Nøgne Ø Pale Ale

Kjære medbryggere!

Er det noen som har oppskrift på hjemmebryggevarianten av Nøgne Ø's Pale Ale? Synes dette er et veldig godt og spennende øl. Men jeg har ingen erfaring med å sette sammen oppskrifter. Kanskje noen kan hjelpe til? Regner med at det er flere her som kunne tenke seg å få en oppskrift på denne (har ikke funnet den på forumet).

Nøgne Ø's hjemmesider oppgir følgende verdier på deres Pale Ale: 14°P, 40 IBU, 6.0 ALC/VOL. Også oppgir de disse ingrediensene: Maris Otter, wheat and caramel malt; Northern Brewer and Centenneal hops, English ale yeast, and our local Grimstad water.

Fått hjelp av broren min til å lage et oppskriftsforslag i beersmith. Et 21-liters brygg ser da slik ut:

4.21 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)
0.48 kg Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)
0.47 kg Caramel/Crystal Malt (59.1 EBC)

30.23 g Northern Brewer [8.50 %] 60 min
30.23 g Centennial [7.50 %] 15 min
30.23 g Centennial [7.50 %] 2 min

Dry English Ale (White Labs #WLP007)

OG: 58

Vel…
Er jeg på rett spor her? Vet for eksempel ikke hva som egentlig skal være bitter- og aromahumle. Også bør den vel tørrhumles?

Noen forslag til mesketemperatur?
Og vil denne maltsammensetningen treffe sånn ca på fargen?

Håper noen har innspill!
 
Trur du er på rett spor. Tørrhumle med 25g centennial i 10 dagar bør bli knall. Veit ikkje om originalen er tørrhumla men godt blir det lell.
 
Hvis de oppgir caramel malt på etiketten, vil jeg anta at det er Thomas Fawcett caramalt som brukes. Dette maltet holder ca. 30 EBC.

Bruk Northern Brewer til bitterhet og Centennial til aroma.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Meiner å huske at NØ ikkje teller med smaks- og aromahumle i IBU. Altså bør bitterhumlen bidra med 40 IBU.
 
OlaM skrev:
Meiner å huske at NØ ikkje teller med smaks- og aromahumle i IBU. Altså bør bitterhumlen bidra med 40 IBU.

Hm... Er det noen andre som kjenner til dette?

Det samme er nevnt på følgende tråd om NØs Porter: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6166.msg52420.html#msg52420 Her heter det at "Så vidt meg bekjent så regner ikke Nøgne Ø inn sene humletilsetninger inn i IBU'en sin. Jeg tror de gjør det i noen øl, men ikke i alle. Kjetil Jikiun sier de ser på den ekstra IBU-en fra sene tilsetninger som en "gave" til kundene".

Bør jeg kjøre på med mer bitterhumle her, tro?
 
Det stemmer at de (stort sett) bare beregner IBU utifra bitterhumlen. De bruker en analog humlekalkulator (et slags hjul) som jeg mener er laget av Randy Mosher i sin tid. Om målet er en klone av Nøgne Ø bør du også beregne IBU kun på grunnlag av bitterhumlen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Takk for det!

Da ser oppskrifta slik ut (21 liter):

4.21 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)
0.48 kg Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)
0.47 kg Caramel Malt (ca 30 EBC)

44,79 g Northern Brewer [8.50 %] 60 min
30.23 g Centennial [7.50 %] 15 min
30.23 g Centennial [7.50 %] 2 min
25 g Centennial [7.50 %] tørrhumle

Dry English Ale (White Labs #WLP007)

OG: 58
Mesketemp 66 °C i 60 min. Utmesk 78  °C.


Nå vil bitterhumla gi 40 IBU.
Total IBU vil imidlertid ende på 53.

Jeg lurer nok på om jeg kommer til å legge meg på ca 40 g Northern Brewer. Dette vil gi en total IBU på ca 49.
 
Sitter her med det lille fireliterskitet til Nøgne Ø, og tror oppskriften over her er på sporet. Med den lille multiplikasjonstabellen på lur, er det bare å børste støv av femgangern:

Ingredienstabell fra kittet, gjengitt i sin helhet:
Nøgne Ø Pale Ale (4 liter kit)
Alkohol6%
Plato14 °P
OG (Original Gravity)1,056
IBU (Internasjonale Bitterenheter)40
Maltblanding1400 gramMalt Pale Ale
Maris Otter
Wheat malt
Caramalt
Humle
Northern Brewer 60 min (40 IBU)9 gramPose nr. 1
Centennial 15 min10 gramPose nr. 2
Centennial 5 min10 gramPose nr. 3
Centennial WP10 gramPose nr. 4
Tørrgjær1 pose
 
Takk for det!

Da ser oppskrifta slik ut (21 liter):

4.21 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)
0.48 kg Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)
0.47 kg Caramel Malt (ca 30 EBC)

44,79 g Northern Brewer [8.50 %] 60 min
30.23 g Centennial [7.50 %] 15 min
30.23 g Centennial [7.50 %] 2 min
25 g Centennial [7.50 %] tørrhumle

Dry English Ale (White Labs #WLP007)

OG: 58
Mesketemp 66 °C i 60 min. Utmesk 78 °C.


Nå vil bitterhumla gi 40 IBU.
Total IBU vil imidlertid ende på 53.

Jeg lurer nok på om jeg kommer til å legge meg på ca 40 g Northern Brewer. Dette vil gi en total IBU på ca 49.


Har du brygget denne? Ble det likt? :)

Er det 21 liter i gjæringskaret? Eller 21 liter ferdig øl?
Veldig aktuelt for meg å brygge denne...
 
Jeg brygga den for tre år siden, om jeg husker rett. Den ble god, men ikke så veldig lik NØs versjon: det skyldes nok mer bryggeren enn oppskrifta. På den tida hadde jeg ikke kontroll på gjæringstemperaturene, og den gjæra nok alt for varmt.
 
Kjære medbryggere!

Er det noen som har oppskrift på hjemmebryggevarianten av Nøgne Ø's Pale Ale? Synes dette er et veldig godt og spennende øl. Men jeg har ingen erfaring med å sette sammen oppskrifter. Kanskje noen kan hjelpe til? Regner med at det er flere her som kunne tenke seg å få en oppskrift på denne (har ikke funnet den på forumet).

Nøgne Ø's hjemmesider oppgir følgende verdier på deres Pale Ale: 14°P, 40 IBU, 6.0 ALC/VOL. Også oppgir de disse ingrediensene: Maris Otter, wheat and caramel malt; Northern Brewer and Centenneal hops, English ale yeast, and our local Grimstad water.

Fått hjelp av broren min til å lage et oppskriftsforslag i beersmith. Et 21-liters brygg ser da slik ut:

4.21 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)
0.48 kg Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)
0.47 kg Caramel/Crystal Malt (59.1 EBC)

30.23 g Northern Brewer [8.50 %] 60 min
30.23 g Centennial [7.50 %] 15 min
30.23 g Centennial [7.50 %] 2 min

Dry English Ale (White Labs #WLP007)

OG: 58

Vel…
Er jeg på rett spor her? Vet for eksempel ikke hva som egentlig skal være bitter- og aromahumle. Også bør den vel tørrhumles?

Noen forslag til mesketemperatur?
Og vil denne maltsammensetningen treffe sånn ca på fargen?

Håper noen har innspill!
Du treffer godt etter brygg selv sin oppskrift:
https://docs.google.com/document/d/1g_v56gZbXY5XTNfVNb9Wh-w39ZgFmfoTAFTe5b1Wwuc/edit
 
Tilbake
Topp