Hei igjen. Nok et spørsmål i kategorien dumme spørsmål fra meg... Dersom jeg setter brygget mitt til gjæring (14 dager) rett før julaften og reiser bort 4 dager i romjula, er det innafor? Eller er det sånn at gjæringskaret skal ha daglig tilsyn? Jeg kommer jo tilbake før det har gjæret i 14 dager. Jeg tenker jo at det går greit, men jeg har jo ingen erfaring innen dette
Som de andre sier, så går det antakelig bra. Men egentlig blir du borte i de dagene da ølet trenger mest tilsyn. Grunnen er først og fremst at det helst ikke skal synke i temperatur når hovedgjæringa avtar, - hvilket det vil gjøre - fordi gjæren da kan ta det som et signal om å ta kvelden.
Det går høyst sannsynlig bra; de fleste gjærtyper fikser det der. Men det er jo greit å være klar over at det er i de første dagene av gjæringa det er viktigst å være tilstede for eventuelt å kunne gripe inn med regulerende tiltak. Og noen gjærtyper er nok mer sensitive enn andre. Det gjelder de typene som flokkulerer (klumper seg når de er ferdige med jobben) raskest, og dermed går ut av suspensjon og legger seg til rette på bunnen av karet - der de går i dvale. Har gjæren gjort det, kan det være vrient å overtale den til å gå tilbake på jobb.
Når hovedgjæringa er over, er det ikke så farlig med tilsyn, men dunken bør stå i stabil vanlig romtemperatur. Og den kan da godt stå mer enn 14 dager, sjøl om ølet er klart til å tappes opp. Ingen grunn til panikk om du av en eller annen grunn må vente til kanskje så mye som 4 uker etter at du har satt det.
Forøvrig: Ikke heng deg opp i det med 14 dager. Ølet kan være ferdig på både kortere tid enn det, og på lengre tid. Gjæren ser ikke på kalenderen

. Så ølet er ferdig når det er ferdig, dvs. når det ikke lenger foregår noen aktivitet i dunken, og SG har vært stabil to-tre dager, sånn at du kan fastslå at den nå er blitt til FG. (Gjærprodusentene oppgir om gjæren er rask, middels eller sein til å flokkulere. Gå på hjemmesida til produsenten for å finne informasjon om gjæren.)