Forstår jeg deg rett ved at du kjøler ned vannet, tilsetter CO2 nedenfra og så presser det over til ølet vha CO2?

Du lar vel ikke CO2 sirkulere gjennom vannet til det er kaldt?

Hvordan for Ringenes & co okygenfritt øl?

Hva med å tilsette varmt vann? Ringnes varmer jo opp sitt øl før de flasket det.

Hva blir egentlig forskjellen på å tilsette mer i meskekaret kontra å vanne ut etterpå, bortsett fra at man utnytter kapasiteten bedre?

Ble ølet du brygget etter denne metoden som forventet?
Kjøler ikke ned vannet før jeg har gjort det jeg kan for å få oksygenet ut av fatet, nettopp fordi når det kjøles ned igjen så øker oppløseligheten for gasser og oksygenet tas opp i vannet igjen.

Sirkulerer CO2 gjennom varmt vann når gassoppløseligheten er lavest. Såkalt "scrubbing" brukes også av store bryggerier. Jeg har bare gjort det litt på "gefylen", hatt CO2 koblet til stigerøret og så dratt i sikkerhetsventilen for å slippe CO2 igjennom vannsøylen i fatet. Ikke gjort dette mer enn sånn passe før jeg har gått i fra fatet for nedkjøling til romtemp med CO2 fortsatt tilkoblet (ellers kan fatet implodere pga termisk kontraksjon av vannet). Hvor mye CO2 jeg har pumpet igjennom? Sånn passe... :p Sikkert ikke mer enn 30sek til 1min. Det meste av oksygenet er allerede fjernet ved kokingen.

Grunnen for å vanne ut etter gjæring for de store bryggeriene er for å utnytte tankvolumet sitt bedre, men også at vørteren som da vil være sterkere når den gjæres vil gi mer esterproduksjon som vil bli med videre i det ferdige produktet.

Ta en tur på polet og kjøp Ringnes Extra Gold og så en Ringnes på dagligvaren så får du testet mot hverandre akkurat samme øl for og etter nedbrygging.

Jeg har fortsatt ikke fått til "industripils" smaken, men jeg har virkelig prøvd! :p
 
Jeg prøvde å brygge etter "Ringnes metoden", også kalt High Gravity Brewing. De brygger en pils på 6,3% og så vanner de den ned til 4,6% etter gjæring. Husk at også IBU blir tilsvarende utvannet så ha nok bitterhet i utgangspunktet sånn at IBU treffer målet etter utvanning.

Skal en vanne ut en pils etter gjæring så må en bruke vann som er oksygenfritt, vannet må da kokes, men også det å pumpe CO2 igjennom vannet så vil dette dra med seg siste rest av oksygen.
Jeg er rimelig sikker på at "oksygenfritt" er noe vi bare kan drømme om. Men det er mulig du kan komme såpass lavt med den metoden du beskriver der at det ikke gjør så mye fra eller til. Det har jeg lite grunnlag for å mene noe om.

Solid grunnlag for pessimisme: https://beersmith.com/blog/2023/12/...er-with-colin-kaminski-beersmith-podcast-293/
 
Kjøler ikke ned vannet før jeg har gjort det jeg kan for å få oksygenet ut av fatet, nettopp fordi når det kjøles ned igjen så øker oppløseligheten for gasser og oksygenet tas opp i vannet igjen.

Sirkulerer CO2 gjennom varmt vann når gassoppløseligheten er lavest. Såkalt "scrubbing" brukes også av store bryggerier. Jeg har bare gjort det litt på "gefylen", hatt CO2 koblet til stigerøret og så dratt i sikkerhetsventilen for å slippe CO2 igjennom vannsøylen i fatet. Ikke gjort dette mer enn sånn passe før jeg har gått i fra fatet for nedkjøling til romtemp med CO2 fortsatt tilkoblet (ellers kan fatet implodere pga termisk kontraksjon av vannet). Hvor mye CO2 jeg har pumpet igjennom? Sånn passe... :p Sikkert ikke mer enn 30sek til 1min. Det meste av oksygenet er allerede fjernet ved kokingen.

Grunnen for å vanne ut etter gjæring for de store bryggeriene er for å utnytte tankvolumet sitt bedre, men også at vørteren som da vil være sterkere når den gjæres vil gi mer esterproduksjon som vil bli med videre i det ferdige produktet.

Ta en tur på polet og kjøp Ringnes Extra Gold og så en Ringnes på dagligvaren så får du testet mot hverandre akkurat samme øl for og etter nedbrygging.

Jeg har fortsatt ikke fått til "industripils" smaken, men jeg har virkelig prøvd! :p
Hva tror du industripilssmaken er?

Jeg har ment at det må være DMS. Og jeg har prøvd å få til DMS, men det trur jeg er vrient.
 
Grunnen for å vanne ut etter gjæring for de store bryggeriene er for å utnytte tankvolumet sitt bedre, men også at vørteren som da vil være sterkere når den gjæres vil gi mer esterproduksjon som vil bli med videre i det ferdige produktet.
Industribryggerienes ønske om å utnytte kapasiteten bedre er forståelig. Det koster litt å koke noen tusen liter vørt. Å kunne spare ⅓ utgjør et par kroner pr. batch. Men jeg klarer ikke å se for meg hva utvanning skal bety for smaken sammenlignet med å brygge uten sikte på utvanning. Mer ester sier du, men de esterne blir jo utvannet som alle andre smaker fra prosessen. Jeg utelukker ikke at utvanning påvirker, men er heller ikke overbevist om at industripils-smaken primært ligger der.
 
Industribryggerienes ønske om å utnytte kapasiteten bedre er forståelig. Det koster litt å koke noen tusen liter vørt. Å kunne spare ⅓ utgjør et par kroner pr. batch. Men jeg klarer ikke å se for meg hva utvanning skal bety for smaken sammenlignet med å brygge uten sikte på utvanning. Mer ester sier du, men de esterne blir jo utvannet som alle andre smaker fra prosessen. Jeg utelukker ikke at utvanning påvirker, men er heller ikke overbevist om at industripils-smaken primært ligger der.

Det er kanskje ikke en lineær funksjon
 
Hva tror du industripilssmaken er?

Jeg har ment at det må være DMS. Og jeg har prøvd å få til DMS, men det trur jeg er vrient.
Jeg tror at industripilssmaken er mangel på smak. Som jeg nevnte tidligere i denne tråden, så kommer jeg til å prøve platefilter. Dette tror jeg (forhåpentligvis) vil fjerne smakene som vi hjemmebryggere får når vi brygger pils. Ved å filtrere på 1 mikron, vil det aller meste av gjærrester forsvinne.
Gjærrester får man ikke filtrert bort med bouncer eller lignende filter, da det fineste filteret er på ca. 170 mikron.
 
Jeg tror at industripilssmaken er mangel på smak. Som jeg nevnte tidligere i denne tråden, så kommer jeg til å prøve platefilter. Dette tror jeg (forhåpentligvis) vil fjerne smakene som vi hjemmebryggere får når vi brygger pils. Ved å filtrere på 1 mikron, vil det aller meste av gjærrester forsvinne.
Gjærrester får man ikke filtrert bort med bouncer eller lignende filter, da det fineste filteret er på ca. 170 mikron.
Gelatin er bedre enn noen filteret for hjemmebryggere jeg har sett, bællig er det også :)
 
Sist redigert:
Å? Hvilken gjær og temperatur kjører du?
Lagde en «butikkpils» med trykkgjæring. Temperatursteg fra 10 grader på 0 bar i 2 dager, deretter 13-, 16- og opp til 19 grader, på 0,8 bar, deretter cold Crash.
Gjær: Lallemand Diamond lager.
Brukte også gelatin på denne for klarning. Ved å sammenligne med en ekte butikkpils, merker jeg stor forskjell i smak
 
Lagde en «butikkpils» med trykkgjæring. Temperatursteg fra 10 grader på 0 bar i 2 dager, deretter 13-, 16- og opp til 19 grader, på 0,8 bar, deretter cold Crash.
Gjær: Lallemand Diamond lager.
Brukte også gelatin på denne for klarning. Ved å sammenligne med en ekte butikkpils, merker jeg stor forskjell i smak
Ait, for det første, Lallemand Diamond er en diacetyl bombe, for det andre så kommer fenoler og esterer under lag og tidlig gjæringsfase, for det tredje er du ikke tjent ved å øke temperaturen før du er et par, tre, fem poeng unna FG.

Jeg foreslår at du prøver igjen. Vil du ha en nøytral øl uten noen form for malt, humle, esterer eller andre bidrag så gjør du dette...

100% pilsnermalt
Magnum @60 til 18 IBU
Nova lager gjær
Gjæres på 12 grader
Etter pitch tilsetter du 1 bar trykk og holder den der til du er noen få poeng fra FG, hold 1 bar 4 dager etter stabil FG.

Kaldkræsj 2-4 dager, overfør med lukket og la ølet modnet ca 45 dager. Koble til gass og la stå ytterligere 14 dager, tapp av en halvliter og fyll et glass :)
 
Ait, for det første, Lallemand Diamond er en diacetyl bombe, for det andre så kommer fenoler og esterer under lag og tidlig gjæringsfase, for det tredje er du ikke tjent ved å øke temperaturen før du er et par, tre, fem poeng unna FG.

Jeg foreslår at du prøver igjen. Vil du ha en nøytral øl uten noen form for malt, humle, esterer eller andre bidrag så gjør du dette...

100% pilsnermalt
Magnum @60 til 18 IBU
Nova lager gjær
Gjæres på 12 grader
Etter pitch tilsetter du 1 bar trykk og holder den der til du er noen få poeng fra FG, hold 1 bar 4 dager etter stabil FG.

Kaldkræsj 2-4 dager, overfør med lukket og la ølet modnet ca 45 dager. Koble til gass og la stå ytterligere 14 dager, tapp av en halvliter og fyll et glass :)
Kommer garantert til å prøve igjen :)
Gir meg ikke så lett mtp å få til en industripils.
Tenker også å bruke Magnum i starten av kok. IBU 18-20.

Men hvorfor gjære under trykk på 12 grader?
Er ikke poenget med trykkgjæring at temperaturen økes til 18-20 grader, man får kortere gjæringstid og mindre esterproduksjon?

Det jeg tenker på som en joker i denne sammenhengen, er hvor mye gjær som skal tilsettes. Iom at trykkgjæring stresser gjæren, vil jeg anta at man bør bruke mer enn ved tradisjonell gjæring!?
Hvor mye gjær på 60 liter vørter?

Har ikke prøvd Nova før, men skal sjekke litt flere lagergjær før neste prøvebatch på 60 liter :)
 
Kommer garantert til å prøve igjen :)
Gir meg ikke så lett mtp å få til en industripils.
Tenker også å bruke Magnum i starten av kok. IBU 18-20.

Men hvorfor gjære under trykk på 12 grader?
Er ikke poenget med trykkgjæring at temperaturen økes til 18-20 grader, man får kortere gjæringstid og mindre esterproduksjon?

Det jeg tenker på som en joker i denne sammenhengen, er hvor mye gjær som skal tilsettes. Iom at trykkgjæring stresser gjæren, vil jeg anta at man bør bruke mer enn ved tradisjonell gjæring!?
Hvor mye gjær på 60 liter vørter?

Har ikke prøvd Nova før, men skal sjekke litt flere lagergjær før neste prøvebatch på 60 liter :)
Fordi, om du kombinerer sakte metabolisme samtidig som du undertrykker produksjonen av esterer og fenoler så dobler du sjansen for at gjæra ikke bidrar med smaker.

60 liter vørter med hvilken OG?

Nova har gått igjen på flere forum og plasser som så nøytral at folk syns ølet blir pregløst, det burde jo være nøyaktig det du søker etter :)

Andre lagergjær jeg har prøvd så er det bare Brewly W-34/70 og til en viss grad AEB fermolager som har levert øl med lite bidrag.
 
Jeg tror at industripilssmaken er mangel på smak. Som jeg nevnte tidligere i denne tråden, så kommer jeg til å prøve platefilter. Dette tror jeg (forhåpentligvis) vil fjerne smakene som vi hjemmebryggere får når vi brygger pils. Ved å filtrere på 1 mikron, vil det aller meste av gjærrester forsvinne.
Gjærrester får man ikke filtrert bort med bouncer eller lignende filter, da det fineste filteret er på ca. 170 mikron.
Nei, det er en distinkt smak. Og indusrtipils er ikke smakløs.
 
Nei, det er en distinkt smak. Og indusrtipils er ikke smakløs.
Må ikke du gå så fort frem bro, la oss ta et steg av gangen, så null smaksbidrag fra gjæring er hva han vil oppnå, det er tross alt en lærerik prosess i seg selv...

Og kunnskap blir visdom den dagen man gjør det til sin egen personlige opplevelse, så nå er vi her.. Ikke hopp over trinn, du burde vite bedre enn oss alle hvilken verdi det har å gå gjennom trinnene ;)
 
Nei, det er en distinkt smak. Og indusrtipils er ikke smakløs.
Jeg mente ikke at industripilsen er smakløs. Men ifht hjemmebrygg pilsen synes jeg den er det. For når jeg sammenligner den jeg brygger selv, med en kjøpt butikkpils. Så smaker min mye mer. Mens en industripils for meg smaker mye "renere". Om det er DMS, gjærrester eller andre faktorer som spiller inn her vet jeg ikke. Men jeg har som mål å komme nærmere industripilsen enn jeg så langt har fått til :)
 
Må ikke du gå så fort frem bro, la oss ta et steg av gangen, så null smaksbidrag fra gjæring er hva han vil oppnå, det er tross alt en lærerik prosess i seg selv...

Og kunnskap blir visdom den dagen man gjør det til sin egen personlige opplevelse, så nå er vi her.. Ikke hopp over trinn, du burde vite bedre enn oss alle hvilken verdi det har å gå gjennom trinnene ;)
Som du også skriver, målet mitt er å få til en så "clean" industripils som mulig. Jeg blir også veldig inspirert over at såpass mange hjemmebryggere har prøvd uten å få til denne. En industripils for meg har bitterhumle, ingen aromahumle, noe maltsmak og minimalt med smak fra gjæren.
 
Fordi, om du kombinerer sakte metabolisme samtidig som du undertrykker produksjonen av esterer og fenoler så dobler du sjansen for at gjæra ikke bidrar med smaker.

60 liter vørter med hvilken OG?

Nova har gått igjen på flere forum og plasser som så nøytral at folk syns ølet blir pregløst, det burde jo være nøyaktig det du søker etter :)

Andre lagergjær jeg har prøvd så er det bare Brewly W-34/70 og til en viss grad AEB fermolager som har levert øl med lite bidrag.
Jeg brygget 40 liter med OG på 1.065, deretter vannet ut med 20 liter og fikk en OG på 1.042. Denne endte opp med en OG på 1.007.
Jeg brukte 6 pakker Diamond lager, som bør være nok.
Har tidligere slitt med at pilsen har blitt for søt. Men etter å ha begynt å tilsette mer gjær (enn jeg trodde jeg skulle), så har sluttresultatet blitt bra. Altså en crisp finish.

W34/70 har jeg prøvd tidligere med greit resultat. Har ennå kun prøvd Diamond til industripils.
 
Tilbake
Topp