Jeg har ikke slik starter. Men er det heeeeelt nødvendig ? Alle av de batcher jeg har brygga har starta å gjære, noen etter bare ett par timer. Da var det slurry
Jeg har ikke slik starter. Men er det heeeeelt nødvendig ? Alle av de batcher jeg har brygga har starta å gjære, noen etter bare ett par timer. Da var det slurry
Problemet er sjelden å få gjæringa i gang. Det er det å ha nok frisk gjær igjen i ølet mot slutten av gjæringa, slik at ølet blir skikkelig utgjæra, og avfalsstoffer som f.eks. diacetyl og acetaldehyd blir rydda unna ("modning"), som er det avgjørende for om ølet blir så godt som det kan bli. Det er er grunnen til at du skal ha en viss mengde gjær når du starter - og ikke minst til at den gjæren skal være frisk ("vital").
Om du ikke har en magnetrører, kan du sette en starter likevel. Du får mindre tilvekst, og trenger derfor en større starter, men det blir likevel billigere enn å kjøpe mer gjær.
Jeg har pleid å bruke denne kalkulatoren, som har den fordelen at den er enkel. Velg "Pro Brewer 0.75 (ale)" i menyen for "Target pitch rate", og "C.White - shaking" under "Growth model and aeration". Da beregner den hvor mye vørter du trenger når du setter en starter som du jevnlig rister for å få inn luft i den.
Kalkulatoren ber deg oppgi produksjonsdato for å beregne hvor mange levende celler du har. Om gjæren din er relativt fersk, kan du bare bruke dagens dato. Moderne gjær taper langt færre celler over tid enn gjæren gjorde da den kalkulatoren blei laga.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.