Hjelp et par grønne ølbryggere! :)

Et fra en ølbrygging butikk. Alla France er bra greier. Mål i reint vann og lære seg avlesning. Mitt viser 0.998 i bunn og 1.000 på topp av menisken.
Mitt også. Men det er gammelt. Kjøpte det på noe som heter Landbruk og Verktøy, og jeg trur det hadde liggi i hyllene der sida 1950-tallet:). Det var i all fall rimelig støvete - og billig, til tross for at det er et godt hydrometer.

Søk etter begrepet RDWHAHB.
Dette er mind-settet du må tilegne deg :)
Gjæringen er ikke lineær. Den går alltid raskest i starten.
La ting ta tid. Hastverk er ingen dyd. Dette er en hobby for oss som liker å vente - på noe godt
Takk for det. Har ingen hastverk, ble bare forvirret av at siden oppskriften spesifiserte 21 dager hadde jeg forventa at gjæren skulle bruke litt lengre tid på å spise sukker, så ble litt nervøs når 3/4 av gjæringa var ferdig etter bare 8 dager. Men skjønner jo nå at selv om gjæren er ferdig å spise sukker har den fortsatt andre ting den må gjøre for å lage godt øl :)

Takk for det. Har ingen hastverk, ble bare forvirret av at siden oppskriften spesifiserte 21 dager hadde jeg forventa at gjæren skulle bruke litt lengre tid på å spise sukker, så ble litt nervøs når 3/4 av gjæringa var ferdig etter bare 8 dager. Men skjønner jo nå at selv om gjæren er ferdig å spise sukker har den fortsatt andre ting den må gjøre for å lage godt øl :)
Du er allerede på god veg mot
RDWHAHB :cool:

Hvilket hydrometer anbefaler du?
Et fra en ølbrygging butikk. Alla France er bra greier. Mål i reint vann og lære seg avlesning. Mitt viser 0.998 i bunn og 1.000 på topp av menisken.
Bruker også Alla France. Jeg har 2 stk. Det ene ligger ubrukt i hylla og sikrer at jeg aldri knuser det første.

Gjær er gjær.

Har opplevd at samme gjær på en batch kan bruke 4 uker før den er ferdig. Neste gang er det ferdig på 4 dager (litt spissformulert, men poenget står). 3 uker er veiledende, den er vanligvis ferdig før det har gått 2 uker, men det er greit den får rydde litt avfallsstoffer.

Sist redigert:
God mandag alle sammen!

Nå nærmer det seg tid for flasking med stormskritt - men jeg lurer på om noen kan svare meg på følgende:

Oppskriften sier OG på 1.045, FG på 1.008. Vi fikk OG 1.050, og nå har jeg målt SG til 1.012 med 6 dagers mellomrom. Er det trygt å flaske? Kan det være unøyaktigheter i hydrometeret fra europris som gir dette avviket fra oppskriften, Eller er det rett og slett bare fordi vi begynte på en høyere OG enn oppskriften at den stopper på 1.012?

5.1%. Fint det.
6 dager uten endring av SG høres greit ut. Regner med at dere ikke har mye aktivitet i gjærlåsen. Jeg ville flasket nå.
1 sukkerbit pr 0,33 flaske, 2 pr 0,5 flaske.
Sett varmt en uke eller to, så har dere deres første hjemmebrygga øl.
Blir ikke 2 biter på 0,5 litt mye? Da er du antakelig oppe i 3 volumes.

5.1%. Fint det.
6 dager uten endring av SG høres greit ut. Regner med at dere ikke har mye aktivitet i gjærlåsen. Jeg ville flasket nå.
1 sukkerbit pr 0,33 flaske, 2 pr 0,5 flaske.
Sett varmt en uke eller to, så har dere deres første hjemmebrygga øl.
Herlig, nei det er null aktivitet i gjærlåsen, det har det ikke vært på en god stund. Vi tenkte egentlig å kjøre sukkerlake, men har sukkerbiter også.

Tenkte å ende på 6 gram per liter dersom vi kjører sukkerlake. Ifølge mine beregninger vil vi få 3 gram per 5ml dersom vi lager en sukkerlake på 600g/L. Ut ifra hva jeg leser på forumet bør det være et bra sted å starte.

Ha i sukkerbiter, fyll så langt opp dere kommer, bruker dere tappestav kan den settes litt på skrå for å få enda fullere flaske. Heeelt full er superbra. Kork med en gang. Jeg pleier å skylle av flaskene etterpå for å fjerne rester av øl.

Koking av sukkerlake gir dere en gyllen mulighet til å variere, og finne mengden kullsyre dere selv foretrekker. Kokingen syns jeg også er litt betryggende med tanke på bakterier, men nå er jo heldigvis sukkerbiter rene, så lenge ikke det er kommet inn noe i esken.

Hvis dere lager sukkerlake så er det enkelt også. Dere har 21 liter som skal karbonerers med 6 gram /L så, 21*6= 126 gram sukker, vei opp å ha dette i et målebeger som tåler varme. 21 liter blir da 42 x 0,5 l flasker å fylle, med 5 ml lake i hver med fks. Ei sprøyte, dette gir 42*0,05 = 2,1 dl sukkerlake. Så etterfyll kokende vann i målegerer med oppveid sukker til det blir 2,1 dl, og rør ut, så er det bare å fylle 5 ml på hver flaske. Jeg pleier å fylle alle flaskene med sukkerlake først, da blander det seg godt når de så etterfylles med øl.

Takk for kjempegod hjelp alle sammen, uten dette forumet hadde vi nok endt opp med å gjøre en del feil. Så jeg tar av meg hatten til alle dere som gidder å sitte å lese gjennom denne tråden og svare på det vi lurer på. Dere er konge. :cool:

Vi har nå flaska 40 halvlitere og det finnes ingen usmak i ølet heller, så det tyder på at vi har gjort en god jobb renholdsmessig. Vi gikk for to sukkerbiter i hver flaske. Skal se hvordan det resultatet blir mtp karbonering, mulig vi blir å teste litt forskjellig ved neste brygg, med noen flasker med sukkerbiter og noen med sukkerlake :D

Vi brukte protafloc under brygginga, og det fjerna en god del grums før vi overførte til gjæringskar, men ølet er fortsatt ganske 'cloudy'. Hvilke tips kan dere gi oss for å prøve å få et klarere øl neste gang?

Takk for kjempegod hjelp alle sammen, uten dette forumet hadde vi nok endt opp med å gjøre en del feil. Så jeg tar av meg hatten til alle dere som gidder å sitte å lese gjennom denne tråden og svare på det vi lurer på. Dere er konge. :cool:

Vi har nå flaska 40 halvlitere og det finnes ingen usmak i ølet heller, så det tyder på at vi har gjort en god jobb renholdsmessig. Vi gikk for to sukkerbiter i hver flaske. Skal se hvordan det resultatet blir mtp karbonering, mulig vi blir å teste litt forskjellig ved neste brygg, med noen flasker med sukkerbiter og noen med sukkerlake :D

Vi brukte protafloc under brygginga, og det fjerna en god del grums før vi overførte til gjæringskar, men ølet er fortsatt ganske 'cloudy'. Hvilke tips kan dere gi oss for å prøve å få et klarere øl neste gang?
Gelatin, for eksempel, klarner det bra, men det er litt styr med det. Det klarner uansett på flaske etter noe tid, og tåka påvirker ikke smaken. Jeg ville satt klart øl som et mål litt fram i tid.

Gelatin, for eksempel, klarner det bra, men det er litt styr med det. Det klarner uansett på flaske etter noe tid, og tåka påvirker ikke smaken. Jeg ville satt klart øl som et mål litt fram i tid.
Og ellers er det bare å la flaskene stå rolige noen uker (etter at de er ferdigkarbonerte i romtemperatur), så blir nok ølet i det minste klarere. :)

Tilbake
Topp