Vannjustering

Det er skyllevannet ditt som har pH 7,8.
Jeg bruker ikke syre i skyllevannet, men jeg ser noen gjør det.

Med 5 ml syre i mesken skal pH være 5,21. Er det i mesk du har målt?

Det er skyllevannet ditt som har pH 7,8.
Jeg bruker ikke syre i skyllevannet, men jeg ser noen gjør det.

Med 5 ml syre i mesken skal pH være 5,21. Er det i mesk du har målt?
Alt vannet har 7,8. 15-20 minutter uti meskingen målte jeg ca 5,7 uten å ha tilført noe syre, der BF sier jeg skal tilføre 5 ml. Det var bare noen få dråper som skulle til for å få den dit den skulle være

• Like
Reaksjoner: Mc.
Alt vannet har 7,8. 15-20 minutter uti meskingen målte jeg ca 5,7 uten å ha tilført noe syre, der BF sier jeg skal tilføre 5 ml. Det var bare noen få dråper som skulle til for å få den dit den skulle være
Ventet du til syren hadde fått blandet seg godt inn i mesken før du målte?

Men ventet du en stund etter tilsetting før du målte? Og målte du flere ganger for å sjekke når måleresultatet var så uventet?
Måleresultatet var uventet da jeg 15-20 minutter uti meskingen målte ca 5,7. Tilførte noen få dråper, mesket videre og målte igjen. Tilførte enda noen få dråper og mesket videre for så å måle perfekt pH.
Så egentlig lurer jeg på om det må være noe feil med BF kalk’en

Måleresultatet var uventet da jeg 15-20 minutter uti meskingen målte ca 5,7. Tilførte noen få dråper, mesket videre og målte igjen. Tilførte enda noen få dråper og mesket videre for så å måle perfekt pH.
Så egentlig lurer jeg på om det må være noe feil med BF kalk’en
Kan du dele oppskriften?

Tja, det ser riktig ut.
Vanskelig å si hvorfor pH gikk så fort ned, men det er viktig å røre i mesken og la syren få tid til å blande seg godt inn før det måles.

Ellers ville jeg ryddet litt i vannkalkulatoren ved å velge en målprofil og tilsatt mineraler etter den. Det er nokså store mengder gips og kalsiumklorid du tilsetter, jeg prøver heller å tilsette så lite som mulig, men innenfor målprofilen. Og kanskje lagt til magnesiumsulfat (epsom) i verktøykassa, da har man det man stort sett trenger til lyse øl.

Som sagt tilsetter jeg heller ikke syre i skyllevannet. Grunnen til å bruke syre i skyllevannet er risikoen for å skylle ut tanniner fra mesken hvis pH blir for høy, men med vanlig norsk overflatevann er det ikke noe problem. Det kan ha noe for seg hvis det er mye kalk i vannet.

Tja, det ser riktig ut.
Vanskelig å si hvorfor pH gikk så fort ned, men det er viktig å røre i mesken og la syren få tid til å blande seg godt inn før det måles.

Ellers ville jeg ryddet litt i vannkalkulatoren ved å velge en målprofil og tilsatt mineraler etter den. Det er nokså store mengder gips og kalsiumklorid du tilsetter, jeg prøver heller å tilsette så lite som mulig, men innenfor målprofilen. Og kanskje lagt til magnesiumsulfat (epsom) i verktøykassa, da har man det man stort sett trenger til lyse øl.

Som sagt tilsetter jeg heller ikke syre i skyllevannet. Grunnen til å bruke syre i skyllevannet er risikoen for å skylle ut tanniner fra mesken hvis pH blir for høy, men med vanlig norsk overflatevann er det ikke noe problem. Det kan ha noe for seg hvis det er mye kalk i vannet.
Det var jo ingen syre å røre inn. PH gikk ned pga maltet

Hva mener du med å rydde i kalkulatoren ?
Når jeg velger en av de målprofilene, Lager og Pils, som ligger i listen, så er det null tilsetning !?!?

Basert på kildeprofilen din, maltet og saltene du tilsatte stemmer 5,7 rimelig godt. BF sier 5,61 og er enig med deg.
Hvordan du greide å endre pH så mye med så lite er rart.
Legger jeg oppskrifta i min BF og endrer vannprofil til mitt helt bløte vann må jeg ha omlag 4ml syre for å nå 5,2ish. Med ditt langt hardere vann må du ha mer enn meg, så jeg forstår ikke den andre målingen din. Målte du pH i kok?
Ellers er jeg enig med @Amarillo i at du har i relativt mye salter. Jeg ville nok gått med, spesielt på Calsium - i og med at det har du endel av i vannet ditt. Men det var jo ikke saltene som var utfordringen her.

Neste gang ville jeg gjort som du gjorde nå. Mesk inn uten syre, mål etter et kvarter. Juster og mål igjen en stund seinere. Så ville heg målt etter at du har fått vørteren i godt kok- da er du sikker på at alt er blanda. Er det slik du målte i mesk? Avviker det mye er målingen i mesk ikke tatt i jevn blanding vil jeg tro. Sikt da mot en pH på rundt 5.2 for pils.

Tilbake
Topp