Lurer på om min tråd ble slettet - så var vel noe i mot hva som er lov til å poste her?
Fikk ikke noen beskjed ang. hvorfor heller.
Så forsøker som et dumt spørsmål:
Lager 'tomtebrygg' med variasjon til jul.
* 14L vann
* 11gr US-05 (Safeale) gjær
* 3-4 ss maltekstrakt
* Einer (kokt ut av kvist)
* Et par klementiner med skall
* 1kg sukker
* 5-6 ss sirup
* Litt fatøl
Ønsker å få litt lett alkohol inn i dette. 3-4% kanskje?
Er det da bare å la det stå og gjære litt lengre?
2-3 dager på gjæringskar, og 1 dag på flaske med en sukkerbit for å få litt ekstra karbonisering?
Noen som har noe erfaring ang. dette?
Med et hydrometer:
Hydrometer for øl, vin og cider - Ølbrygging AS
Måler sukkerinnhold helt opptil 1150!

Kan du måle sukkernivået i brygget ditt
Reint vann måles til 1.000.
Du må selv måle brygge ditt før du tar gjær oppi for å se hva du ligger på, kalt "OG - original gravity".
Men la oss si at du har målt dette til 1.050 (50)
Da kan du bruke en kalkulator, som denne:

Alcohol By Volume ABV Calculator | Brewer's Friend
Use our ABV Calculator to show alcohol by volume based on gravity change & eliminate the guess work. Sign up for a free Brewer's Friend account & get brewing!

Eksempel når gjæret har spist sukkeret ned fra OG 1.050 til "SG - specific gravity" på 1.032 så ligger du på rundt 3% alkohol.
Da må du stoppe gjæringsprosessen, kanskje dette kan funke? (jeg spør selv, aldri prøvd dette)
Campden 100g - Ølbrygging AS
Campden pulver. Benyttes til å forhindre oksidering, ta livet av eventuell villgjær og stoppe evt pågående gjæring. Dette pulveret kan beyttes i vin, øl...

1.5/2 gram for å kverke gjæren, og beholde resten som sukker. Vi fremkaller "FG" for å beholde litt sukker.
Hydrometer målinger:
OG - Original gravity, hvor mye sukker det er i starten av bryggeprosessen.
SG - Specific gravity, hvor mye sukker det er når du måler mitt i prosessen, eksempel etter 1 dag, 2 dager
FG - Final gravity, hvor mye sukker det er når brygget er ferdig utgjæret.
Alternativet noen ser ut til å bruke er å ha såpass lite vanlig sukker at gjæren blir ferdigspist på 3%, også bruker man en type søtstoff som gjær ikke kan spise for gjøre brygget søt. Som Sukrin.
Sist redigert: