Tråden for dumme spørsmål.

hmm - schwunger greit nok her. Du skal jo bare ha bevegelse i vørteren rundt kjøler'n. Når jeg har kjølt ned, tar jeg den så klart ut, og så roterer jeg vørter'n med spaden et par minutter for å få samla trubet mest mulig i midten.

Rører du rundt i vørtern etter du har kjølt ned? Det gjør ikke jeg

Du trenger ikke 4 kilo is

Bruker du vann eller is til å kjøle ned cola'n din?
Den Wikipediaen der er jeg for trøtt til å sette meg inn i nå, om det noen gang blir noe av det.. Du får gi det et forsøk, men test på kjøkkenet først kanskje å koke opp en liter vann og ha to hundre gram isbiter i det kokende vannet. Tenker nok at du ender relativt fort opp med 1,2 liter vann i kjelen på rundt 70 grader.

Drikke står normalt i kjøleskapet her i huset. Isbiter sier jeg alltid nei til på restaurant, har sett for mange slike isbitmaskiner som ser helt jævlig ut, og isen tar for seg det aller meste av kullsyre i drikken også.

Fant en kalkulator. Hvis du har 20 liter vørter på 100C og vil kjøle med is til 80C, behøver du 2,25 kilo is. Resultatet blir da 22,25 liter med vørter, og da har du vannet ut vørteren din med ca 11%..

1731363619278.png

Jo, men den blir på en måte i veien for malstrøm effekten. Også syntes jeg det er litt "klønete" og kjøle litt ned. Stenge og kjøle ned igjen
Jeg har en stengeventil rett før kjølespiralen, da er det gjort i en håndvending å stoppe vannet.

Rører du rundt i vørtern etter du har kjølt ned? Det gjør ikke jeg
Nedkjøling er no' j.... rør:).

Jeg rører - ikke voldsomt - hele tida, med meskespaden (skikkelig padleåre i stål fra den gamle BB'n). Om jeg tar en wp-stopp - det er jo bare å stenge krana - så rører jeg da, også, men ikke nødvendigvis hele tida. Når jeg har nådd riktig temperatur, blåser jeg vannet ut av kjøler'n og fisker den ut, og så sirkulerer jeg vørter'n to minutter med spaden. That's it. Det hele akkompagneres av Brad Smith med gjest(er) eller noe annet sunt og nærende for bryggersjelen.

Så må det hele få stå i ro en tre kvarters tid så alt som skal til bånns rekker å komme seg dit, og jeg kan ta meg en liten lur for å kompensere for den søvnen jeg ikke fikk på morran fordi jeg måtte så tidlig opp og starte brygginga.

Jeg prøvde nå med 25 g is i 1 liter kokende vann. Tok kjelen av plata, rørte rundt og målte rett etter isen hadde smelta
Da var temperaturen 92 C.
Skalert opp til 20 liter hadde det da blitt 500 g is for å nå 92 C
Tilsvarende hadde jeg trengt 1800 ml iskaldt vann ved 0 C

Jeg prøvde nå med 25 g is i 1 liter kokende vann. Tok kjelen av plata, rørte rundt og målte rett etter isen hadde smelta
Da var temperaturen 92 C.
Skalert opp til 20 liter hadde det da blitt 500 g is for å nå 92 C
Tilsvarende hadde jeg trengt 1800 ml iskaldt vann ved 0 C
Da må du nok opp i et par kilo is hvis du skal ned til 80 grader. Hvis avkjølingen hadde fortsatt like effektivt ned til 80 så hadde 1,5 kg vært nok. Men den gjør jo ikke det, jo lenger ned i temperatur jo mer is for å avkjøle en grad.

Synes dette høres mer styrete ut enn å bruke kjølespiralen. Du trenger jo ikke så veldig kraftig whirlpool under humletilsettinga. Det er viktigere å gjøre det for å samle sammen rusk og rask i midten av kjelen når du har tatt ut kjøleren.

Da må du nok opp i et par kilo is hvis du skal ned til 80 grader. Hvis avkjølingen hadde fortsatt like effektivt ned til 80 så hadde 1,5 kg vært nok. Men den gjør jo ikke det, jo lenger ned i temperatur jo mer is for å avkjøle en grad.

Synes dette høres mer styrete ut enn å bruke kjølespiralen. Du trenger jo ikke så veldig kraftig whirlpool under humletilsettinga. Det er viktigere å gjøre det for å samle sammen rusk og rask i midten av kjelen når du har tatt ut kjøleren.

Jeg tror heller ikke det er noe jeg kommer til å praktisere i lengden. Er nok best å spare isen til annet
Går nok fort tilbake til å bare hive humla i WP rett etter kok og la den stå før aktiv kjøling. På 16 liters batcher er temperaturen fort nede i 92 C etter 10 min uansett

Jeg bruker kjølespiralen for å lage whirlpool. Jeg har vel litt flaks med høyden på den, men den passer akkurat slik at når jeg tilter den litt mot kanten av gryta, så går bunnen av spiralen klar bunnen av gryta. Da kan jeg vugge den forsiktig i sirkel, med en hånd, da slipper jeg og å finne en plass å sette ølen mens jeg kjøler ned. En rolig bevegelse med så mye masse gir en meget fin virvel i gryta.

Vann har en varmekapasitetbpå ca 4 kJ/(kg K). Her skal du kjøle ned (ca) 20 kg 20 grader, så du skal kvitte bryggekjelen med 20 x 20 x 4 kJ = 1600 kJ. Is har en smelteentalpi på (ca) 6 kJ/mol, så du trenger 1600/6 mol is = 267mol is. 1 mol is eller vann er 18 gram,.så.å slenge i 266 x18 gram = ca 5 kg is skulle ta deg dit du vil (gadd ikke ta frem.kalkulator, så bare goderegning her, )

Vann har en varmekapasitetbpå ca 4 kJ/(kg K). Her skal du kjøle ned (ca) 20 kg 20 grader, så du skal kvitte bryggekjelen med 20 x 20 x 4 kJ = 1600 kJ. Is har en smelteentalpi på (ca) 6 kJ/mol, så du trenger 1600/6 mol is = 267mol is. 1 mol is eller vann er 18 gram,.så.å slenge i 266 x18 gram = ca 5 kg is skulle ta deg dit du vil (gadd ikke ta frem.kalkulator, så bare goderegning her, )

5 kg is til 20 liter? Tror du har regna feil ;-)

Dvs, jeg tenkte bare på faseovergangen, drr har du 5 liter vann ved null grader, så.det.bkir.en effekt derfra og, så mindre is, men orker ikke regne på det nå, men må nok opp i kg

20 liter ved 80 grader +5 liter ved null grader skullr ende opp på, 64 grader. Så oopvarmingen av smeltevannet kjøler nesten like mye som smeltingen, så.det blir ca halve mengden, så kommer oppvarmingen av isen til 0 grader. Så jeg.vil tenkeet par kg.

Tilbake
Topp