Tråden for dumme spørsmål.

Er ikke noe igjen for gjæren å leve av (1.061 - 1.010, US-05), så eventuell falskluft blir værende i ølet om jeg ikke gjør tiltak. Nå gode 14 timer seinere spørs det om det er for seint å gjøre noe.
Får gjæren oksygen, vil den respirere alkohol - som det sikkert er nok av:). Og det kan hende det er andre stoffer der som den kan hente ut karbon fra, også -diacetyl, f.eks..

Får gjæren oksygen, vil den respirere alkohol - som det sikkert er nok av:). Og det kan hende det er andre stoffer der som den kan hente ut karbon fra, også -diacetyl, f.eks..
Ja, jo, det er jo 100% pilsmalt i ølet. Har ikke vært noe plaget med diacetyl, men litt er det sikkert. Fata står på 12-15 grader nå i bryggeriet. Får la det stå til, og heller brygge igjen hvis det blir ødelagt.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Sånn da var det gjort. For science!
Skal bli spennende å se hvordan det går

Prøvde å blande litt i kaldt vann og det blandet seg mye enklere enn bare dme alene, men jeg heiv det bare oppi og overlater mixingen til gjæra

Ser jo litt merkelig ut den her. Stått 4 dager på 16,9 C. (+/- 0,5)

Lurer på når og hvordan jeg skal få tørrhumla hvis det ikke faller /løser seg

IMG_6436.jpeg

Mener du at den vil gjøre det uten tilgjengelige karbohydrater? Eller mener du at den vil trekke til seg og nyttiggjøre seg oksygenet på en annen måte (altså ikke respirering). Celleåndingen er vel totalt avhengig av sukker?

Ferdig gjæret øl tappes til fat gjennom bouncer filter, får av og til bobler i slangen etter filteret og en gasslomme inni filteret. Slangene sitter fint på niplene, men et sted må dette komme fra? Kan det være bare oppløst CO2 i ølet som løses opp da filteret blir en slags nucleus site?

Tappet I&D klonen i går, og uten å tenke meg om gikk jeg rett etter bouncer filteret. Har hatt litt problemer med at øl som tappes gjennom dette filteret blir oksidert, men nå var det såpass lenge siden at jeg tenkte ikke over det, samt at jeg har bytta butterflyventil som stod på gjæringstanken og regnet oksideringsproblemet som løst (sjekket ut fra minne).

Redd nå for at jeg har tre fat med ødelagt IPA. Tenker nå i dag.. Hva om jeg hiver på 50 gram sukker på fatet. Vil naturlig karbonering hjelpe dersom det faktisk er falskluft som er sugd inn gjennom en defekt pakning på filteret?
Har ikke testet selv, men vet mange i det store utland bruker enten pittelitt kalium(Potassium) eller sodium Metabisulfite i fatene sine for å ta seg av oksidering. Du lager vel litt vin så kanskje har du noe liggende da der er det ofte brukt.

Tilbake
Topp