Tråden for dumme spørsmål.

Før når jeg gjæret i kjøleskap brukte jeg et varmebelte. Når jeg kjente på det så synes jeg det ble ganske varmt så jeg la det bare rundt bunnrammen på min Fermzilla og det holdt i massevis for å få opp temperaturen. I et avslått kjøleskap så stiger jo temperaturen automatisk, både av at gjæren produserer varme og temperaturen i rommet er høyere. På min Fermzilla så står det max temp er 55 grader og 35 grader under trykk. Følte at det tynne beltet kjentes farlig nær den grensa uten at jeg målte.

Om du ikke bruker Kveik eller har kjøleskapet i et veldig kaldt rom så skal det ikke mye til for å få opp temperaturen.

Fermzillaen min (flat bottom) har bare er hull i lokket til gjærlås. Er det mulig å bytte ut lokket tro?
Jeg anbefaler en varmekilde på under 100W. Det blir mye svinging / jo-jo når varmekilden er stor/høy watt.
Søk på Aliexpress etter reptilpære / reptilmatte. Jeg har i tillegg en dimmer på reptilpæren i kjøleskapet...

Flat bottom. Jeg har (som Terjedd) den gamle typen med to PET flaske tuter + 1 til gjærlås.
Mulig en enkel vinkel og videre på slange er den enkleste og rimeligste muligheten for deg
1762166213460.png
Finn en i 'riktig' tykkelse og sett på en myk slange-stubb slik at den sitter tett

Mht den gamle typen lokk, er PET hullet perfekt å helle humle gjennom (via trakt/brusflaske).
Jeg setter på lett CO2 trykk i den ene PET'n, og humle ned den andre.
Antar at svært lite O2 kommer ned i hullet siden det da er overtrykk i tanken.
Har laget en hun-hun PET overgang for enkelt å sette på en brusflaske
1762166564274.jpeg

Jeg anbefaler en varmekilde på under 100W. Det blir mye svinging / jo-jo når varmekilden er stor/høy watt.
Søk på Aliexpress etter reptilpære / reptilmatte. Jeg har i tillegg en dimmer på reptilpæren i kjøleskapet...

Flat bottom. Jeg har (som Terjedd) den gamle typen med to PET flaske tuter + 1 til gjærlås.
Mulig en enkel vinkel og videre på slange er den enkleste og rimeligste muligheten for deg
Vis vedlegget 75124
Finn en i 'riktig' tykkelse og sett på en myk slange-stubb slik at den sitter tett

Mht den gamle typen lokk, er PET hullet perfekt å helle humle gjennom (via trakt/brusflaske).
Jeg setter på lett CO2 trykk i den ene PET'n, og humle ned den andre.
Antar at svært lite O2 kommer ned i hullet siden det da er overtrykk i tanken.
Har laget en hun-hun PET overgang for enkelt å sette på en brusflaske
Vis vedlegget 75125
Veldig Reodor Felgen :D

Jeg fikk lyst på et sånt lokk, for jeg tror det vil lette overføring også. Jeg baler noe jævlig med å få øl over på fat, og klarer ikke å få en lukket sløyfe. Med lokk med ball lock kan jeg få lukket sløyfe, men også ha mulighet til å dytte litt på ølet med CO2.

I ettertid har jeg kuttet brusflasken i 45 graders vinkel slik at jeg heller 'mot en flaske-vegg'.
Siden gjengene mellom lokk og flaske er på utsiden, får du også max åpning til humla. Bruker du en trakt, vil den naturligvis bli mindre + at du slipper å balansere en trakt som før eller siden vil falle i bakken - full av humle...

I ettertid har jeg kuttet brusflasken i 45 graders vinkel slik at jeg heller 'mot en flaske-vegg'.
Siden gjengene mellom lokk og flaske er på utsiden, får du også max åpning til humla. Bruker du en trakt, vil den naturligvis bli mindre + at du slipper å balansere en trakt som før eller siden vil falle i bakken - full av humle...
Sist jeg tørrhumla slang jeg det bare oppi sammen med gjæren :p Later til å ha fungert, men den står til karbonering nå, så endelig dom kommer litt senere.

Veldig Reodor Felgen :D

Jeg fikk lyst på et sånt lokk, for jeg tror det vil lette overføring også. Jeg baler noe jævlig med å få øl over på fat, og klarer ikke å få en lukket sløyfe. Med lokk med ball lock kan jeg få lukket sløyfe, men også ha mulighet til å dytte litt på ølet med CO2.
En slange med riktig diameter kan enkelt tres ned i hullet i lokket. Det funker helt fint. Jeg bruker en vinylslange med ytre diameter på 12 mm. Må spikke den til litt - hvilket er enkelt - så blir det enkelt å få den nedi.

Det gamle lokket - med de to "bruskorkene" - er bedre enn det nye. Korkene er praktiske. Jeg har dem litt løse til stormgjæringa er over, så får jeg en slags åpen gjæring. Og så er de kjekke når du skal ha noe ned i dunken.

Sist redigert:
En slange med riktig diameter kan enkelt tres ned i hullet i lokket. Det funker helt fint. Jeg bruker en vinylslange med ytre diameter på 12 mm. Må spikke den til litt - hvilket er enkelt - så blir det enkelt å få den nedi.

Det gamle lokket - med de to "bruskorkene" - er bedre enn det nye. Korkene er praktiske. Jeg har dem litt løse til stormgjæringa er over, så får jeg en slags åpen gjæring. Og så er de kjekke når du skal ha noe ned i dunken.
Det gamle lokket... er det noe sånn som dette? https://www.olbrygging.no/kegland/102241/fermzilla-lokk-reservedel-til-fermzilla

WEB_Image_FermZilla_-_Reservelokk_img_20190701_114314_large_-1483526951.jpeg

Ja, men det midtre hullet har ikke gjenger, sida flatbottom'en ikke skal trykksettes. Det er bare til å sette gjærlåsen nedi. Det går sikkert greit å mekke noe sjøl om hullet har gjenger.

Den gamle hadde heller ikke kran, så jeg har laga hull sjøl - hvilket jeg trur er en fordel. Nå har jeg krana oppe akkurat over overgangen til den rette veggen - altså høyere enn der krana sitter på den nye versjonen - og det er en fordel når jeg skal tappe, trur jeg, for å unngå å få med bunnslammet. (Kanskje jeg tar feil der.)

I det hele tatt; alt var mye bedre før;).

Ja, men det midtre hullet har ikke gjenger, sida flatbottom'en ikke skal trykksettes. Det er bare til å sette gjærlåsen nedi. Det går sikkert greit å mekke noe sjøl om hullet har gjenger.

Den gamle hadde heller ikke kran, så jeg har laga hull sjøl - hvilket jeg trur er en fordel. Nå har jeg krana oppe akkurat over overgangen til den rette veggen - altså høyere enn der krana sitter på den nye versjonen - og det er en fordel når jeg skal tappe, trur jeg, for å unngå å få med bunnslammet. (Kanskje jeg tar feil der.)

Hmm.. det lokket jeg linka til, sammen med ett par carbonation caps og en flyteball, burde kunne gjøre lukket overføring enkelt... erstatte gjærlåsen med en plugg og med et moderat trykk på overføringa burde det kunne fungere...

Jeg har den nye og skulle ønske at krana satt lenger ned. Jeg må ofte vippe på karet for å få med alt. Hvis du virkelig har så mye trub at det går over krana er det jo bare å tappe til du har fått en fin kanal gjennom.

40 IBU. Det blei 25,5 liter til gjæring av det der. Jeg husker ikke noe mer, jeg brygga dette i 2017:).
Ser at de har ølet på Vinmonopolet Moa faktisk. Skal jammen ta å hente meg to flasker i morgen den dag. :)

Nå som det blir stadig kaldere trenger jeg en bitteliten varmekilde i kjøleskapet jeg gjærer i for å unngå temperaturfall. Det blir litt overdådig å varme opp hele rommet bare for gjærens del. Noen som har forslag til noe jeg kan bruke som ikke brenner ned huset mitt?
Reptilpære.

Jeg har den nye og skulle ønske at krana satt lenger ned. Jeg må ofte vippe på karet for å få med alt. Hvis du virkelig har så mye trub at det går over krana er det jo bare å tappe til du har fått en fin kanal gjennom.
OK. Ja, jeg må vippe, men med en silikongrytelapp el.lgn. under, er ikke det noe problem. Først forer jeg opp med noe under i bakkant, og det siste tar jeg manuelt. Mister helt minimalt med øl.

Hmm.. det lokket jeg linka til, sammen med ett par carbonation caps og en flyteball, burde kunne gjøre lukket overføring enkelt... erstatte gjærlåsen med en plugg og med et moderat trykk på overføringa burde det kunne fungere...
Jeg trur at du egentlig kan bruke flatbottom'en til spunding. Du kan jo tørrteste. (Lurer på om ikke noen faktisk har gjort det.)

Tilbake
Topp