Hvordan påvirkes IBU ved bruk av motstrømskjøler?

Vi bruker motstrømskjøler for nedkjøling, og tapper rett i gjæringskaret (altså ikke tilbake igjen i kokekaret).
Det tar imidlertid litt tid å kjøle ned alt, og det betyr at en del forholdsvis veldig varm vørter ligger å trekker lenge i kokekaret, sammen med diverse humletilsettinger, etter at koken er avsluttet. Hvordan påvirker dette IBU? Noen som har noen erfaringer, eller har regnet på dette?


Hans Kr.
 
Jeg brukte tidligere den temmelig elendige motstrømskjøleren fra brewolution brewster. Denne kjølte såpass sakte at sene humletilsetninger ble liggende for lenge i for varm vørter, og derfor gjorde ølet mer bittert enn planlagt. Jeg har ikke regnet på hvor mye bitrere det ble, men følte at det ble mer som planlagt i øl med mye sen humle når jeg slengte noen liter is (av kokt vann) opp i kjelen. Dette fikk temperaturen i kjelen noe ned, og humle slutter å gjøre øl bittert når temperaturen går under 80 grader, cirka. Det er ikke ideelt å vanne ut vørteren med is på denne måten, men likevel bedre enn å la ølet bli for bittert. Det går sikkert an å sirkulere flere ganger via motstrømskjøleren også for å få temperaturen raskest mulig under 80 grader
 
Jeg kjøler ned hele brygget først (motstrømskjøler tilbake i kjelen) og har eventuelt et hopstop på 60 ℃ i 10 min for humletilsetning som egentlig skulle inn på 0 - 5 minutter dersom jeg har mye sene humletilsetninger
 
Jeg bruker humleposer, og har disse hengende i en tverrgående stang over kokekaret. Når koking er ferdig, løfter jeg humleposene opp og ut av vørteren, og presser posene tomme , før de går i søpla. Da unngår man dette problemet.
I dag brygger jeg på BB30, men har hatt Brewster tidligere. Jeg likte motstrømskjøleren til brewsteren på den måten at jeg slapp å stikke noe oppi vørteren når kok var ferdig.
 
Tilsetning av is er det samme som å tilsette vann, altså fortynne stamvørter, som igjen betyr å senke konsentrasjonen av bitterstoffer. Så observasjonen av redusert bitterhet ved istilsetning er nok like gjerne et resultst av fortynning som temperstursenking.

Alfasyre som er ekstrahert ut av humlen vil selvsagt la seg isomerisere til bitterstoffer uavhengig av om man lar humlepose være i eller ei. Fjerning av humlepose stanser ekstraksjon av humleolje og andre komponenter fra humle ut i vørter, ikke noe mer.
 
Jeg brukte tidligere den temmelig elendige motstrømskjøleren fra brewolution brewster. Denne kjølte såpass sakte at sene humletilsetninger ble liggende for lenge i for varm vørter, og derfor gjorde ølet mer bittert enn planlagt. Jeg har ikke regnet på hvor mye bitrere det ble, men følte at det ble mer som planlagt i øl med mye sen humle når jeg slengte noen liter is (av kokt vann) opp i kjelen. Dette fikk temperaturen i kjelen noe ned, og humle slutter å gjøre øl bittert når temperaturen går under 80 grader, cirka. Det er ikke ideelt å vanne ut vørteren med is på denne måten, men likevel bedre enn å la ølet bli for bittert. Det går sikkert an å sirkulere flere ganger via motstrømskjøleren også for å få temperaturen raskest mulig under 80 grader

https://forum.norbrygg.no/threads/brewster-motstromskjoler.23179/#post-245008
 
Det gjelder å senke temperaturen så raskt som mulig, og som msevland skriver er den beste metoden å pumpe vørteren tilbake i kokekaret. Start pumpingen av vørter 10 minutter før kokestopp for å desinfisere. Når vørteren er ferdigkokt – slå av varmen og skru på kaldtvannet samtidig. Da kommer du raskt ned i 70-80 grader. Og når du er der kan du begynne å pumpe vørteren over i gjæringskaret. Fra kokende vørter til gjæringstemperatur burde ikke ta mer enn 15-20 minutter med en god motstrømskjøler.
 
Det gjelder å senke temperaturen så raskt som mulig, og som msevland skriver er den beste metoden å pumpe vørteren tilbake i kokekaret. Start pumpingen av vørter 10 minutter før kokestopp for å desinfisere. Når vørteren er ferdigkokt – slå av varmen og skru på kaldtvannet samtidig. Da kommer du raskt ned i 70-80 grader. Og når du er der kan du begynne å pumpe vørteren over i gjæringskaret. Fra kokende vørter til gjæringstemperatur burde ikke ta mer enn 15-20 minutter med en god motstrømskjøler.
Motstrømskjøleren kan fint byttes ut med en spiralkjøler også.
 
På GrainFather sine instruksjonsvideoer gjør de et poeng ut av at en ikke skal motstrømskjøle tilbake til kokekaret igjen.
Men gjøre det direkte fra boil til gjæringskar.
 
De får si hva de vil, men 1 minutters humle som ligger i grainfatheren helt til den er tom vil ikke være 1-minutters lenger. Jeg kjører temperaturen ned til rundt 70-75 i GFen og så i gjæringskaret, og bekymret meg allikevel for at den ligger for varmt for lenge til å gi den riktige humlekarakteren..
 
Er jo veldig teoretisk dette. De større bryggeriene bruker vesentlig lengre tid på kjølingen enn oss hjemmebryggere. Det vi ofte typisk merker ved å kjøre oppskrifter fra bryggerier er at vi mangler bitterhet, da vi som sagt kjøler raskere.
Et eksempel er klassiske Ægir IPA hvor oppskrift er tilgjengelig i bok. Følger man den i et hjemmebryggeroppsett med en monster spiral eller motstrømkjøler blir den for tam. Sist forsøkte jeg å vente hele 5 min etter flame off før kjøling startet, og resultatet ble en øl med "riktig" bitterhet i forhold til orginalen. Alternativt kunne jeg sikkert flytte humleskjema 5 minutter for å oppnå det samme.
Det viktigste tror jeg er å være klar over hva din kjøling gjør med hensyn til å behandle bitterheten og muligens DMS. Jeg har ingen ide om hva resultat en får ved å beholde varm vørter mens kjølt vørter gradvis fylles i gjæringskaret vha motstrømskjøler, men det blir vel et matematisk integral av dette hvor den nedkjølte vørter slutter å lage bitterhet, mens den varme vørteren lager mye bitterhet. Med å ta hensyn til tider i humleskjema tror jeg likevel at en kan få det samme resultatet med spiral og motstrøm.

Jamil som kan dette bedre enn de fleste er veldig klar på at dyppkjøler er best i hjemmebryggeropsett med følgende fordeler:
  • Improved hop aroma.
  • Reduced DMS.
  • Reduced cold break in the fermenter
  • Ability to control the final temperature more precisely.
Han er muligens kategorisk, men det er nå en interresant diskusjon. les mer her http://www.mrmalty.com/chiller.php

Om jeg hadde en god motstrøm eller platekjøler tror jeg uansett at jeg ville sirkulert tilbake til kokekjelen, men det kan jo også diskuteres. DMS problematikken kunne vært spennede å høre om fra de som kjøler rett til gjæringskar.
 
Tilbake
Topp