Tråden for dumme spørsmål.

I mytt bryggeoppsett er det ledet vann ned til bryggeboden via hageslange som kobles av og på, da permanent vannkobling ville betydd krav om å koble seg på avløpsnettet i tillegg, det ble for kostbart.

Jeg bruker vann som har gått gjennom hageslangen rett i brygget. Ingen opplevd forskjell fra da jeg tappet rett fra kranen inne på kjøkkenet. Alt av utstyr, flasker, fat osv blir vasket med vann som kommer rett fra hageslangen. Sitter som ølsmaker på et av de større bryggeriene i Norge og er temmelig sikker på at jeg skulle plukket opp de usmakene de snakker om her, sliter heller ikke med uklart øl.

Selvfølgelig må man la det renne av skikkelig først, spesielt når det er varmt ute, og bruke "skikkelige" slanger. Har selv en som er gravd ned i hagen som Tess mente hadde passert kravene til drikkevannslange hvis den ble testet. Har blindtestet vann tappet i bryggeboden kontra tappet fra kjøkkenet, ingen opplevd forskjell.

Skal ikke si at den videoen er BS, men den stemmer ikke overens med mine erfaringer.
Ja, det er sikkert stor forskjell på slanger, topp kvalitet er noe annet en en tynn hageslange fra Biltema.
Jeg tror bryggeren på videoen må sjekke slangen sin hvis det ødelegger ølet når han skyller av kjøleren med hageslangen. Tør ikke å tenke på hva som er inni der.

Jeg har også fylt kjelen via hageslange (trommel fra CO) på rundt 40 av de 47 batchene heg har brygget, jeg tenkte en periode at slangen kunne sette smak, så jeg prøvde på 2 eller 3 batcher å fylle med litermål rett fra krana, merket ingen forskjell og gikk tilbake til fylling med slange.
Jeg skyller også gjennom en stund før jeg kobler til kjelen.

Meg også, om det ikke setter smak så går vannet gjennom flere meter plastslange og river med seg mikroplast. Vi vet fortsatt lite hva mikroplast gjør med kroppen vår, men vi vet at det hoper seg opp, spesielt i hjernen. Så det er kanskje lurt å være føre var? Vi har, som mange andre, byttet det meste av plastredskaper på kjøkkenet mot tre.

Sist redigert:
Av alle ting å spare på så kan man jo kanskje unngå å spare på sketchy gummi som vanntilførsel til det man skal drikke seinere. Hageslange som er årevis gammal og ligger i sola på sommeren, fryser på vinteren og sprekker opp innvendig.. Nei vet du hva.

Kjøp en sånn, eller noe lignende.

Det bildet der gir meg angst:).

Du må i det minste la vannet renne ei stund før du begynner å fylle kjelen? Og så regner jeg med at du ikke bruker en 30 meter lang slange?

Kun en kort slange fra vasken og bort til bryggekjelen. Denne slangen har aldri sett dagslys, brukt kun til dette formålet og spyles godt igjennom før bruk. Kan gjerne bytte den til noe mer egnet sånn at dere får sove bedre om natten :p

Kun en kort slange fra vasken og bort til bryggekjelen. Denne slangen har aldri sett dagslys, brukt kun til dette formålet og spyles godt igjennom før bruk. Kan gjerne bytte den til noe mer egnet sånn at dere får sove bedre om natten :p
Samme her.... 1-1.5m og aldri noen tendenser til smak på vannet av den.

Samme her.... 1-1.5m og aldri noen tendenser til smak på vannet av den.
Jeg tror ikke at du klarer å smake ftalater, BPA, bly, flammehemmere og sånt. Hvis du først smaker at det smaker gummi fra slangen, så kan man jo tenke over hva man har fått i seg via slangen fra tidligere før man kjente smaken. Så er det det med mikroplast.

Jeg mister ikke noe nattesøvn av dette, men den type billig pvc-slange du bruker er ikke egnet til dette bruket. Og etter som den ikke er beregnet til drikkevann kan den inneholde både ftalater, bpa og bly. Du vil nok med høy sannsynlighet gå gjennom livet uten at det får noen konsekvenser, men hvis det er en kort slange, hvorfor ikke bruke noe som er mer egnet?

Har samme oppsett / filosofi, mener jeg kjøpte disse og kappet til 1.5 meter: https://www.biltema.no/batutstyr/vv.../drikkevannsslange-13-mm-x-5-m-bla-2000055304

Vet ikke hvilke andre slanger som evt hadde fungert bedre? Silikon blir evt. veldig mykt og vanskeligere å håndtere ser jeg for meg.

Skal jeg ta å sukke til med å bytte koblingene for vanntilførselen min og da. Har tenkt en stund på å bytte til rustfritt der, er gardena både Y-kobling fra utekrana på husveggen, og gardenakobling til vannslangen inn til garasjeveggen, og fra krana i garasja til vannslangen.

Jeg kjøpte min på Tess, litt dyrere enn denne, men måtte ha en på 15 meter før jeg fikk ruta om utekrana til veggen mot garasjen. Tror dette er samme sort, og vil passe på hurtigkoblinger.

Ser ut som det ca. det samme som Biltema-slangene siden det er næringsmiddelgodkjent PVC, men var ikke dumt at de faktisk er gjennomsiktige.

Tilbake
Topp