Nok en tråd om Cornelius og karbonering

Jeg har sett flere tabeller om karbonering av cornelius. Jeg har også lest og lest om "how to do" i drøssevis av artikkler. Men jeg finner ikke en konkret svar på dette med temperaturer under karbonering.
Hvis jeg skal ha feks. 2.7 vol Co2 i ølet. I følge tabellen skal jeg ved 10´C karbonere med 1.4 bar.

Skal da Cornelius fatet stå i denne temperaturen under karbonering?

Eller kan man karbonisere med 1.4bar på 20´C, deretter kjøle ned ølet til 10´C. Vil ølet da etter nedkjøling innehode 2.7 vol Co2.

Spørsmålet er vel egentlig om Co2 innholdet i ølet forandrer seg med lagrings/serverings temperaturen?

Håper noen kan gi meg et godt svar:)
 
Noen har sikkert tenkt mer på dette enn meg. Jeg synes det er et interessant spørsmål som stilles. Hvis en karbonerer på 8 grader og så setter fatet i romtemperatur i et par dager. Da har vel en del av kullsyren unsluppet ølet og ligger som trykk i fatet. Hvis en så setter fatet på 8 grader igjen så må det vel stå litt før kullsyrenivået i ølet er tilbake?

Så hvordan gjør folk det som kanskje bare har plass til 1-3 fat i seeveringstemperatur og kanskje har andre fat stående ved noe høyere temperaturer og som man fra tid til annen ønsker å tappe seg en øl fra? Tar ølet til seg tapt kullsyre i takt med temperatursenkningen slik at dette er i orden innen ølet er kaldt nok? Eller må det stå lenger?
 
Ølet skal stå ved det oppgitte temp og trykk under karbonering.
Står ølet varmere og det tappes derfra må trykket økes og ølet da kjøles på tur til kranen, eks. er bryggerifat som står i romtemp og da har 2,5 bar trykk.
Om co2 går tilbake i ølet ? tenk da på en ølflaske fra bryggeriet og hva den gjonnomgår før du opner den hjemme hos deg :)
 
Rulling av fat er da også en måte å hurtigkarbonere på. En tvinger da CO2 inn i ølet raskere enn det ellers skjer.
 
Rulling av fat er da også en måte å hurtigkarbonere på. En tvinger da CO2 inn i ølet raskere enn det ellers skjer.

De to gangene jeg har fått oksidert øl er når jeg har hurtigkarbonert på denne måten. Selv om man flusher ut luft vil co2 og oksygen blandes i toppen på fatet og man ruller inn begge deler.
 
De to gangene jeg har fått oksidert øl er når jeg har hurtigkarbonert på denne måten. Selv om man flusher ut luft vil co2 og oksygen blandes i toppen på fatet og man ruller inn begge deler.
Det skal ikke være noen forskjell der med tanke på oksidering med mindre fatet ditt lekker... Er det oksygen i fatet vil det også komme inn i ølet om du karbonerer med å la det stå tilkoblet co2 i en uke.
 
Mener at co2 er tyngre og vil legge seg nederst, men mulig jeg tar feil. De første dagene napper jeg i sikkerhetsventilen for å tappe av luft som ligger på toppen. Er dette bare tull? Jeg delte iallfall bare erfaring jeg har gjort meg så langt. Om det er rullingen som gjorde det er bare en teori.
 
Gassene blander seg. Dess flere ganger du fyller på med co2 og etterpå slipper ut gjennom sikkerhetsventilen, jo mindre blir konsentrasjonen av oksygen. Så det har noe for seg, men hvor mange ganger det er et poeng å gjøre det tør jeg ikke å si noe om. Rulling eller evt. risting skal ikke ha noe å si.
 
Har slutta å rulle mine fat. Funnet ut at 2 døgn ved 3 grader og 30psi er en god kickstart. Etter 2 døgn reduserer jeg til riktig trykk og blåser av overtrykket. 3-4 dager senere kjennes øllet riktig karbonert om enn noe umodent
 
Tar opp igjen denne. Lest litt og blir ikke helt klok.

Har en am.hvete og har brukt glennrlie sin kalk.

Gjærtemp 20
Karb/ serv temp 6 grader

Trykk 1 bar?

Kan jeg fylle på ønske menge c02, rulle x antall minutter, etterfylle og repetere x antall ganger, trykk 1 bar i kjøleskap til det skal drikkes? Stemmer dette noenlunde?

Edit:
Alternativt: 6,5 gr/liter 28 grder 3 dger. Må bli ferdig til lørdag!
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp