Tråden for dumme spørsmål.

Nå var de tomme for s-04. Bestilte to pakker us-05 og en pakke wlp002 (var god dato på den)
Noen som har erfaring med å blande de to, eller tørrgjær og ferskgjær generelt ?
Én pakke av hver burde vel holde på 14 liter? (~1.096)

Brewshop var tomme for dme også så blir ikke no starter ..:rolleyes:
Par dager siden nå, men har par poser med S-04 her hvis du er i nød. Kan bytte mot noe drikkbart eller få igjen senere, hentes på Haugerud ev. Send meg en PM hvis du trenger.

Par dager siden nå, men har par poser med S-04 her hvis du er i nød. Kan bytte mot noe drikkbart eller få igjen senere, hentes på Haugerud ev. Send meg en PM hvis du trenger.
Takker, men nå henta jeg ganske fersk 002 og us-05, tenker jeg bruker en av dem eller begge
Gir beskjed om jeg skulle ombestemme meg :)

Slike flasker med patentkork eller hva de heter har jeg hattt ymse erfaring med. Det har hvertfall skjedd ett par tre ganger att øllet har vært helt flatt når jeg åpner den . Er dette ett kjent problem og er det evnt noe jeg bør gjøre for å unngå det ?

På førehand mange slags takk. Per fire år flink
*
Vis vedlegget 69956
Pakningen blir lett påvirket av StarSan og tørker ut / blir utett.
Må vaskes med forsiktighet.

Jeg kjøpte et par FWK 10'litere for å teste. Tanken er å helle 10 literen i et 19l fat med flyteball, tilsette gjær og tørrhumle, sette på en spunding ventil som er stilt til 10 PSI og la det gå sin gang. Etter endt gjæring kobler jeg på co2 og setter hele fatet i kjøleskap på 1 grad for så å drikke rett fra samme fatet. Høres dette ut som en ok løsning eller vil jeg møte på problemas?
Personlig ville jeg ventet med tørrhumle til helt på slutten av gjæringsforløpet

Personlig ville jeg ventet med tørrhumle til helt på slutten av gjæringsforløpet
Ingenting i veien med å ha i tørrhumle sammen med gjæren. Slipper man å eksponere ølet for luft, og du får tappa klarere øl uten problemer med at humla tetter ballocks. Humla legger seg sammen med gjæra i bunn når gjæra bunnfeller.

Ingenting i veien med å ha i tørrhumle sammen med gjæren. Slipper man å eksponere ølet for luft, og du får tappa klarere øl uten problemer med at humla tetter ballocks. Humla legger seg sammen med gjæra i bunn når gjæra bunnfeller.
Det funker sikkert bare godt, men "de jeg stoler på" sier på tampen er best. Har aldri prøvd noe annet, men det blir vel bare annerledes. Så vil ulike humletyper gi ulik suksess antar jeg. Humle med thioler kan sikkert til og med være bedre og ha med start for biotransformasjon

Det funker sikkert bare godt, men "de jeg stoler på" sier på tampen er best. Har aldri prøvd noe annet, men det blir vel bare annerledes. Så vil ulike humletyper gi ulik suksess antar jeg. Humle med thioler kan sikkert til og med være bedre og ha med start for biotransformasjon
Brulosofene har ikke klart å skille i blindtest, annet enn om man drikker fra et fat der humla blir værende til fatet er tomt. Humle ved pitch var klarest og lysest farge på.

Er mulig at tørrhumle i 12-14 dager kan gi "grønn" smak, er fra hydrokarboner tror jeg

Tilbake
Topp