lagring på fat

Ulken

Norbrygg-medlem
Har forsøkt å søke etter andre poster som omhandler dette, men får ikke søkefunksjonen til å fungere.

Jeg skal tappe på corneliusfat for første gang, og har noen nybegynnerspørsmål.

Jeg skal tappe en pilsner på 2 fat på 19 liter hver, men har kun utstyr til å koble CO2 på ett fat i gangen. Jeg skal tvangskarbonere ølet.

1. kan jeg trykksette fatene og koble fra CO2, eller må CO2 være tilkoblet hele tiden?
2. er det lurt å vente med tvangskarboneringen til ølet er ferdig modnet, eller bør det tvangskarboneres med det trykket som kreves for at dette skal gå sin gang først, og deretter lagres på lavere trykk fem til det er
drikkeklart?
 
Jeg setter trykket til feks. 2 bar og rister/ruller fatet kraftig i 1 min..Øl temp er da ca. 4 grader..
Smaker og gjentar om nødvendig..
Så settes den på lagring...topper opp trykket med 1 bar innimellom..
 
Hei, takk for raskt svar!

Forstår jeg deg rett i at du trykksetter fatene og kobler fra CO2 flasken, og at du karboneree fra starten av?
 
Omtrent samme prosedyre som @TazzaT . Setter ca 2 bar på fatet og ruller det i noen minutter (2-4). Stiller ned trykker til det det skal være i forhold til øltype og kobler til det ene fatet. Bytter immellom hver gang jeg sneier innom ølskapet (farlig ofte :) ). Hvis jeg har det travelt kjører jeg på litt høyere trykk (+0,5 bar'ish). Husk at lavere temperatur gir bedre/raskere CO2 opptak.
 
Hei, takk for raskt svar!

Forstår jeg deg rett i at du trykksetter fatene og kobler fra CO2 flasken, og at du karboneree fra starten av?

Husk å skylle ut oksygen, før du begynner rulling. Det gjelder også om du bare trykksetter fat.
Co2 er koblet til under rulling/risting, og bevegelsen fører til at gassen hurtigere tas opp i ølet.
Jeg bruker å bytte Co2 tilkobling mellom fat, om jeg skal karbonisere flere fat samtidig. Det tar som regel en uke til ølet er ferdig karbonisert.
 
Takker for gode råd. Det skal bli artig å se hvordan det utvilker seg. Tenker at jeg setter trykk på begge fatene da, og lar CO2 apparatet være tilkoblet det fatet som skal drikkes først.

Blir vel til at jeg kjøper en manifoil etter hvert, slik at jeg kan ha flere fat tilkoblet samtidig.
 
Man sparer ihvertfall mye tid på karboneringen ved å trykksette på et høyere trykk og riste/rulle fatet noen minutter etter at man har fylt fatet.

Jeg pleier å fylle fatene med desinfisering og pushe det ut med CO2 slik at det ikke finnes oksygen i fatene.
 
Lurer på litt av det samme Har ikke gjort dette før. Reiser bort 14 dager på Søndag. Tenkte å tappe på fat i morgen. Hva skal jeg gjøre? Tappe ølet på fatet, kjøre på et par kilo trykk og riste noen minutter. For så å koble fra og reise bort. Har ikke lyst til å la flasken stå tilkoblet mens jeg er borte.
 
Sist redigert:
Brukte den løsningen før, men har gått over til fordeler med tilbakeslagsventil.

Dersom det er forskjellig trykk på fatene, vil det strømme gass fra det fatet med høyest trykk ut i fordelingskoblingene. Hvis fatet er helt fullt, strømmer det øl i stedenfor gass. Hvis du passer på å koble på ett og ett fat først før du kobler på begge to, går det helt fint. Men det er no' herk!
 
Brukte den løsningen før, men har gått over til fordeler med tilbakeslagsventil.

Dersom det er forskjellig trykk på fatene, vil det strømme gass fra det fatet med høyest trykk ut i fordelingskoblingene. Hvis fatet er helt fullt, strømmer det øl i stedenfor gass. Hvis du passer på å koble på ett og ett fat først før du kobler på begge to, går det helt fint. Men det er no' herk!
Har også tilbakeslagsventil på det ene CO2 settet mitt, fordi jeg fant en.. Sliter med å finne tilbakeslagsventiler med lavt åpnetrykk. Tips?
 
Jeg pleier å karbonere ølet på fat før modning. Det har vel strengt tatt sikkert ikke noe å si, men det er slik jeg gjør det.

Skal du modne ølet på fat uten å karbonere det først må du purge fatet med co2 iallefall, prøve å få ut mesteparten av oksygenet.
 
Jeg ristet inn CO2 i det ene fatet, og koblet fra flasken. På det andre fatet lot jeg det stå med kun trykk, uten å riste. Ved smaking i dag etter 3 dager er det betydelig mer CO2 i det ølet som er på det første fatet, men ølet på det andre fatet er også drikkbart. Håper denne pilsen rekker å bli moden. Fortsatt god påske!

image.jpg
image.jpg
 
Tilbake
Topp