MortenSickel
Norbrygg-medlem
Dvs, jeg tenkte bare på faseovergangen, drr har du 5 liter vann ved null grader, så.det.bkir.en effekt derfra og, så mindre is, men orker ikke regne på det nå, men må nok opp i kg
Har lagt talla i en kalkulator litt lenger opp. 2.25 kg is for å ta det fra 100 til 80 grader. Havner sikkert noe under det siden kalkulator ikke tar hensyn til romtemperatur.20 liter ved 80 grader +5 liter ved null grader skullr ende opp på, 64 grader. Så oopvarmingen av smeltevannet kjøler nesten like mye som smeltingen, så.det blir ca halve mengden, så kommer oppvarmingen av isen til 0 grader. Så jeg.vil tenkeet par kg.
Det glemte jeg selvsagt spesifisere, WLP400Hvilken gjær brukte du på Witen?
Jeg er ingen ekspert på Wit, men tenker det kanskje er en kombinasjon av overpitch, lav gjæringstemperatur, og kanskje klarningsmiddel tar bort noe karakter også? 0.5 pitch rate og free(/forced) rise gav meg veldig godt øl på forrige saison.Det glemte jeg selvsagt spesifisere, WLP400
Kanskje skal du kutte ned tida på trinnet på 50 grader, det såkalte proteinsteget? Det er der for å bryte ned proteinene til aminosyrer ved hjelp av enzymer (protease/peptidase) som er aktive ved denne temperaturen, men i moderne malt er dette tatt hånd om under maltinga. Det er det som kalles "modifisering", og moderne malt er "velmodifisert". Siden proteinene i kornet - særlig hordein - fungerer som "innpakning" for stivelsen, er modifiseringa nødvendig for at stivelsen skal bli tilgjengelig for omdanning til sukker. Tidligere var maltet dårligere modifisert, og derfor var dette proteinsteget nødvendig. Nå er det ikke nødvendig, og fører til at omdanninga av proteinene kan gå for langt. Det vil gjøre ølet ditt "tynt", og det er kanskje det du kaller "crispt"?Tenker jeg tar det her i stedet for egen tråd.
Jeg ender ofte opp med å få en "crisp" smak på øllet, skal forsøke forklare da jeg ikke er veldig dreven på smaksprofiler og slikt.
Startet med et hveteølsett jeg lagde. Den ble forsåvidt god, men minnet mer om pils med ettersmak av hveteøl enn faktisk hveteøl typ erdinger osv. Tenkte bare dette var grunnet ølsettet.
Laget et par Wit nå. En 1664 klone og et par mer rene hveteøl. Har begynt med vannjustering også på de siste oppskriftene her, men føler smaken er mer crisp enn kremete. Altså nærmere pils uten å være pils enn de belgiske wittene man kjøper.
Hva kan være årsaken? Kanskje vanskelig å svare på ut i fra dette, men kan legge ved oppskriften på siste Wit jeg lagde.
Mash
Temperature — 50 °C — 30 min
Temperature — 65 °C — 40 min
Temperature — 78 °C — 10 min
Malts (6.04 kg)
2.63 kg (43.5%) — Weyermann Pilsner — Grain — 3.3 EBC
2.63 kg (43.5%) — Stangeland Mølle Wheat Flaked — Grain — 3.2 EBC
520 g (8.6%) — Weyermann Wheat Malt Pale — Grain — 3.9 EBC
260 g (4.3%) — Oats, Flaked — Grain — 2 EBC
Hops (46.5 g)
24.5 g (8 IBU) — Saaz 3.1% — Boil — 60 min
12 g (5 IBU) — fuggle 5% — Boil — 30 min
10 g (0 IBU) — Saaz 3.1% — Aroma — 12.26 min hopstand
Hopstand at 80 °C
Miscs
3.23 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mash
3.23 g — Gypsum (CaSO4) — Mash
Jeg har antatt at denne fargingen har med ulik temperaturpåvirkning i bunnen å gjøre, som gir noe ulike fargenyanser/anløping på stålet.Oppdager ofte et sånt tynt "oljefilm" lag i bånn av kjelen etter at jeg har vaska den (eller ihvertfall forsøkt)
Noen som vet hva det er eller om det er noe å bry seg med?
Bruker bare en sånn "svamp" og varmt vann stort sett
Kan det ha noe å gjøre med ekstrakten som du bruker av og til?
Regnbuefarger. Dette er helt ufarlig og forårsaket av en altfor brå temperaturforandring når kjelen tømmes rett etter koking, og forsvinner neste gang kasserollen brukes. Du kan også koke opp en eddikløsning i kjelen. Fargeforandringer i en belagt kasserolle skyldes vanligvis for høy temperatur.Det høres rart ut. Det andre dere skriver høres fornuftig ut ;-)
Rører altid ut ekstraktet før jeg begynner oppvarming
Du skreiv at det var en oljefilm, så da tenkte jeg at det måtte være en avsetning, en film. Og siden det også virka som om du ikke alltid opplever det, tenkte jeg at det måtte være noe som varierte.Det høres rart ut. Det andre dere skriver høres fornuftig ut ;-)
Rører altid ut ekstraktet før jeg begynner oppvarming
Synes å huske at du hadde den plata fra Ikea? I tilfelle jeg husker feil, jeg er godt fornøyd med den, kompakt størrelse, billig, 2000w, kan henges på veggen når den ikke er i bruk.Jeg er der hvor jeg trenger en frittstående induksjonstopp med 1 kokesone, finner ingen tester og ikke alle bruksanvisninger forteller noe om den reelle størrelsen på kokesonen og andre relevante opplysninger.. Så da får man ty til de som kjøper og bruker produktene, nemlig dere
Jeg er ute etter en som er mellom 2000-2500w, kjelen som stort sett skal brukes har en diameter(bunn) på 21cm. Det er en trykkoker det er snakk om og jeg vil derfor kjøre økter fra 30 til 180 minutter alt etter hva som kokes..
Håper noen av dere har noen gode erfaringer og anbefalinger å dele for nå er jeg lei av å "google"![]()
Jo det stemmer det, jeg hadde den til 20L ss kjelen min, men solgte de begge.Synes å huske at du hadde den plata fra Ikea? I tilfelle jeg husker feil, jeg er godt fornøyd med den, kompakt størrelse, billig, 2000w, kan henges på veggen når den ikke er i bruk.
Nei, når man skal varme opp noe som er flytende, vann, vørter, så har det nok ikke så mye å si. 2000w er 2000w for å si det sånn og vil varme opp innholdet like fort uansett så lenge kjelen dekker coilen. Hvis jevn varmefordeling er viktig, er tykkelsen på bunnen på kjelen verdt å tenke på, en tykk bunn fordeler varmen bedre enn en tynn.sånn sett så er vel alle anmeldelsene jeg har sett hvor varmesonen tas opp som et problem, vært med panner og ikke kjeler, det er kanskje ikke så relevant når jeg kun skal kjøre en kjele?