Tråden for dumme spørsmål.

hmm - schwunger greit nok her. Du skal jo bare ha bevegelse i vørteren rundt kjøler'n. Når jeg har kjølt ned, tar jeg den så klart ut, og så roterer jeg vørter'n med spaden et par minutter for å få samla trubet mest mulig i midten.

Rører du rundt i vørtern etter du har kjølt ned? Det gjør ikke jeg

Du trenger ikke 4 kilo is

Bruker du vann eller is til å kjøle ned cola'n din?
Den Wikipediaen der er jeg for trøtt til å sette meg inn i nå, om det noen gang blir noe av det.. Du får gi det et forsøk, men test på kjøkkenet først kanskje å koke opp en liter vann og ha to hundre gram isbiter i det kokende vannet. Tenker nok at du ender relativt fort opp med 1,2 liter vann i kjelen på rundt 70 grader.

Drikke står normalt i kjøleskapet her i huset. Isbiter sier jeg alltid nei til på restaurant, har sett for mange slike isbitmaskiner som ser helt jævlig ut, og isen tar for seg det aller meste av kullsyre i drikken også.

Fant en kalkulator. Hvis du har 20 liter vørter på 100C og vil kjøle med is til 80C, behøver du 2,25 kilo is. Resultatet blir da 22,25 liter med vørter, og da har du vannet ut vørteren din med ca 11%..

1731363619278.png

Rører du rundt i vørtern etter du har kjølt ned? Det gjør ikke jeg
Nedkjøling er no' j.... rør:).

Jeg rører - ikke voldsomt - hele tida, med meskespaden (skikkelig padleåre i stål fra den gamle BB'n). Om jeg tar en wp-stopp - det er jo bare å stenge krana - så rører jeg da, også, men ikke nødvendigvis hele tida. Når jeg har nådd riktig temperatur, blåser jeg vannet ut av kjøler'n og fisker den ut, og så sirkulerer jeg vørter'n to minutter med spaden. That's it. Det hele akkompagneres av Brad Smith med gjest(er) eller noe annet sunt og nærende for bryggersjelen.

Så må det hele få stå i ro en tre kvarters tid så alt som skal til bånns rekker å komme seg dit, og jeg kan ta meg en liten lur for å kompensere for den søvnen jeg ikke fikk på morran fordi jeg måtte så tidlig opp og starte brygginga.

Tilbake
Topp