Tråden for dumme spørsmål.

Bruker dere alltid en eller annen form for klarningsmiddel? Hvorfor evt. hvorfor ikke?
Bruker Protafloc under kok og Gelatin pulver oppløst i vann de siste dagene på cold crash på Pilsner, Lager og den slags Men andre stiler lar jeg det være.
Har faktisk tenkt tanken å la være på en Bohemian Pilsner batch bare for å sjekke

Noen spesiell grunn til at du ikke bruker det på humledrevne øl?
Jeg syns at det endrer på smak og aroma i ølet. Kan godt være subjektivt det altså, og tilfeldig mellom batchene som alltid vil være litt forskjellige uansett.
men er det egentlig noen fordel
Ja, det blir mindre sedimenter i fatet. Fort å havne i en slags placebo eller selvbekreftende loop når man leiter etter forskjeller. Naturlig for meg å tenke at når ølet er klart så er det mindre "stuff" der, som gjør at det smaker mindre.

Hvilken metode bruker dere for å tilføre gelatinen?
Jeg pleier å dytte starsan ut av fatet med co2, fjernet overtrykk og deretter trykke gelatin inn dip tuben med en sprøyte for så å overføre cold crasha øl inn dip tuben igjen.
Høres dette ut som en grei prosess, eller burde jeg heller tilsette gelatinen i fermzillaen etter 24 timer cold crash? Er det noen fordel å gjøre det?
Ser at flere tilfører gelatin i gjæringstanken heller...

Jeg pleier å dytte starsan ut av fatet med co2, fjernet overtrykk og deretter trykke gelatin inn dip tuben med en sprøyte for så å overføre cold crasha øl inn dip tuben igjen.
Høres dette ut som en grei prosess, eller burde jeg heller tilsette gelatinen i fermzillaen etter 24 timer cold crash? Er det noen fordel å gjøre det?
Jeg har ei Tskje gelatin pulver i 2-3 dl vann, rører, setter i mikroen og til ca 65 C. passer på att mest mulig av pulveret er rørt inn. Åpner gjær karet og heller i suppa ;)

Jeg tilsetter i fermzillaen. Først kaldkrasje med 3 grader per 12 time til jeg når 1 grad. Alt med litt trykk i tanken. Lar det stå en dags tid før jeg pumper inn gelantinblanding. Lar det så stå 3 dager før overføring til fat. Gir klart øl og minimalt med bunnfall i fatet.
Om det er en fordel framfor å tilsette i fatet vet jeg ikke og har ikke funnet noe som sier noe om det. Grunnen til at jeg gjør det er at jeg setter fatet i kjølerom på 7 grader etterpå, og det er litt høy temp for gelatin til å gjøre jobben den er satt til.

Jeg syns at det endrer på smak og aroma i ølet. Kan godt være subjektivt det altså, og tilfeldig mellom batchene som alltid vil være litt forskjellige uansett.

Ja, det blir mindre sedimenter i fatet. Fort å havne i en slags placebo eller selvbekreftende loop når man leiter etter forskjeller. Naturlig for meg å tenke at når ølet er klart så er det mindre "stuff" der, som gjør at det smaker mindre.

Er bare å se på blindtester av rød/hvitvin, og smakstester de har i matlagingsprogrammer, så skjønner man hvor stor rolle synet faktisk spiller inn.

Tilbake
Topp