Det var da svært så eksperimentell du har blitt på dine eldre dager daNoen som har prøvd stavmixer i mesken? Ta kondisjonering av malt til neste nivå
Kanskje det ville gjort underverker på dårlig kverna malt fra butikken?
Kjøre den noen ganger i toppen av mesken
Det var da svært så eksperimentell du har blitt på dine eldre dager da![]()
Ser ikke at det har noe med kondisjonering å gjøre. Men om du synes at kverninga er for grov, så kanskje ... . På den annen side: Det må vel være den optimale måten å maksimere HSA på?Noen som har prøvd stavmixer i mesken? Ta kondisjonering av malt til neste nivå
Kanskje det ville gjort underverker på dårlig kverna malt fra butikken?
Kjøre den noen ganger i toppen av mesken
Ser ikke at det har noe med kondisjonering å gjøre. Men om du synes at kverninga er for grov, så kanskje ... . På den annen side: Det må vel være den optimale måten å maksimere HSA på?
Litt større brygg, derimot ... .Jeg tenkte jo litt på det, men så lenge man holder seg under overflata i mesken og bruker litt antioxin tror jeg faktisk det vil gå geit
kondisjonering fordi malten blir fort fukta før man "blender" den. Om du får "knust" den vet jeg ikke, men faktisk villig til å prøve
På sine eldre dageer ser man også at man ikke har så mye å tape ..ihvertfall ikke på mindre brygg ;-)
For øvrig: Egen kvern er veien til lykken!
Kondisjoner maltet, og sørg for et noenlunde smart kverneoppsett. Jeg har null problem med støv.Jeg har kvern, men liker ikke bruke den inne. Så lenge det er ikke er snø og sludd eller plutselig flere minus går det jo greit, men vet jo aldri). Nå prøver jeg litt ferdig kverna igjen og ser hvordan det går
Trur det er supert i en belgisk dubbelJeg flasker årets Plommelikør, den har "trukket" i snart 3 måneder og prøvesmakingen lover veldig godt.
Det blir ganske mye plommerester som inneholder endel sukker og alkohol etter flaskingen,de smaker veldig godt.
Er dette noe som kan brukes som tilsetning i en Imperial Stout eller annet sterkt øl?
Kanskje @loebrygg vet?
Tusen takk, veldig bra. Det blir nok til at jeg brygger en Belgisk dobbelTrur det er supert i en belgisk dubbel. Mener det blei nevnt her, i episode 181.
Ser vel ut til å være en kopi av Pegas. En annen av disse svenske infuencerne, Dr. Hans, har også testet den – og jeg så at der var mer skum. Du regulerer trykket inn – og dermed hastigheten – men den lille skruen til høyre. På en god mottrykksfyller vil du alltid kunne minimere skumdannelsen om hastigheten er lav. Når det er sagt – den ser ut til å fungere bra. Kompakt oppsett og lite søl. Sikkert en bra mottrykksfyller. Pegas er vel egentlig laget for PET-flasker – denne ser ut til å virke uten adaptere.Ikke så veldig dumt spørsmål kanskje, men er det noen her som har Brewcrafter Mottrykksfyller, og kan verifisere at det ikke er nødvendig med avkjølt øl for å bruke den ?
Vis vedlegget 70299
Jeg har en slik, og er igrunn veldig fornøyd, hadde den bare fungert på shortneck-flasker også. Har ikke noe adapter som er beregnet for shortneck, heller.Ikke så veldig dumt spørsmål kanskje, men er det noen her som har Brewcrafter Mottrykksfyller, og kan verifisere at det ikke er nødvendig med avkjølt øl for å bruke den ?
Vis vedlegget 70299
Har bestilt. Blir spennende å prøve. Håper bare Postnord leverer før nyttårJeg har en slik, og er igrunn veldig fornøyd, hadde den bare fungert på shortneck-flasker også. Har ikke noe adapter som er beregnet for shortneck, heller.
Men fylleren i seg selv er veldig kjekk.
Jeg har ikke forsøkt å flaske uavkjølt øl, men min erfaring er å reduserer skumdannelsen ved å heve trykket i fatet, og dernest flasketrykket. Da frigis lite CO2 fra væsken under flaskingen, og minimalt med skumming.
Hvor mye jeg hever trykket, avhenger av hvor karbonert øl'et er.
Jeg har ikke erfart at dette medfører overkarbonerte flasker heller.
Tror nok den samme fremgangsmåten kan også benyttes med uavkjølt øl.
Helt innafor i enkelte tilfeller, men ikke mange, bruker det på saks og gjær poser rett før pitch, kar om de skal bli stående en stund uten bruk(før lagring) og tilt en gang i blant.Bruker stortsett starsan til alt, men innimellom så tyr jeg til sån etanol desinfeksjons spray (skylles bort med vann)
Vis vedlegget 70431
Vis vedlegget 70430
Er dette innafor?
(bruker starsan når jeg skal bruke noe, men dette her til å rengjøre i etterkant).
Den løsningen der av etanol pga propan fordamper vel ganske raskt? Er ikke mye igjen av de stoffene hvis det får tørke i noen minutter?Helt innafor i enkelte tilfeller, men ikke mange, bruker det på saks og gjær poser rett før pitch, kar om de skal bli stående en stund uten bruk(før lagring) og tilt en gang i blant.
Stemmer det, jeg bruker 75% så går det noen minutter lengre. Om du lurte på hvordan jeg bruker antibac så kan jeg si litt om det. Før pitch så sprayer jeg 75% på en babyklut(de loer lite også er de så myyyyyke) så tørker jeg av saksa og posen, gjæra er oppi vørteren for 75% har fordampet.Den løsningen der av etanol pga propan fordamper vel ganske raskt? Er ikke mye igjen av de stoffene hvis det får tørke i noen minutter?
Jeg har ingen erfaring med dette, men spiseskjeer med ukjent sirup og maltekstrakt er noe vanskelig å beregne, men 1kg sukker på 14 liter gir deg ca 4,5%.Lurer på om min tråd ble slettet - så var vel noe i mot hva som er lov til å poste her?
Fikk ikke noen beskjed ang. hvorfor heller.
Så forsøker som et dumt spørsmål:
Lager 'tomtebrygg' med variasjon til jul.
* 14L vann
* 11gr US-05 (Safeale) gjær
* 3-4 ss maltekstrakt
* Einer (kokt ut av kvist)
* Et par klementiner med skall
* 1kg sukker
* 5-6 ss sirup
* Litt fatøl
Ønsker å få litt lett alkohol inn i dette. 3-4% kanskje?
Er det da bare å la det stå og gjære litt lengre?
2-3 dager på gjæringskar, og 1 dag på flaske med en sukkerbit for å få litt ekstra karbonisering?
Noen som har noe erfaring ang. dette?