PetterL
Norbrygg-medlem
		Ingen grunn til å ikke bruke Sabrohar en humle med 20% IBU, Sabro. Noen grunn til å ikke bruke den?
Den har til og med relativt lavt innhold av co-humulone som , ihvertfall i teorien, skal gi en mindre "hard" bitterhet.
Ingen grunn til å ikke bruke Sabrohar en humle med 20% IBU, Sabro. Noen grunn til å ikke bruke den?
Nå er det lenge siden jeg har drukket Newcastle Brown Ale, men jeg er nokså sikker på at den ikke har 12% sjokolademalt. Jeg har ikke så mye erfaring med å bruke mye av denne malten, men jeg mistenker at 12% vil bli veldig dominerende.Jeg gjorde en feil da jeg bestilte malt, og fikk alt blanda i samme pose. Det er 4.7kg og 600g av det er sjokolademalt (pale chocolate og en som bare heter chocolate). Blir dette for mye sjokolade i et brygg? Skulle egentlig kopiere newcastle brown ale. Har også 1.5kg crystal malt, 300 gram cornflakes og 500gr rullet bygg jeg kunne erstatta den blandingen med.
Sabro er vel stikk motsatt av hva du ønsker i en brown ale. Kjør på med east kent goldings. Om det er noe mere biomasse så er det ikke all verdens til de mengder som skal til i en brown med relativt lav bitterhet på kun 22.har en humle med 20% IBU, Sabro. Noen grunn til å ikke bruke den?
Haandbryggeriet hadde en stout før med 14% choko som het Odin's Tipple. Kanskje du kan legge til litt røsta malt og så kan du bruke malten til noe fornuftig? Den blir veldig godJeg gjorde en feil da jeg bestilte malt, og fikk alt blanda i samme pose. Det er 4.7kg og 600g av det er sjokolademalt (pale chocolate og en som bare heter chocolate). Blir dette for mye sjokolade i et brygg? Skulle egentlig kopiere newcastle brown ale. Har også 1.5kg crystal malt, 300 gram cornflakes og 500gr rullet bygg jeg kunne erstatta den blandingen med.
Blir altfor mye pale chocolate for en brown, veldig mye....100gr i min oppskriftJeg gjorde en feil da jeg bestilte malt, og fikk alt blanda i samme pose. Det er 4.7kg og 600g av det er sjokolademalt (pale chocolate og en som bare heter chocolate). Blir dette for mye sjokolade i et brygg? Skulle egentlig kopiere newcastle brown ale. Har også 1.5kg crystal malt, 300 gram cornflakes og 500gr rullet bygg jeg kunne erstatta den blandingen med.
Her var det snakk om bitterhumle, ikke smak/aroma, så da bør Sabro funke aldeles fintSabro er vel stikk motsatt av hva du ønsker i en brown ale. Kjør på med east kent goldings. Om det er noe mere biomasse så er det ikke all verdens til de mengder som skal til i en brown med relativt lav bitterhet på kun 22.
Kanskje. Jeg tror nok at man vil smake forskjell. Jeg smaker forskjell på stouts bitret med centennial og magnum f.eks.Her var det snakk om bitterhumle, ikke smak/aroma, så da bør Sabro funke aldeles fint
Det tror jeg ikke før jeg ser deg runde opptil flere triangeltesterKanskje. Jeg tror nok at man vil smake forskjell. Jeg smaker forskjell på stouts bitret med centennial og magnum f.eks.
Jeg hadde nok heller brygget noe annet med den blandingen.Jeg gjorde en feil da jeg bestilte malt, og fikk alt blanda i samme pose. Det er 4.7kg og 600g av det er sjokolademalt (pale chocolate og en som bare heter chocolate). Blir dette for mye sjokolade i et brygg?

Centennial er en ekstrem humle hvor smaken overlever det meste. Sabro er i andre enden av skalaen.Kanskje. Jeg tror nok at man vil smake forskjell. Jeg smaker forskjell på stouts bitret med centennial og magnum f.eks.
Brygg selv hadde et ølsett de kalte knusern. Brygga det to ganger, en med magnum og en med Centennial for det var hva jeg hadde.. det var forskjell ja.Det tror jeg ikke før jeg ser deg runde opptil flere triangeltester
For alle andre humler enn Centennial er jeg enigDet tror jeg ikke før jeg ser deg runde opptil flere triangeltester
Tja skal ikke skrive under på det med pink slip på huset, men tror jeg hadde klart å skille pils bitret med Northern brewer og perle, og tror jeg skulle klart å skille warrior og magnum også. Forskjellene var merkbare på de i lyse øl. I en brown, sikkert ikke enorm forskjell. Men ville selv ha holdt meg noenlunde typeriktig.For alle andre humler enn Centennial er jeg enig
Her er Gordon Strongs versjon av O'Hara's Leann Folainn, av flere regna som en av verdens beste stouts. Den har også 14% sjoko - av den mørkeste. Hvor autentisk denne oppskrifta er, skal jeg ikke mene for mye om, men Strong mener den er ganske spot on, fordi den er bygga på hint fra hestens munn - en brygger som blei litt pratsom i hyggelig lag med Strong, om jeg ikke husker historien feil. (Jeg tenker at det kan ha vært en litt lur ireHaandbryggeriet hadde en stout før med 14% choko som het Odin's Tipple. Kanskje du kan legge til litt røsta malt og så kan du bruke malten til noe fornuftig? Den blir veldig godOppskrift her: https://forum.norbrygg.no/threads/kommersielle-oppskrifter-fra-bryggeriene.21940/page-34
Jeg skjønner ikke hvorfor folk koker ølet sitt i 90 minutterHer er Gordon Strongs versjon av O'Hara's Leann Folainn, av flere regna som en av verdens beste stouts. Den har også 14% sjoko - av den mørkeste. Hvor autentisk denne oppskrifta er, skal jeg ikke mene for mye om, men Strong mener den er ganske spot on, fordi den er bygga på hint fra hestens munn - en brygger som blei litt pratsom i hyggelig lag med Strong, om jeg ikke husker historien feil. (Jeg tenker at det kan ha vært en litt lur ire. Men jeg fikk et greit øl ut av det.)
OG 1.060, koke i 90 min. 6,3% ABV trur jeg.
Malt
4,4 kg Maris Otter
1,1 kg Valset bygg
0,3 kg Torrefied wheat
1,0 kg Dark Chocolate
0,3 kg Brown malt
Humle
15 gr Magnum @60
35 gr Fuggles @30
20 gr Fuggles @5
Gjær
WLP004 Irish Ale Yeast
Ikke jeg heller, men sida oppskrifta til Stormester'n var basert på det, hadde jeg den sånn.Jeg skjønner ikke hvorfor folk koker ølet sitt i 90 minutter
Med mindre du koker på flammer har jeg lite tro på at det er noen maillardreaksjon i en vørter. Konsentrasjon kan jo være et poeng, egentlig bare om du har driti deg ut i mesken - eller skal ha veldig sterk vørter.Ikke jeg heller, men sida oppskrifta til Stormester'n var basert på det, hadde jeg den sånn.
Jeg skal ikke si tvert at det ikke kan være et poeng med lengre koking for å få produsert mer maillardreaksjonsprodukter. Det kan være et poeng i et mørkt øl - kanskje. Men jeg har en følelse av at det mest merkbare resultatet bare er at du konsentrerer vørteren mer.
Hjertens enigMed mindre du koker på flammer har jeg lite tro på at det er noen maillardreaksjon i en vørter. Konsentrasjon kan jo være et poeng, egentlig bare om du har driti deg ut i mesken - eller skal ha veldig sterk vørter.