Kjære medbryggere!
Er det noen som har oppskrift på hjemmebryggevarianten av Nøgne Ø's Pale Ale? Synes dette er et veldig godt og spennende øl. Men jeg har ingen erfaring med å sette sammen oppskrifter. Kanskje noen kan hjelpe til? Regner med at det er flere her som kunne tenke seg å få en oppskrift på denne (har ikke funnet den på forumet).
Nøgne Ø's hjemmesider oppgir følgende verdier på deres Pale Ale: 14°P, 40 IBU, 6.0 ALC/VOL. Også oppgir de disse ingrediensene: Maris Otter, wheat and caramel malt; Northern Brewer and Centenneal hops, English ale yeast, and our local Grimstad water.
Fått hjelp av broren min til å lage et oppskriftsforslag i beersmith. Et 21-liters brygg ser da slik ut:
4.21 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)
0.48 kg Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)
0.47 kg Caramel/Crystal Malt (59.1 EBC)
30.23 g Northern Brewer [8.50 %] 60 min
30.23 g Centennial [7.50 %] 15 min
30.23 g Centennial [7.50 %] 2 min
Dry English Ale (White Labs #WLP007)
OG: 58
Vel
Er jeg på rett spor her? Vet for eksempel ikke hva som egentlig skal være bitter- og aromahumle. Også bør den vel tørrhumles?
Noen forslag til mesketemperatur?
Og vil denne maltsammensetningen treffe sånn ca på fargen?
Håper noen har innspill!
Er det noen som har oppskrift på hjemmebryggevarianten av Nøgne Ø's Pale Ale? Synes dette er et veldig godt og spennende øl. Men jeg har ingen erfaring med å sette sammen oppskrifter. Kanskje noen kan hjelpe til? Regner med at det er flere her som kunne tenke seg å få en oppskrift på denne (har ikke funnet den på forumet).
Nøgne Ø's hjemmesider oppgir følgende verdier på deres Pale Ale: 14°P, 40 IBU, 6.0 ALC/VOL. Også oppgir de disse ingrediensene: Maris Otter, wheat and caramel malt; Northern Brewer and Centenneal hops, English ale yeast, and our local Grimstad water.
Fått hjelp av broren min til å lage et oppskriftsforslag i beersmith. Et 21-liters brygg ser da slik ut:
4.21 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)
0.48 kg Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)
0.47 kg Caramel/Crystal Malt (59.1 EBC)
30.23 g Northern Brewer [8.50 %] 60 min
30.23 g Centennial [7.50 %] 15 min
30.23 g Centennial [7.50 %] 2 min
Dry English Ale (White Labs #WLP007)
OG: 58
Vel
Er jeg på rett spor her? Vet for eksempel ikke hva som egentlig skal være bitter- og aromahumle. Også bør den vel tørrhumles?
Noen forslag til mesketemperatur?
Og vil denne maltsammensetningen treffe sånn ca på fargen?
Håper noen har innspill!