmere undersøkelse ser jeg mot noe sånt som 1,25 gr / liter Challenger ved 60 minutter kok, og 2,5 gram / liter Fuggles ved 30 minutter og ikke noe mer enn det.
40 IBU. Det blei 25,5 liter til gjæring av det der. Jeg husker ikke noe mer, jeg brygga dette i 2017:).

Har sikkert hatt høyere AA enn jeg regner på humla, eller bare annen kalkulator da. Det stod chocolate rye på den posen jeg trodde var sjokolademalt. Rugporter er ikke å forakte, men blir ikke helt det samme.

Nå som det blir stadig kaldere trenger jeg en bitteliten varmekilde i kjøleskapet jeg gjærer i for å unngå temperaturfall. Det blir litt overdådig å varme opp hele rommet bare for gjærens del. Noen som har forslag til noe jeg kan bruke som ikke brenner ned huset mitt?

Nå som det blir stadig kaldere trenger jeg en bitteliten varmekilde i kjøleskapet jeg gjærer i for å unngå temperaturfall. Det blir litt overdådig å varme opp hele rommet bare for gjærens del. Noen som har forslag til noe jeg kan bruke som ikke brenner ned huset mitt?
Til 20-25 liters batcher fungerer dette strålende. Bare å bygge seg noe treverk under hylla du setter FV på så skru fast i det.

Eller som jeg har sammen med en Inkbird.

Takk for tips! Jeg har litt utfordringer med plass. Måtte sage av toppen på gjærlåsen for å få fermzillaen inn :D Hvordan er det med varmebelte på fermzilla? Den skal vel helst ikke bli så varm?

Hvis det er rom for det varmerøret så kan det være noe. Hvor bredt er det @Steinar Huneide?

Hvis det er rom for det varmerøret så kan det være noe. Hvor bredt er det @Steinar Huneide?
Det er 30 cm, så husker jeg ikke om ledninga går ut på enden eller under. Smalere enn ei gjæringsbøtte. Jeg brukte et sånt varmerør ganske lenge, til jeg behøvde mer effekt for å holde varmen når 70 liter øl skulle gjæres på 32-34 grader. Da ble det 200W frostvakt.

Fermzillaen min (flat bottom) har bare er hull i lokket til gjærlås. Er det mulig å bytte ut lokket tro?

Hmm, kanskje jeg har kjøpt en eldre variant? Lokket mitt har to bærehanker. Sånn: https://www.olbrygging.no/kegland/1...ttom-fermenter-med-kran-gjærlås-og-termometer

30cm er vel lengden?
Den skal monteres horisontalt, så behøves det noe luft ovenfor. I gjæringsskapet mitt har jeg saga til ei OSB plate som hylle til gjæringstanken, og den hviler på to stk 2x2" som står i bunn av kjøleskapet. På disse 2x2 har jeg da montert varmekilden, med 15-20 cm opp til treplata, og det samme fram til kjøleskapsdøra. Hvor dypt det røret bygger vet jeg ikke. Kanskje 10-12 cm, men du må jo ha minst det samme i klaring til døra. Spørs jo hvor stort gjæringsskap du har om det er plass til en sånn løsning.

Tilbake
Topp