Du får litt info om vannjustering generelt, inkludert justering av pH, her:
https://forum.norbrygg.no/threads/vannjustering-pa-enkelt-vis-for-folk-med-blott-vann.44640/
Om ph justering: Du kan enten skaffe et pH-meter - hvilket du tydeligvis har gjort - og satse på å bygge opp erfaring nok med vannet ditt og de oppskriftene du bruker, til å treffe sånn noenlunde, og så justere underveis i brygginga om nødvendig. Det er min metode, og jeg lever godt med den. Eller du kan skaffe deg en vannrapport med nødvendig informasjon om saltinnholdet i vannet ditt, og så legger du inn tallene i en kalkulator. Brewfather gir deg den mulighetene, ellers har vel
Brunwater vært den vanligste. Folk sier at de treffer godt med disse. Det finnes vel flere, også.
Vannrapport er det forøvrig uansett lurt å ha. Og vær oppmerksom på at saltinnholdet i vannet kan variere gjennom året. Men stort sett har norsk bløtt overflatevann så lavt saltinnhold at du kan sette det til null i kalkulatoren, og komme nær nok, både når det gjelder smaksjustering og pH. (Innholdet av salter i vannet vårt er stort sett forsvinnende lite i forhold til hva maltet tilfører.)
Det er pH i mesken som kan beregnes med en kalkulator. (Kanskje til kok?) Men jeg mener det er vel så interessant å vite pH videre i prosessen, i det du setter til kok, og i den vørteren du får til slutt, som du tilsetter gjæren til. Og i det ferdige ølet, også, før du tapper. Jeg opplever at jeg ofte må justere underveis, og jeg er blitt helt avhengig av pH-meteret mitt
. (Skal innrømme at jeg ikke justerer før tapping, hvilket er dumt. Prosedyren med å få ut kullsyra av ølet før måling er litt omstendelig, og jeg er litt lat
.)
Når det gjelder oppbevaringsvæske for pH-meteret ditt - som du må ha - kan du enten kjøpe den (dyrt), eller lage den sjøl (billig). Nå kan kravet til væske variere med pH-meteret. Måleenheten er mol. Det vanligste trur jeg er 3 mol. Det lager du med 22 gram
kaliumklorid (IKKE
kalsiumklorid!) til 1 dl destillert vann eller batterivann. Brewshop har kaliumklorid:
https://brewshop.no/produkt/ravarer/tilsetning/annet/kaliumklorid-kcl-100g (Flere andre har, også. Google, så finner du.)
Du finner pulver til å lage bufferoppløsning med billig på nettet.
Ferdige bufferløninger er ellers dyre, og har kort holdbarhet. Tre måneder på den du vanligvis får. Jeg har gitt blaffen i det som står om det, og jeg bruker dem om igjen, også. Helt feil, altså, og jeg skal ikke gi råd om å gjøre som meg. Men det har tilsynelatende funka nå i noen år. (Skjønt hvordan kan jeg vite at det egentlig har det
?)