Tråden for dumme spørsmål.

For det første så er vann mye tynnere og det gjør det enklere for CO2 å trenge inn i vannet, for det andre så har vann mye mindre partikler, partikler "forstyrrer" CO2 tilførselen og gjør de ustabile, dermed stiger den til topp og ut av ølet mye raskere.
Tynnere?

Opplevde det jeg mener er "stratifisering" av CO2 i keg - prøvde en kjapp karbonering av en høy FG - 1.035-ish Stout, med 30 psi i to døgn. Fikk veldig lite skum i starten (tappet via stigerør) men etterhvert så ble det mer karbonert mot slutten. Ølet på slutten har jo ligget på toppen tidligere og vært eksponert for headspace og trykk. Så gir mening dersom dette er tilfelle.

Opplevde det jeg mener er "stratifisering" av CO2 i keg - prøvde en kjapp karbonering av en høy FG - 1.035-ish Stout, med 30 psi i to døgn. Fikk veldig lite skum i starten (tappet via stigerør) men etterhvert så ble det mer karbonert mot slutten. Ølet på slutten har jo ligget på toppen tidligere og vært eksponert for headspace og trykk. Så gir mening dersom dette er tilfelle.
Jeg opplever også dette når jeg ønsker å øke karboneringa på et fat. Har tenkt at det skyldes at ølet i stigrøret ikke blir utsatt for co2 like mye og derfor er det første man tapper flatere. Det er vel det samme du sier, bare på en annen måte… tror jeg.

Her er noen alternative metoder for å karbonere øl. Ganske artig. :)

Her er noen alternative metoder for å karbonere øl. Ganske artig. :)
Gjør du den siste metoden men veier hvor mye CO2 du rister inn så får du spot on karbonering på få minutt, metoden brukt med stor suksess mange ganger hvis jeg har hatt litt dårlig tid :p

Skal erstatte mitt 2-fat gass manifold med en 3-fat. Den nye har andre tilkoblinger (Bilde 2). Den gammle har nippel med klemring, som vist på Bilde 1. Hvordan kobler jeg denne enklest til den nye koblingen, som har skru-tilkobling ?
For gass-ut tilkoblingene på det nye manifoldet (Bilde2), tenkte jeg bruke de eksisterende slangene på Bilde 1, og skru de på 7mm slangenippler som kan skrues på manifoldet.1.jpeg2.jpeg

En John
Skal erstatte mitt 2-fat gass manifold med en 3-fat. Den nye har andre tilkoblinger (Bilde 2). Den gammle har nippel med klemring, som vist på Bilde 1. Hvordan kobler jeg denne enklest til den nye koblingen, som har skru-tilkobling ?
For gass-ut tilkoblingene på det nye manifoldet (Bilde2), tenkte jeg bruke de eksisterende slangene på Bilde 1, og skru de på 7mm slangenippler som kan skrues på manifoldet.Vis vedlegget 71260Vis vedlegget 71261
En John Guest/ Duotight som passer slangen din, og gjenger i andre enden?

Bare pass på å ikke trollskru. Bruker ikke gjengetape, men hørt anbefalinger om det.Screenshot 2025-02-09 00.34.55.png

Det er jo tydeligvis mange veier til Rom.
Jeg får velge en metode som innebærer å kontrollere med daglige smaksprøver
Jeg lar sjelden gasskoblingene stå på over lengre tid. Så flytter flasker litt hit og dit. Etterhvert så kjøpte jeg bare flere flasker, men det er jo selvfølgelig et kostnadsproblem.

Har lært meg at 1 uke på 1 bar eller 1 dag på 2 bar funker perfekt, og ølet er karbonert. Deretter ned til serveringstrykk.

• Like
Reaksjoner: Ove
Jeg lar sjelden gasskoblingene stå på over lengre tid. Så flytter flasker litt hit og dit. Etterhvert så kjøpte jeg bare flere flasker, men det er jo selvfølgelig et kostnadsproblem.

Har lært meg at 1 uke på 1 bar eller 1 dag på 2 bar funker perfekt, og ølet er karbonert. Deretter ned til serveringstrykk.
Takk. Da prøver jeg 1 dag på 2 bar neste gang.
Ikke fordi det haster så veldig, men jeg har bare én regulator. Enda

Er ikke det helt avhengig av temperatur? Jeg har hørt huskeregler for disse, men da er også temperatur inkludert. 3 dager, 3 bar på 3 dager eller noe slikt..

• Like
Reaksjoner: Ove
Overflatearealet mellom væske og gass har også en del å si så "fullt fat" er ikke det samme som Fullt fat. Det vi gjør når vi kobler til co2 og rister fatene for å hurtigkarbonere, er å mangedoble overflaten hvor co2 tas opp. Har man et fullt fat (fullt til det kommer ut ventilen) så er det et lite stigrør i co2 koblingene som kommer under øloverflaten, da er arealet hvor gass går inn i væske noen kvadratmillimeter og karbonering tar evigheter. Kuren er som alltid: Drikk noen halvlitere øl slik at røret er over væskeoverflaten. Ihvertfall det jeg har erfart om øl på fat som nekter å la seg karbonere innen rimelig tid.

Tilbake
Topp