Gjærtabbe

FrankW

Norbrygg-medlem
Hei
Har ikke brygget på tre år pga flytting og familieforhold, men NÅ skulle det store skje!
Bestilte 7 fjell 7 sorter pakka fra Bryggselv for å komme i gang med noe godt til jul. Så ble det desverre jobb som dukket opp og pakka med malt, humle og gjær ble liggende i gangen en uke før jeg kom på at det er fersk gjær som må ligge avkjølt.
Gjæra ble lagt rett i kjøleskapet da blemma ble oppdaget.
Er den ødelagt, har ikke tid til å lage starter da helga er siste sjanse før jul?
Det er wpl001 fra White Labs med produksjonsdato 20 juli 2016
Oppskrifta sier 2 pakker, men jeg har 4.
Hva gjør jeg?

Flau hilsen

Frank
 
Viability er ifølge Brewers Friend nede i 26%, men den er nok ikke helt sikker. Uansett er det kanskje fordelaktig å sette en starter for å friske opp litt i gjæra og gi den de beste arbeidsforholdene. :)
 
Det er alltid fordelaktig å sette en starter. Jeg forstår det slik at det ikke er aktuelt å lage starter, og med 4 rør/pakker(purepitch?) med den utgangsdatoen, så er viabiliteten garantert høyere enn 26%, og det er vel snakk om 25 liter (?). Det er mer enn nok, og uansett om det hadde vært for lite gjær teoretisk, så går det likevel veldig fint. Mye snop i det ølet som gjemmer eventuelt antydninger til usmaker. Dessuten gjærer den sikkert ut til det den skal uansett, siden den gjæren er kjent for å være en hardhaus.

Man bør ikke ta slike "bør ditt, bør datt" så veldig høytidelig. Det er sjeldent det går ad undas.
 
Tilbake
Topp