Okey, ja mulig jeg skalerte til 23 literMarebryggs oppskrift i Brewfather er til 60 liter:
Gjær
1 pkg — White Labs WLP004 Irish Ale Yeast 74%
2.6 L starter
284 g DME / 347 g LME
485 milliarder gjærceller
0.77 millioner celler / ml / °P
Okey, ja mulig jeg skalerte til 23 literMarebryggs oppskrift i Brewfather er til 60 liter:
Gjær
1 pkg — White Labs WLP004 Irish Ale Yeast 74%
2.6 L starter
284 g DME / 347 g LME
485 milliarder gjærceller
0.77 millioner celler / ml / °P
Det handler om antall gjærceller. Det øker du med flere pakker gjær, eller å formere opp ved å dyrke enten i starter eller et mindre brygg på forhånd.Jeg har ikke slik starter. Men er det heeeeelt nødvendig ? Alle av de batcher jeg har brygga har starta å gjære, noen etter bare ett par timer. Da var det slurry
Men da vil vel min 23 l batch fint ta imot hele pakka på 70 mlDet handler om antall gjærceller. Det øker du med flere pakker gjær, eller å formere opp ved å dyrke enten i starter eller et mindre brygg på forhånd.
Om pakken er fersk inneholder den antall gjærceller angitt fra produsent. Så er det OG, volum og gjæringstemperatur.Men da vil vel min 23 l batch fint ta imot hele pakka på 70 ml
Problemet er sjelden å få gjæringa i gang. Det er det å ha nok frisk gjær igjen i ølet mot slutten av gjæringa, slik at ølet blir skikkelig utgjæra, og avfalsstoffer som f.eks. diacetyl og acetaldehyd blir rydda unna ("modning"), som er det avgjørende for om ølet blir så godt som det kan bli. Det er er grunnen til at du skal ha en viss mengde gjær når du starter - og ikke minst til at den gjæren skal være frisk ("vital").Jeg har ikke slik starter. Men er det heeeeelt nødvendig ? Alle av de batcher jeg har brygga har starta å gjære, noen etter bare ett par timer. Da var det slurry
Hvis det er snakk om 23 liter til gjæring, er det akkurat hva den pakka er beregna for. Null problemer, altsåMen da vil vel min 23 l batch fint ta imot hele pakka på 70 ml
Jeg har kjøpt denne når jeg har brygga mango ipa. Heller i 400 gr på dag 7 når jeg tar ut tørrhumlinga. Det er på 23 liter batch![]()
Var ønske om en mango ipa fra vennegjengen. Kan jo ha litt mango nedi, men de skal få mye mer smak fra humle enn mango. Tanker om denne?
Brygga denne til en fest for noen år siden, og den ble nydelig fruktig![]()
Var ønske om en mango ipa fra vennegjengen. Kan jo ha litt mango nedi, men de skal få mye mer smak fra humle enn mango. Tanker om denne?
Ser bra ut, men jeg hadde vurdert følgende.![]()
Citra Simcoe kanskje, har ikke Mosaic.Ser bra ut, men jeg hadde vurdert følgende.
Azacca ha volatile oljer, og anbefales ikke i kok.
Er det et alternativ å bruke Mosaic også? Citra og Mosaic spiller hverandre så voldsomt gode.
F.eks. Citra/ Mosaic på 15 min og forøvrig Azacca, Citra, Mosaic 2-1-1?
Har ikke erfaring med Citra/ Simcoe så her må du bruke egen erfaringCitra Simcoe kanskje, har ikke Mosaic.
Citra og Simcoe er da veldig godtCitra Simcoe kanskje, har ikke Mosaic.
Jeg har brukt Simcoe i 36 av 275 batcher. Det er et solid, klassisk og pålitelig valg og kan parres med det meste.Har ikke erfaring med Citra/ Simcoe så her må du bruke egen erfaring.
At du øker temperaturen med ca en grad i døgnet over fire dager.Hva menes med 4 dagers stigningstid ?
Jeg antar instruksjonen der sier at du begynner på 18 grader, og lar den stå der 1 døgn. Det er uklart for meg om det er tida man antar det tar for gjæringa å komme i gang ("lagtid", altså), men det er kanskje det sannsynlige. Så lar du temperaturen stige jevnt til 21 grader over 4 dager. I løpet av den tida vil hovedgjæringa være unnagjort. Deretter står den på 21 grader i 9 dager, og det vil i hovedsak utgjøre "modningsfasen". Til slutt senker du temperaturen til ned mot 0 over 2 dager.Hva menes med 4 dagers stigningstid ?
Tenkte meg det var noe sånn jaAt du øker temperaturen med ca en grad i døgnet over fire dager.
Er det noe fasit på nedstigningen?Så lar du temperaturen stige jevnt til 21 grader over 4 dager. I løpet av den tida vil hovedgjæringa være unnagjort. Deretter står den på 21 grader i 9 dager, og det vil i hovedsak utgjøre "modningsfasen". Til slutt senker du temperaturen til ned mot 0 over 2 dager.