Finn Berger
Moderator
Velkommen - og veldig hyggelig at du fant fram til forumet. I all beskjedenhet; her får du veldig godt kvalifisert hjelp til det meste som har med brygging å gjøre. Og heldigvis finner du ofte mer enn en mening om det du lurer på, for det er mange spørsmål det ikke finnes noen endelig fasit på.Jeg er helt fersk innen dette og kan ingenting annet enn det jeg har lest meg opp på.
Nå har jeg lyst til å prøve min første batch (BIAB og ferdig allgrainsett), og det dukker jo opp spørsmål jeg ikke finner ut av. Jeg ønsker å prøve meg på porter (kun fordi det er godt!) Er det litt ambisiøst sånn i første omgang?
Etter at flaskene har stått i romtemperatur et par uker, hvor kaldt må jeg da sette de for videre lagring og hvor lenge kan de stå sånn? Jeg har bare et standard kjøleskap og må jo ha plass til mat også. Hvis batchen er på 20 liter, så vet jeg faktisk ikke hvor jeg skal sette alle flaskene, har et gjesterom som holder ca 17-18 grader. Hvordan løser folk det, et kjøleskap til..?
På forhånd takk
Porter er et greit øl å brygge, og det tåler sikkert 17-18 grader en måned eller to eller fire, litt avhengig av hvor godt du får skjerma det mot oksygen under tappinga.
Generelt er hjembrygg ferskvare, og har du plass til et ekstra kjøleskap er det ei fornuftig investering. Forøvrig er temperaturkontroll under gjæringa viktig. Kjøl ned til 16 grader før du tilsetter gjæren, og så lar du ølet stå på gjesterommet til gjæringa begynner å avta. Da kan du flytte det ut i vanlig romtemperatur.