Tråden for dumme spørsmål.

aha - det har nok vært nære på et par ganger, men jeg trur jeg har unngått å teste det:).

Jeg la forresten merke til i videoen som blei lagt ut over, at flakene hang igjen i korkeren og måtte dras ut. Det kan da i alle fall ikke være bra? Det skjer ikke med min.
Det betyr jo bare at den er så tight at korken presses veldig hardt mot glasset. Du ser det samme skjer med den billige varianten, hvis det ikke skjer ville jeg ha tenkt at adapteret er slitt og må byttes.
Jeg ville ikke stolt på en korker som ikke løfter opp flaska etter korking.

finnes det noen øl med sabro humler til salgs i norge, helst pol, butikker eller bar i oslo-området? Har kjøpt en pose og lurer på å ha det i en american amber ale men vil prøve litt først.

Det betyr jo bare at den er så tight at korken presses veldig hardt mot glasset. Du ser det samme skjer med den billige varianten, hvis det ikke skjer ville jeg ha tenkt at adapteret er slitt og må byttes.
Jeg ville ikke stolt på en korker som ikke løfter opp flaska etter korking.
Nå har jeg korka et sted mellom 40 og 50 000 flasker uten en eneste gang å ha opplevd problemer med at korkene ikke har sittet godt nok, så det resonnementet der er nok feil.

Jeg vil heller tru at flaskene henger fast fordi korkeren ikke bøyer kantene på korkene godt nok inntil.

Jeg vil heller tru at flaskene henger fast fordi korkeren ikke bøyer kantene på korkene godt nok inntil.
Og jeg vil heller tru at at det er på grunn av at adapteret er så tight at den klemmer korkene så hardt inntil at det ikke er mer å gå på. Da vil metallet i korkene gi seg litt og samtidig sette seg fast i adapteret.

Og jeg vil heller tru at at det er på grunn av at adapteret er så tight at den klemmer korkene så hardt inntil at det ikke er mer å gå på. Da vil metallet i korkene gi seg litt og samtidig sette seg fast i adapteret.
Uansett så er det i alle fall ingen grunn til ikke å stole på Mercedesen. Jeg har rimelig solid empirisk grunnlag for å kunne anbefale den uten forbehold. Flasker som har stått i mange år, er stadig helt tette, dvs. det er ikke noe tegn til at de ikke har holdt på kullsyra. (Kronekorker er ikke helt tette i den forstand at de ikke slipper inn noe oksygen, men det er en annen sak, og ikke noe som har med korkeren å gjøre.)

Uansett så er det i alle fall ingen grunn til ikke å stole på Mercedesen. Jeg har rimelig solid empirisk grunnlag for å kunne anbefale den uten forbehold. Flasker som har stått i mange år, er stadig helt tette, dvs. det eer ikke noe tegn til at de ikke har holdt på kullsyra. (Kronekorker er ikke helt tette i den forstand at de ikke slipper inn noe oksygen, men det er en annen sak, og ikke noe som har med korkeren å gjøre.)
Det gjelder vel alle korkere som selges, jeg hadde den billige typen de første årene som brygger, og åpnet nylig en black ipa som hadde stått i over 10 år i varierende temperatur. Det var ikke noe som tydet på at korkene har vært utette. Grunnen til at jeg gikk over til Doc Revolution var at den er enklere å bruke, ikke at jeg ikke stolte på den billige typen.

Det er adapteret som klemmer sammen korkene, ikke selve korkeren. I alle tilfeller ville jeg ha byttet adapteret etter 50 000 flasker, kanskje du da vil oppleve at flaskene setter seg fast?

Sist redigert:
Det gjelder vel alle korkere som selges, jeg hadde den billige typen de første årene som brygger, og åpnet nylig en black ipa som hadde stått i over 10 år i varierende temperatur. Det var ikke noe som tydet på at korkene har vært utette. Grunnen til at jeg gikk over til Doc Revolution var at den er enklere å bruke, ikke at jeg ikke stolte på den billige typen.

I alle tilfeller ville jeg ha byttet adapteret etter 50 000 flasker, kanskje du da vil oppleve at flaskene setter seg fast?
De har aldri sittet fast, så det er opplagt ikke meninga at de skal gjøre det. Og jeg er veldig glad for å slippe det ekstra momentet. Kan jo legge til at den ikke holder på flaskene når jeg korker 29 mm (de gamle Kinn-flaskene) heller. Og det adapteret kan umulig være veldig slitt, sjøl om jeg har korka en del Kinn-flasker, også.)

Trur nok den klarer 50 000 til:).

De har aldri sittet fast, så det er opplagt ikke meninga at de skal gjøre det. Og jeg er veldig glad for å slippe det ekstra momentet. Kan jo legge til at den ikke holder på flaskene når jeg korker 29 mm (de gamle Kinn-flaskene) heller. Og det adapteret kan umulig være veldig slitt, sjøl om jeg har korka en del Kinn-flasker, også.)

Trur nok den klarer 50 000 til:).
Men, koster den skjorte og bukse, eller bare en av delene? ;) spørs om han som stilte spørsmålet var klar for utlegget for Mercedesen. :)

Men, koster den skjorte og bukse, eller bare en av delene? ;) spørs om han som stilte spørsmålet var klar for utlegget for Mercedesen. :)
Nå koster den ny over 2000, så du skal vite at du kommer til å korke veldig mange flasker i åra framover for å gjøre den investeringa - om du da ikke er i den situasjonen at penger ikke spiller noen rolle. Men om du kunne få en brukt til en fornuftig pris, ville jeg overveid det. Jeg rakk å korke mange nok flasker med en skranglete korker - den vanlige billige typen - til å bli skikkelig lei av den. Ikke minst blei jeg lei av å måtte lirke flaska ut av adapteret. Så om forskjellen mellom den og en brukt Mercedes er noen få hundrelapper, synes jeg det er fornuftig å gjøre den investeringa. Og angrer du, kan du sikkert få solgt den uten noe tap av betydning.

Jeg synes det er merkelig at du bruker "Mercedes" som betegnelse på kvalitet @Finn Berger :p
Nå var det ikke jeg som begynte med det her - men den gamle Mercedesen min er i alle fall suverent mye bedre enn andre biler jeg har kjørt. Kan jo legge til at den lokale super-mekker'n - Tom's Bil - sier at han ikke kunne tenke seg å kjøre noe annet. Og han trur jeg har peil. (Han tilbringer 28 timer i døgnet på verkstedet, så vidt jeg kan forstå:).)

Men jeg er klar over at det har vært ymse med Mercedes opp gjennom - særlig med rust, om jeg ikke tar feil. Men min er rustfri:).

Tilbake
Topp