Amarillo
Norbrygg-medlem
Har du ikke en spiralkjøler?Noen som har forsøkt kjøle ned vørter ved å hive i isbiter istedefor vente på rett hopstand temperatur?
Hvor mye vil man trenge på 20 liter fra 100 til 80 C?
Har du ikke en spiralkjøler?Noen som har forsøkt kjøle ned vørter ved å hive i isbiter istedefor vente på rett hopstand temperatur?
Hvor mye vil man trenge på 20 liter fra 100 til 80 C?
Har du ikke en spiralkjøler?
Jeg rører inni kjøler'n. Funker helt fint.Jo, men den blir på en måte i veien for malstrøm effekten. Også syntes jeg det er litt "klønete" og kjøle litt ned. Stenge og kjøle ned igjen
Jeg rører inni kjøler'n. Funker helt fint.
hmm - schwunger greit nok her. Du skal jo bare ha bevegelse i vørteren rundt kjøler'n. Når jeg har kjølt ned, tar jeg den så klart ut, og så roterer jeg vørter'n med spaden et par minutter for å få samla trubet mest mulig i midten.Har prøvd det, men får ikke samme "swungen"
Trur du må ha uhorvelige mengder. Det blir tynt øl.Vel, jeg får prøve med isbiter neste gang da. Hvis ingen andre har turt
Trur du må ha uhorvelige mengder. Det blir tynt øl.
hmm - schwunger greit nok her. Du skal jo bare ha bevegelse i vørteren rundt kjøler'n. Når jeg har kjølt ned, tar jeg den så klart ut, og så roterer jeg vørter'n med spaden et par minutter for å få samla trubet mest mulig i midten.
Tja, om 20 liter på 100 grader skal avkjøles til 80 grader, tipper jeg du trenger 4 liter is (20%) ved 0 grader. Da blir vel vørteren litt tynn?Vel, jeg får prøve med isbiter neste gang da. Hvis ingen andre har turt
Tja, om 20 liter på 100 grader skal avkjøles til 80 grader, tipper jeg du trenger 4 liter is (20%) ved 0 grader. Da blir vel vørteren litt tynn?
Og det hindrer at dine fire kilo isbiter blir til fire liter vann?Nei, for du glemmer faseovergangen. Det tar mye varmenergi
Og det hindrer at dine fire kilo isbiter blir til fire liter vann?
Prøv i tilfelle med mange små isbiter.
En stor klump tror jeg ikke blir så effektiv.
Den Wikipediaen der er jeg for trøtt til å sette meg inn i nå, om det noen gang blir noe av det.. Du får gi det et forsøk, men test på kjøkkenet først kanskje å koke opp en liter vann og ha to hundre gram isbiter i det kokende vannet. Tenker nok at du ender relativt fort opp med 1,2 liter vann i kjelen på rundt 70 grader.Du trenger ikke 4 kilo is
Phase transition - Wikipedia
en.wikipedia.org
Bruker du vann eller is til å kjøle ned cola'n din?
Hvorfor ikke bruke isbitposer, eller en eller annen form for beholder som er tett? De kan du ta ut etterpå og slipper utvanning. Kan også dyppes i starsan på forhånd for å desinfisere.Vel, jeg får prøve med isbiter neste gang da. Hvis ingen andre har turt
Jeg har en stengeventil rett før kjølespiralen, da er det gjort i en håndvending å stoppe vannet.Jo, men den blir på en måte i veien for malstrøm effekten. Også syntes jeg det er litt "klønete" og kjøle litt ned. Stenge og kjøle ned igjen
Nedkjøling er no' j.... rør.Rører du rundt i vørtern etter du har kjølt ned? Det gjør ikke jeg