Tråden for dumme spørsmål.

Min erfaringner at bakterier elsker skumdreper; jeg har fått infeksjoner i mine flasker med skumdreper (over tid). Og det lukter høgg etter infeksjon. Så jeg er skeptisk til å tilsette skumdreper rett i brygget (til gjæring) uten å gi det varmebehandling først.
Takk for advarselen. Jeg kokte den jeg tilsatte til starteren, og hadde tenkt å fortsette med det. Og da er det jo greit å høre at det er tingen.
 
Jeg bruker også Roller Crush mølla, jeg fukter malten og Kværner på 0,7mm, ingen problem med dette på min Grainfather G30
Lurer på hvorfor GF anbefaler så grov knus. Refererer de til større kverner, slike bryggeforretningene har? Men jeg trudde ikke det fantes noen standard for dem. De kan vel være nokså ulike?
 
Viskermotor ved 150 rpm tipper jeg, og 1.0 mm med Rollers Crush. Ikke noe problem med stuck, jevnt på 80-90% utbytte på "normale øl" alt etter maltsammensetningen og OG. Tror ikke at GF har noe finere filter enn laserskjært Brewtools filter.
 
Lurer på hvorfor GF anbefaler så grov knus. Refererer de til større kverner, slike bryggeforretningene har? Men jeg trudde ikke det fantes noen standard for dem. De kan vel være nokså ulike?
Tipper de ikke fukter malt, og da kan det bli mye mel hvis det Kværnes med små åpninger. Mel kan fort bli et problem på en GrInfather G 30 da det er litt liten diameter på maltrøret, så "maltseng" blir litt tykk.
 
Tipper de ikke fukter malt, og da kan det bli mye mel hvis det Kværnes med små åpninger. Mel kan fort bli et problem på en GrInfather G 30 da det er litt liten diameter på maltrøret, så "maltseng" blir litt tykk.
Det høres jo rimelig ut - men likevel, 1,5 mm?

Jeg fukter forøvrig også alltid maltet:).
 
ja, det er nok dette som er problemet da. Trodde jeg kunne spesifisere kvern størrelsen ved bestilling av øl settet? Slik var det før, men nå vurderer jeg virkelig kjøpe meg en kvern. Hvilken kvern har du?

GF sa:

"For standard base malts the size should be between 1.3-1.5mm but for your case we would suggest the upper end. so 1.5mm"
Jeg har denne kverna https://www.olbrygging.no/kegland/1...-2-valser-maltmølle-inkludert-monteringsbrett
Jeg synes denne fungerer greit for mitt bruk. Jeg har ingen erfaring med andre kverner.
Men ser at Rollers Crush er sterkt anbefalt :)
 
Det høres jo mer fornuftig ut, men rimer dårlig med det rådet @ADale fikk.
Så det, jeg fant anbefalingen i GF appen. Har oftere utfordring med for rask skylling enn for treig. Grovere kvelning enn 1 mm gir veldig rask gjennomstrømning av en 5-6 kilos maltmengde hos meg i alle fall. Nå er jeg mest opptatt av forutsigbarhet, samtidig er jeg litt gjerrig, så jeg ønsker et relativt godt utbytte. Da funker 0,9mm for meg med fukta malt.
 
Min er innstilt på 1.14. Strammet vel til litt etter tips her inne om utbytte. Dette og røring underveis i meskinga er det som gjør at jeg treffer, vil jeg tro.

Jeg må ved jevne mellomrom stramme til den ene mutteren, under selve kverningen. Det irriterer litt, men ellers veldig fornøyd med kverningen.
 
Min er innstilt på 1.14. Strammet vel til litt etter tips her inne om utbytte. Dette og røring underveis i meskinga er det som gjør at jeg treffer, vil jeg tro.

Jeg må ved jevne mellomrom stramme til den ene mutteren, under selve kverningen. Det irriterer litt, men ellers veldig fornøyd med kverningen.
Jeg brukte 1,1-1,2 lenge, men å gå ned til 0,9-0,8 har faktisk hatt effekt på utbyttet. Ikke dramatisk, men sida det ikke har noen negativ bivirkning, ser jeg ingen grunn til ikke å ta med den vesle fordelen.

Når jeg fukter maltet, blir det heller ikke mye mjøl. Nå plager ikke det meg uansett, sida jeg ikke driver med gjennomskylling, men kjører batch sparging - og da skal det noe til å få en tett mesk. (Jeg holdt på ei god stund med å kjøre gjennom to ganger, og da blei det en del mjøl, uten at det gjorde noe.)

Forøvrig: Dersom noen kverner litt konservativt (grovt) pga påstanden om fare for tanninuttrekk fra skallene dersom du river dem opp for mye, så er nok det en myte.
 
Jeg liker heller å meske litt lenger enn styre med fukting og superfin kverning
mye greiere
Syntes også jeg får klarere vørter når jeg jeg ikke kverner alt for fint. Min er innstilt på 1,2
 
Jeg liker heller å meske litt lenger enn styre med fukting og superfin kverning
mye greiere
Det er ikke mer styr å kverne på 0,8 mm enn på 1,2 mm:) - så lenge kverna di fikser det. (Men hvis du driver kverna med håndkraft, blir det nok en god del tyngre, kan jeg tenke meg.)

Fuktinga er så klart ekstra arbeid, men jeg vil ikke kalle det "styr". Det er enkelt, og tar ikke mange minuttene, i alle fall så lenge det ikke er for mye malt som skal fuktes. Og så må du vente 10-15 minutter før du kverner, men den tida kan sikkert fylles med annen meningsfylt aktivitet:).

Til 5 kg malt skal det tilføres 1 dl, som du så må få rørt ned i maltet så det fordeler seg. Jeg bruker ei sprayflaske + vekt for å holde styr på mengden, men kanskje kunne jeg forenkle det gjennom bare å hive vannet oppi uten å spraye. 7-8 kg går greit, men så begynner det å bli litt tungt å rote rundt nedi bøtta for å få god fordeling.

Men for all del; det er ikke noe stort poeng i å drive med dette - kanskje bortsett fra at det faktisk reduserer støvinga ganske betraktelig.
 
Hvis du ikke vil ha mye støv må du fukte på forhånd, da liker jeg bedre "konservativ" kverning og legge på et kvarter eller så
Det er ihvertfall tiden det tar å fukte uansett
 
Hvis du ikke vil ha mye støv må du fukte på forhånd, da liker jeg bedre "konservativ" kverning og legge på et kvarter eller så
Det er ihvertfall tiden det tar å fukte uansett
Du kan ikke kverne direkte etter fuktinga; det trur jeg blir ei usalig suppe. Du må vente minst 10 minutter. Men når jeg holder på å forberede brygginga, er det ingen mangel på ting jeg kan fylle den tida med:). Og det blir virkelig mye mindre støv.
 
Tilbake
Topp