Ja da er vi to, og ja innsatsen er noe krevende, og jeg har ikke kommet lengre enn til å flytte LC(liquid culture) som enkelt forklart er en isolert stamme som ligger i en næringsløsning( veldig ofte spraymalt) på en beholder og trekkes opp i sterile sprøyter som er hva man kan kjøpe for å starte prosjektet.
Mange kjøper ferdig steriliserte poser med "spawn" og sprøyter inn LC og venter til denne posen er kolonisert. Etter det er det å lage en form for fruktkammer(ofte brukes disse små grønne planteteltene) og passe på at FAE(fresh air exchange) og fuktighet er riktig for så å lage små hull i posene som vil trigge "pinning" altså at mycelet starter å produsere frukter.
Men det blir som FWK, så jeg kompliserer det hele for å gjøre det mer omfattende, selvfølgelig. Så akkurat nå har jeg flyttet noen dråper flytende kultur over på petriskåler med agar og næring, der kan mycelet vokse på en todimensjonal flate hvor det er enklere å finne ut om kulturern er ren(uten kontaminasjon) og videre isolere om den skulle vise seg å være en multikultur(som original kveik) eller om det er en monokultur( som lutra kveik).
Når man har en monokultur og rensligheten er i boks(som jeg vil tro er en prøvelse i seg selv) kan man sterilisere sin egen spawn(korn) i glass eller poser eller gå rett til substrat(tre pellet i dette tilfellet) ved å overføre agar platen.
Fordelen med å gå til spawn først er at man får nok et ledd hvor man kan se om kulturen er ren før man går til substrat(substrat er siste plass før frukter og dermed dyrest om man feiler) og ulempen er at man får nok et ledd hvor man kan få kontaminasjon.
Trykkoker er 100% nødvendig ved denne hobbyen og den måtte jeg bestille fra statene, her til lands er de for små og de få av den jeg ville ha var overpriset så det holdt.
Det beste er nok også å kunne jobbe foran en laminar flow hood, men jeg er ikke villig til å legge +5k på et stykke utstyr før jeg har fått dyppet tærne først. Så foreløpig gjør jeg arbeidet i en SAB(still air box). Det er egentlig noe så enkelt som en oppbevaringsboks snudd på hodet med hull for å jobbe i. Mange har suksess i en SAB når bare den sterile teknikken sitter, rolige, men bestemte bevegelser.
Vis vedlegget 70230
Siden jeg alltid må komplisere og strekke ting ut, valgte jeg å kutte vekk mesteparten av fronten og sette in akrylplast sånn at jeg har best mulig innsyn...
Off dette ble langt og sikkert veldig utydelig. Beklager det, jeg skal se om jeg får en slags prosjekttråd etterhvert, men mye av dette arbeidet må gjøres sterilt og da er ikke kamera/telefon noe jeg vil ha i nærheten
Jeg har allerede lært veldig mye og ser frem til en ny hobby hvor man kan gjøre så dype dykk man selv ønsker.