Tråden for dumme spørsmål.

Jeg skjønner dette. Men jeg skjønner det ikke :D

Jeg har en Inkbird med føleren isolert mot Fermzilla allrounderen innstilt på 17 grader.
Jeg har også et steiketermometer hengende og dingle inne i kjøleskapet for å få en peiling på hva som foregår der inne.

Betviler ikke at det er gode grunner til den isoleringen. Jeg bare skjønner det den ikke :)
Bak isolasjonsdotten, på allrounderen, er det 17 grader. Men jeg innbilder meg at overflaten på resten av gjæringskaret vil variere mye når kjøleskapet varierer så mye i temperatur.

"Plasseres i et rom der temperaturen ikke svinger fra natt til dag", mener jeg å ha lest :)
Det siste der er min metode, og jeg innbiller meg at den har sine fordeler. Med termostatstyring, som er det du driver med, vil du får større eller mindre kontinuerlige svingninger.

Isoleringa av føleren er vel en velprøvd metode, så det skulle ikke være noen grunn til ikke å stole på den. Men du kan jo klistre på ei "termostripe" på dunken for å ha en ekstra sjekk. (De stripene er rimelig pålitelige. De er alt jeg bruker for å ha styring på temperaturen:).)

Jeg skjønner dette. Men jeg skjønner det ikke :D

Jeg har en Inkbird med føleren isolert mot Fermzilla allrounderen innstilt på 17 grader.
Jeg har også et steiketermometer hengende og dingle inne i kjøleskapet for å få en peiling på hva som foregår der inne.

Betviler ikke at det er gode grunner til den isoleringen. Jeg bare skjønner det den ikke :)
Bak isolasjonsdotten, på allrounderen, er det 17 grader. Men jeg innbilder meg at overflaten på resten av gjæringskaret vil variere mye når kjøleskapet varierer så mye i temperatur.

"Plasseres i et rom der temperaturen ikke svinger fra natt til dag", mener jeg å ha lest :)
Aha, da skjønner jeg misforståelsen.

Som Steinar skriver isolerer vi føleren for å kun måle vørtertemperaturen. Mange bruker en føler inne i gjæringskaret via en brønn fra toppen. Jeg bruker en bluetooth-måler som styrer temperaturkontrolleren fra Kegland.

Overflaten til resten av gjæringskaret vil nok være lavere ja, men der du har måleren har du nok en ganske god måling på vørteren. Det er den kjøligere overflaten som skal kjøle ned vørteren, eller holde den i riktig temperatur. Hadde det vært isolasjon rundt hele karet, hadde hele greia vært litt unødvendig ja :)

Gjæringa produserer selv en del varme, derfor litt lavere temperatur rundt gjæringskaret. Anbefalingen om å unngå rom som varierer i temperatur er fordi den er ukontrollert og vedvarende. Da kan vørteren fort gå for kaldt om natten, og for varmt om dagen f.eks. Svingningen i vørtertemperatur ved regulert kontroll i et kjøleskap vil være mye mindre enn i en sånn situasjon.

Som Finn sier er det jo ikke noe galt med å la gjæringen foregå uten temperaturkontroll heller, men gjerne da på den litt kaldere siden enn for varmt antar jeg. Jeg trodde selv jeg ikke hadde behov for aktiv nedkjøling i et rom som holdt 16 grader ved min forrige batch med WLP004. Den steig helt fint til 22 på egen hånd under stormgjæringen :rolleyes:

Første gang jeg bruker gjæringsskap. Sist gang skulle den gjære på 18 grader, og jeg hadde den i et rom med stabile 15 grader målt en liten halvmeter fra dunken. Det gikk sikkert fint. Håper jeg. Det merker jeg om 48 timer og 12 minutter. Ikke at jeg teller ...

Første gang jeg bruker gjæringsskap. Sist gang skulle den gjære på 18 grader, og jeg hadde den i et rom med stabile 15 grader målt en liten halvmeter fra dunken. Det gikk sikkert fint. Håper jeg. Det merker jeg om 48 timer og 12 minutter. Ikke at jeg teller ...
Du kan ofte gjære ganske kaldt og under produsenten sine anbefalinger. Men gjærhelse og gjærmengde blir veldig viktig.

Nekst kvestien:

Om man fermenterer under trykk, vil det virke forstyrrende på Tilt (eller tilsvarende), eller får man avlesninger som er nøyaktig nok?

Tilt/iSpindel etc reagerer på trykk og temperaturendringer. Uansett, ingen av dem er korrekte til enhver tid. De hjelper deg til å forstå når det stormgjærer, og når gjæringen har gitt seg. Ingen endring over tid = gjæring over. Målingen i seg selv kan du aldri stole 100% på, selv om du har kalibrert etter kunstens regler.

Hydrometer forteller deg hva resultatet ble.

Det er kanskje bare en gadget som er artig å ha, men jeg føler jeg lar ølet stå litt lenge på karet "for sikkerhets skyld" Blir fort 2 uker pluss 4 dager cold crash. Med min ene stakkarslige allrounder går det da tre lørdager mellom hver :)
Ikke en ukjent tilnærming det der. For min del er det ikke noe hastverk å få ølet over på fat, den som venter lenge osv.

Etter jeg fikk meg ispindle så jeg at stort sett alle Ale med "normal" OG var ferdig utgjæret etter 7-8 dager. Men jeg nekter plent å tappe over fra gjærkaken før 10 dager +evt CC, begrunnelse har jeg ikke.

Jeg hadde tidligere tre temperatursensorer, men har de siste årene kun brukt to.
Tidligere målte jeg både i vørter, isolert utenpå karet og ambient / romtemperatur inni kjøleskapet.
Siden de to første bare avvek med max 0,5 grader, sluttet jeg med føler i vørter med mindre jeg bruker ståltanken med sensor-brønn. Jeg styrer temperaturen utelukkende med føler på gjæringskaret.
Nå måler jeg alltid både på kar og ambient. Artig å følge med på stormgjæringen som vises ved ambient temp.
Som du ser, varierer temperaturen mye i kjøleskapet. Brewfather jevner ut kurvene litt over tid, slik at grafens høyre side ser ut for å svinge mer enn venstre del av grafen.
Dersom du ønsker å zoome inn i grafen, ser du de samme data via Thingspeak her: http://f1.templogg.no/
1738233524731.png

Tilbake
Topp