Tråden for dumme spørsmål.

Bruker dere alltid en eller annen form for klarningsmiddel? Hvorfor evt. hvorfor ikke?
Bruker Protafloc under kok og Gelatin pulver oppløst i vann de siste dagene på cold crash på Pilsner, Lager og den slags Men andre stiler lar jeg det være.
Har faktisk tenkt tanken å la være på en Bohemian Pilsner batch bare for å sjekke

Noen spesiell grunn til at du ikke bruker det på humledrevne øl?
Jeg syns at det endrer på smak og aroma i ølet. Kan godt være subjektivt det altså, og tilfeldig mellom batchene som alltid vil være litt forskjellige uansett.
men er det egentlig noen fordel
Ja, det blir mindre sedimenter i fatet. Fort å havne i en slags placebo eller selvbekreftende loop når man leiter etter forskjeller. Naturlig for meg å tenke at når ølet er klart så er det mindre "stuff" der, som gjør at det smaker mindre.

Hvilken metode bruker dere for å tilføre gelatinen?
Jeg pleier å dytte starsan ut av fatet med co2, fjernet overtrykk og deretter trykke gelatin inn dip tuben med en sprøyte for så å overføre cold crasha øl inn dip tuben igjen.
Høres dette ut som en grei prosess, eller burde jeg heller tilsette gelatinen i fermzillaen etter 24 timer cold crash? Er det noen fordel å gjøre det?
Ser at flere tilfører gelatin i gjæringstanken heller...

Jeg pleier å dytte starsan ut av fatet med co2, fjernet overtrykk og deretter trykke gelatin inn dip tuben med en sprøyte for så å overføre cold crasha øl inn dip tuben igjen.
Høres dette ut som en grei prosess, eller burde jeg heller tilsette gelatinen i fermzillaen etter 24 timer cold crash? Er det noen fordel å gjøre det?
Jeg har ei Tskje gelatin pulver i 2-3 dl vann, rører, setter i mikroen og til ca 65 C. passer på att mest mulig av pulveret er rørt inn. Åpner gjær karet og heller i suppa ;)

Jeg tilsetter i fermzillaen. Først kaldkrasje med 3 grader per 12 time til jeg når 1 grad. Alt med litt trykk i tanken. Lar det stå en dags tid før jeg pumper inn gelantinblanding. Lar det så stå 3 dager før overføring til fat. Gir klart øl og minimalt med bunnfall i fatet.
Om det er en fordel framfor å tilsette i fatet vet jeg ikke og har ikke funnet noe som sier noe om det. Grunnen til at jeg gjør det er at jeg setter fatet i kjølerom på 7 grader etterpå, og det er litt høy temp for gelatin til å gjøre jobben den er satt til.

Jeg syns at det endrer på smak og aroma i ølet. Kan godt være subjektivt det altså, og tilfeldig mellom batchene som alltid vil være litt forskjellige uansett.

Ja, det blir mindre sedimenter i fatet. Fort å havne i en slags placebo eller selvbekreftende loop når man leiter etter forskjeller. Naturlig for meg å tenke at når ølet er klart så er det mindre "stuff" der, som gjør at det smaker mindre.

Er bare å se på blindtester av rød/hvitvin, og smakstester de har i matlagingsprogrammer, så skjønner man hvor stor rolle synet faktisk spiller inn.

Jeg har ei Tskje gelatin pulver i 2-3 dl vann, rører, setter i mikroen og til ca 65 C. passer på att mest mulig av pulveret er rørt inn. Åpner gjær karet og heller i suppa ;)
Hva er mengden som kreves? En teskje gelatinpulver i 2-3 dl vann til 10 liter? 20?

Bruker dere alltid en eller annen form for klarningsmiddel? Hvorfor evt. hvorfor ikke?
Pleier bruke super moss i kok og clarex i gjæringskar. Men, nå kom jeg på at jeg glemte moss på pilsen jeg satte lørdag. Husket clarex da.

Ikke annet å vente når jeg ikke har brygget på månedsvis og dagen begynte med en HLT/HERMS som bare dro ned sikringen når jeg skrudde den på. Måtte snu om på alt, varme vann til mesk i kokekjelen og samle vørter i en bøtte under skylling. Tror det gikk bra. Traff greit på temperaturer underveis. Vi får se. Øl blir det uansett

Hvis du får den nedpå skal du jaggu slite med å få den av. Grå ballock går på begge, men er ikke tett for gass på væske. Sort går kun på væske.
Jeg sleit med et fat jeg kjøpte hvor ut og inn var byttet om på. Tok litt tid før jeg skjønte hva som var feil. Det et jo ikke store forskjellen så var umulig å se. Ikke så lett å måle fotskjellen heller når den er så liten. Et litt dårlig design. Forskjellen burde vært større.

Tilbake
Topp