Tråden for dumme spørsmål.

Noen som har erfaring med å mixe us-05 og s-04?
Tenker på stout. Type Imperial
@Finn Berger , du har litt erfaring med å blande engelsk tørrgjær..?
Erfaringen min med sleggesaft type Imperial er at gjærcellene stort sett har drukket seg i hjel når ABV overstiger tålegrensen til de overnevnte. Ergo har jeg innsett at jeg ikke kommer utenom CBC-1 eller F2 ved flaskekarbonering.

Dersom hensikten med blandingen er en gjær som tyner utgjæringen max før gjærcellene oppgir ånden, kan det muligens ha noe for seg...

Personlig "barsker" jeg opp S-04 ved å først kjøre en Dry Stout, deretter ennå en batch med samme på full gjærkake og til slutt Imperial på full gjærkake fra sistnevnte...
 
Det enkleste på svære øl som bikker 10% er jo naturligvis å fate det, karbonere, og så få mottrykksfyllt det på flasker, eller lånt/leid en duofiller og boksemaskin. Lauget i Oslo har vel kanskje sånt utstyr til låns? Tok meg en 0,33 Birger fra 2023 til kveldsmat i går. Var jo helt nydelig den fra boks selv halvannet år seinere.
 
Erfaringen min med sleggesaft type Imperial er at gjærcellene stort sett har drukket seg i hjel når ABV overstiger tålegrensen til de overnevnte. Ergo har jeg innsett at jeg ikke kommer utenom CBC-1 eller F2 ved flaskekarbonering.

Dersom hensikten med blandingen er en gjær som tyner utgjæringen max før gjærcellene oppgir ånden, kan det muligens ha noe for seg...

Personlig "barsker" jeg opp S-04 ved å først kjøre en Dry Stout, deretter ennå en batch med samme på full gjærkake og til slutt Imperial på full gjærkake fra sistnevnte...
I teorien er ikke det der optimalt. Når du bruker hele kaka i det andre brygget, snakker vi om radikal overpitching. En konsekvens er at du får relativt liten tilvekst - gitt at du ikke øker volumet på brygget, da. Konsekvensen av det igjen, er at du sitter med en eldrebølge: Du vil ha en stor andel gamlinger i den gjærbefolkninga du pitcher. Og vi gamle jobber jo ikke så mye;).

Nå gjør du det bare én gang, så det går sikkert bra, sjøl om det uansett hadde vært bedre å bruke halve kaka - eller mindre - til det andre brygget. Men skal en gjenbruke gjær over flere brygg, er å bruke hele kaka klart negativt.
 
Sist redigert:
I teorien er ikke det der optimalt. Når du bruker hele kaka i det andre brygget, snakker vi om radikal overpitching. En konsekvens er at du får relativt liten tilvekst - gitt at du ikke øker volumet på brygget, da. Konsekvensen av det igjen, er at du sitter med en eldrebølge: Du vil ha en stor andel gamlinger i den gjærbefolkninga du pitcher. Og vi gamle jobber jo ikke så mye;).

Nå gjør du det bare én gang, så det går sikkert bra, sjøl om det uansett hadde vært bedre å bruke halve kaka - eller mindre - til det andre brygget. Men skal en gjenbruke gjær over flere brygg, er å bruke hele kaka klart negativt.
Iflg. teorien har du nok rett... iflg. empirien fungerer dette for meg ;)
En "eldrebølge", slik du beskriver det, vil nok forekomme men i en klart større "befolkning" vil det likevel være tilstrekkelig med unge friske individer.
En annen faktor en ikke skal se bort fra er at godt "inndrukne gamlinger" tåler en god del ABV før de legger inn årene :cool:
 
Iflg. teorien har du nok rett... iflg. empirien fungerer dette for meg ;)
En "eldrebølge", slik du beskriver det, vil nok forekomme men i en klart større "befolkning" vil det likevel være tilstrekkelig med unge friske individer.
En annen faktor en ikke skal se bort fra er at godt "inndrukne gamlinger" tåler en god del ABV før de legger inn årene :cool:
hehe - trur ikke det siste der er så mye å stole på:). Men det sies jo at det er det er i det tredje brygget en gjær jobber best, og det kan nok være en faktor her.

Tviler ikke på at det funker - så lenge du bare gjør det én gang, og ikke over flere brygg. Men hvorfor ikke gjøre det på den beste måten - det koster ikke mye arbeid å spa ut en del av gjæra?

Resonnementet om at du kan kompensere for lav kvalitet gjennom økt kvantitet er ikke godt. Gamlingene vil gumle i seg sukker i starten, og i praksis ta ressurser fra de unge, som da blir færre enn de ellers ville blitt. Dessuten får du antakelig kraftig stormgjæring som en efffekt av overpitchinga. (Skjønt i tilfellet ditt er kanskje ikke hele kaka så kraftig overpitching i det siste brygget.) Og når du kommer mot slutten, går de gamle hjem og overlater jobbinga til det som måtte være igjen av de unge.

Jeg ser ikke helt poenget med å ikke gjøre det en kan for å skape en best mulig situasjon - sjøl om ting funker på "gammelmåten".
 
Bare med wlp002 - den som har vært regna som Fuller's gjær. Den detter jo ut som en sekk murstein.

002 karbonert OST helt fint nå sist. Ellers er det når jeg kommer over 8% at jeg ikke stoler på de engelske,
men us-05 klarer av en grunn normalt helt fint å karbonere sterke øl på egnhånd
Grunnen til at jeg ønsker å blande inn no engelsk er for å få med litt estere, men ikke for mye
 
002 karbonert OST helt fint nå sist. Ellers er det når jeg kommer over 8% at jeg ikke stoler på de engelske,
men us-05 klarer av en grunn normalt helt fint å karbonere sterke øl på egnhånd
Grunnen til at jeg ønsker å blande inn no engelsk er for å få med litt estere, men ikke for mye
Vurdert Nottingham? Den tåler sterke øl veldig godt og gir også litt av estere som du ønsker.
 
Vurdert Nottingham? Den tåler sterke øl veldig godt og gir også litt av estere som du ønsker.

Ja, jeg har vurdert den. Leenge siden jeg har prøvd den. Så lenge siden at jeg bare har dårlig erfaring med den ;) (samme med s-04 faktisk)
Kanskje jeg prøver den senere i vinter på en Old ale f.eks
 
002 karbonert OST helt fint nå sist. Ellers er det når jeg kommer over 8% at jeg ikke stoler på de engelske,
men us-05 klarer av en grunn normalt helt fint å karbonere sterke øl på egnhånd
Grunnen til at jeg ønsker å blande inn no engelsk er for å få med litt estere, men ikke for mye
Ingen problemer så lenge den ikke blir stående for lenge - men du kan ikke drøye flaskinga.
 
Tilbake
Topp