Erfaringer med Netthandelen sin 50 liter auto?

JEG

Moderator
Tenker da spesielt på styring, men også annet
  1. Er den +/- 1'C eller +/-2'C som gamle 30 l auto er?
  2. Tenger den bekreftelse mellom steg?
  3. Egner den seg til mindre batcher?
  4. Hvor effektiv er kjøleren?
  5. Holder den greit på mesketemp?
  6. Annet verdt å merke seg?
 
Har 30 l auto selv fra Netthandelen.
Hvis 50l er lik så er det 0,1 grad steg. Tid justeres i minutter og watt i 100W steg.
Min kan jeg kjøre manuelt, eller kan stille inn på automatikken (har ikke forsøkt den).
Jeg sirkulerer nesten hele tiden og rører ofte for å få jevn temperatur på mesken. Har kuttet ut å bruke øvre silplate.
Kjøler ned 25 l. på ca. 20 minutter. Kjølespiralen kan slite litt mer med mindre (les halv) batch. Må sirkulere vørteren litt mer da, men det går greit. Så det kommer an på størrelsen på kjølespiralen på 50 literen.
Jeg er i hvert fall kjempefornøyd med min.
 
Jeg har sett litt rundt og ser at det er mange maskiner som er veldig like netthandelen sin bare med andre navn. Brewster Beacon er en av de og eneste forskjellen jeg kan se er at den har sikteglass på siden. Er det ellers noen forskjeller mellom alle disse maskinene?
 
...Er det ellers noen forskjeller mellom alle disse maskinene?
Likhetene er større enn forskjellene. Netthandelen sin første versjon er vel nederst på kvalitetsstigen, men alt lager vørter. Alle har deler som kan ryke. Under garantitiden, får du stort sett ny. Etter det, blir de trolig kastet når de feiler. Alle kan bygges om, da ‘teknologien’ er simpel.
Vi kjøpte to stk BB30 v2, men slet dem ut ganske kjapt. De siste årene har jeg brygget på to/tre kjeler med deler som kan byttes når de feiler.
... ting feiler ...
 
Har denne maskinen mulighet til å programmeres slik at meskevannet kan stå klart med - si 70 grader i det du kommer hjem fra jobb om man starter den på morgenen før man reiser?
 
Har denne maskinen mulighet til å programmeres slik at meskevannet kan stå klart med - si 70 grader i det du kommer hjem fra jobb om man starter den på morgenen før man reiser?
Den har ikke mulighet for dette, med mindre du gjør som meg og sender en SMS til en som er hjemme å kan starte den.
 
Det er vel bare å sette den på 70 grader før du drar på jobb, så er den klar når du kommer hjem?
 
Egentlig ikke, fordi man må sette tid+effekt+temp, og tid er maks 180 min. Løsninger er en hel haug med like programmer, men litt styr. (Gjort det selv ifm kettle-souring).
 
Jeg kjenner ikke løsningen, men dersom du kan stille den inn, skruer av strømmen, skruer på strømmen - og får den til å returnerer til allerede innstilt verdi, kan du løse det med en timer / wifi-bryter.
Min PID fungerer slik. Jeg setter platen på 2/3 og PID på 65 grader. Når jeg ser at arbeidsdagen kan avsluttes, bruker jeg en app til en wifi-bryter som skruer på størm på PID, og dermed også platen. Dette fungerer ikke om du har for 'inteligent' elektronikk :)
 
Jeg har prøvd den 2 ganger nå. Første gang falt rista i bunn av maltrøret ut, måtte øse alt ut og starte på nytt, men øllet ble bra til slutt. Mulig jeg hadde lagt rista feil vei, men skrudde det uansett fast med fire små vinkler.
Har bare kjørt den manuelt, så vet ikke om programmeringen. Den må ha bekreftelse for å starte å varme opp hvis man har slått strømmen av og på.
Mindre bacher er vell ikke noe problem, men kjølespiralen blir antagelig kort.

Sist jeg brygget fant jeg ut at at den andre rista skall ligge å flyte oppå malten, og hindre at malt blir med røret i midten ned når vørter flyter over. Så kjørte da pumpa konstant, og rørte ikke i mesken. Dette komprimerte vel malten, og det ble sikkert elver i malten, skyllingen gikk fort, og fikk OG på 1.032 skulle hatt 1.051.
Noen som har en løsning på det?
Tenkte jeg kunne henge opp rista i toppen på et vis. Men pumpa vil uansett sirkulere for fort hvis den står på hele tiden.

Men er uansett fornøyd med den, brygget 3 ganger biab før jeg prøvde denne, så ikke all verden av erfaring.
 
Jeg har prøvd den 2 ganger nå. Første gang falt rista i bunn av maltrøret ut, måtte øse alt ut og starte på nytt, men øllet ble bra til slutt. Mulig jeg hadde lagt rista feil vei, men skrudde det uansett fast med fire små vinkler.
Har bare kjørt den manuelt, så vet ikke om programmeringen. Den må ha bekreftelse for å starte å varme opp hvis man har slått strømmen av og på.
Mindre bacher er vell ikke noe problem, men kjølespiralen blir antagelig kort.

Sist jeg brygget fant jeg ut at at den andre rista skall ligge å flyte oppå malten, og hindre at malt blir med røret i midten ned når vørter flyter over. Så kjørte da pumpa konstant, og rørte ikke i mesken. Dette komprimerte vel malten, og det ble sikkert elver i malten, skyllingen gikk fort, og fikk OG på 1.032 skulle hatt 1.051.
Noen som har en løsning på det?
Tenkte jeg kunne henge opp rista i toppen på et vis. Men pumpa vil uansett sirkulere for fort hvis den står på hele tiden.

Men er uansett fornøyd med den, brygget 3 ganger biab før jeg prøvde denne, så ikke all verden av erfaring.
Har Netthandelens 30 liter auto. Veldig fornøyd med den, men har kuttet ut øvre rista og heller rører i mesken (mye) mens jeg sirkulerer kontinuerlig. Har merket at OG ble høyere da.
 
Å røre i mesken blir vel løsningen. Hvordan bruker du pumpa til sirkulering? Slår du den av og på med jevne mellomrom? Eller blir mesken så løs når du rører i den at det ikke er noen fare for at det skal flyte over?
 
Å røre i mesken blir vel løsningen. Hvordan bruker du pumpa til sirkulering? Slår du den av og på med jevne mellomrom? Eller blir mesken så løs når du rører i den at det ikke er noen fare for at det skal flyte over?
Kjører pumpa nesten kontinuerlig, men struper krana så det ikke er full gjennomstrømning. Løfter også litt på maltrøret (har en ide om at det vannet som er på utsiden av maltrøret ikke blir blandet ellers, og dermed er rent vann).
 
Har ikke tenkt på at jeg kan begrense sirkulering en med krana. Har du tenkt på om det kan bli stor påkjenning for pumpa, ( har ikke peiling på hva slike pumper tåler og ikke).
Får prøve det neste gang, takk for tipsene:)
 
Har ikke tenkt på at jeg kan begrense sirkulering en med krana. Har du tenkt på om det kan bli stor påkjenning for pumpa, ( har ikke peiling på hva slike pumper tåler og ikke).
Får prøve det neste gang, takk for tipsene:)
Tør ikke si noe bastant om pumpa tåler det. Men har hatt X antall brygg på bryggeren og ikke merket noe.
 
En magnetpumpe, som sikkert dette er, tåler godt begrensing av flowen etter pumpa,
Det den ikke liker er en kran på andre siden.
 
Tilbake
Topp