Hjelp et par grønne ølbryggere! :)

Et fra en ølbrygging butikk. Alla France er bra greier. Mål i reint vann og lære seg avlesning. Mitt viser 0.998 i bunn og 1.000 på topp av menisken.
Mitt også. Men det er gammelt. Kjøpte det på noe som heter Landbruk og Verktøy, og jeg trur det hadde liggi i hyllene der sida 1950-tallet:). Det var i all fall rimelig støvete - og billig, til tross for at det er et godt hydrometer.

Søk etter begrepet RDWHAHB.
Dette er mind-settet du må tilegne deg :)
Gjæringen er ikke lineær. Den går alltid raskest i starten.
La ting ta tid. Hastverk er ingen dyd. Dette er en hobby for oss som liker å vente - på noe godt
Takk for det. Har ingen hastverk, ble bare forvirret av at siden oppskriften spesifiserte 21 dager hadde jeg forventa at gjæren skulle bruke litt lengre tid på å spise sukker, så ble litt nervøs når 3/4 av gjæringa var ferdig etter bare 8 dager. Men skjønner jo nå at selv om gjæren er ferdig å spise sukker har den fortsatt andre ting den må gjøre for å lage godt øl :)

Takk for det. Har ingen hastverk, ble bare forvirret av at siden oppskriften spesifiserte 21 dager hadde jeg forventa at gjæren skulle bruke litt lengre tid på å spise sukker, så ble litt nervøs når 3/4 av gjæringa var ferdig etter bare 8 dager. Men skjønner jo nå at selv om gjæren er ferdig å spise sukker har den fortsatt andre ting den må gjøre for å lage godt øl :)
Du er allerede på god veg mot
RDWHAHB :cool:

Hvilket hydrometer anbefaler du?
Et fra en ølbrygging butikk. Alla France er bra greier. Mål i reint vann og lære seg avlesning. Mitt viser 0.998 i bunn og 1.000 på topp av menisken.
Bruker også Alla France. Jeg har 2 stk. Det ene ligger ubrukt i hylla og sikrer at jeg aldri knuser det første.

Gjær er gjær.

Har opplevd at samme gjær på en batch kan bruke 4 uker før den er ferdig. Neste gang er det ferdig på 4 dager (litt spissformulert, men poenget står). 3 uker er veiledende, den er vanligvis ferdig før det har gått 2 uker, men det er greit den får rydde litt avfallsstoffer.

Sist redigert:
Tilbake
Topp