Tråden for dumme spørsmål.

Hjelp! Da har jeg bestilt. Hadde aldri trodd jeg skulle begi meg ut på fating.
«You have chosen wisely». Lurt i det siste på hvorfor jeg ikke har flasket øl på over 10 år så i kveld skulle det prøves å flaske litt ipa. Demret fort i minnet hvorfor jeg kuttet ut den praksisen for å si det det slik. Korker som ikke kommer skikkelig på, lekkasjer og søl. Lettere å ta seg en kald øl mens man ser på at et fat sakte fylles.

Ref over, jeg fant en slik rød europriskorker jeg brukte, mistenker at dette ikke er mercedesen av flaskekorkere. Noen som kan anbefale en flaskekorker som ikke koster skjorta og buksa?
Skulle hatt juleølet på flasker

Ref over, jeg fant en slik rød europriskorker jeg brukte, mistenker at dette ikke er mercedesen av flaskekorkere. Noen som kan anbefale en flaskekorker som ikke koster skjorta og buksa?
Jeg har denne, og den er veldig bra. Se videoen nederst.

Jeg har den grønne i videoen (som jeg antar er ment å illustrere hvordan det ikke skal gjøres). Jeg er relativt fornøyd med den, har aldri fått en kork skjevt på. Men du må bruke to hender, ellers velter den. Så den røde så ut som en solid oppgradering!

Jeg har den grønne i videoen (som jeg antar er ment å illustrere hvordan det ikke skal gjøres). Jeg er relativt fornøyd med den, har aldri fått en kork skjevt på. Men du må bruke to hender, ellers velter den. Så den røde så ut som en solid oppgradering!
Hehe, han vil nok få sitt produkt til å se så mye bedre ut som mulig ja. Men at Doc Revolution korkeren er veldig bra og lett i bruk kan jeg gå god for. Frem til vi begynte med boksing for tre år siden, så brukte vi den korkeren helt fra start av i 2017.

Siden det snakkes om flasking og flaskekorkere må jeg jo peke på denne, som jeg har: https://brewshop.no/products/super-grifo-korkemaskin-26mm-og-29mm . Det er Mercedesen. Men kan du få en Mercedes i god stand brukt, behøver den jo ikke koste skjorta. Jeg kjører en 2007-modell som ikke kosta skjorta - men den er jo like nydelig å kjøre som om den var ny. Og det er korkeren min, også - etter 10 års hardt bruk.

Skulle jeg brukt den billige versjonen som noen av dere har, hadde jeg nok ikke holdt ut. Men med Grifo'en er det null stress. Samme følelsen som å kjøre Mercedesen. Og aldri noe søl eller lekkasje.

Men jeg skal nok ta i bruk fat - om ikke til alt øl så i det minste til pils, som er det det går mye av. Men egentlig trur jeg ikke det er all verdens forskjell i tidsbruk. Flaskene vasker og desinfiserer jeg etter hvert som jeg bruker dem, så den jobben merkes ikke. Og sjølve flaskinga av et brygg tar ikke mer enn halvannen time. Resten er CO2-purging og vasking av gjæringskar, og det må jo gjøre om du fater, også.

Sist redigert:
To korker oppå hverandre i en og samme pressing:cool:
aha - det har nok vært nære på et par ganger, men jeg trur jeg har unngått å teste det:).

Jeg la forresten merke til i videoen som blei lagt ut over, at flakene hang igjen i korkeren og måtte dras ut. Det kan da i alle fall ikke være bra? Det skjer ikke med min.

aha - det har nok vært nære på et par ganger, men jeg trur jeg har unngått å teste det:).

Jeg la forresten merke til i videoen som blei lagt ut over, at flakene hang igjen i korkeren og måtte dras ut. Det kan da i alle fall ikke være bra? Det skjer ikke med min.
Det betyr jo bare at den er så tight at korken presses veldig hardt mot glasset. Du ser det samme skjer med den billige varianten, hvis det ikke skjer ville jeg ha tenkt at adapteret er slitt og må byttes.
Jeg ville ikke stolt på en korker som ikke løfter opp flaska etter korking.

finnes det noen øl med sabro humler til salgs i norge, helst pol, butikker eller bar i oslo-området? Har kjøpt en pose og lurer på å ha det i en american amber ale men vil prøve litt først.

Det betyr jo bare at den er så tight at korken presses veldig hardt mot glasset. Du ser det samme skjer med den billige varianten, hvis det ikke skjer ville jeg ha tenkt at adapteret er slitt og må byttes.
Jeg ville ikke stolt på en korker som ikke løfter opp flaska etter korking.
Nå har jeg korka et sted mellom 40 og 50 000 flasker uten en eneste gang å ha opplevd problemer med at korkene ikke har sittet godt nok, så det resonnementet der er nok feil.

Jeg vil heller tru at flaskene henger fast fordi korkeren ikke bøyer kantene på korkene godt nok inntil.

Jeg vil heller tru at flaskene henger fast fordi korkeren ikke bøyer kantene på korkene godt nok inntil.
Og jeg vil heller tru at at det er på grunn av at adapteret er så tight at den klemmer korkene så hardt inntil at det ikke er mer å gå på. Da vil metallet i korkene gi seg litt og samtidig sette seg fast i adapteret.

Og jeg vil heller tru at at det er på grunn av at adapteret er så tight at den klemmer korkene så hardt inntil at det ikke er mer å gå på. Da vil metallet i korkene gi seg litt og samtidig sette seg fast i adapteret.
Uansett så er det i alle fall ingen grunn til ikke å stole på Mercedesen. Jeg har rimelig solid empirisk grunnlag for å kunne anbefale den uten forbehold. Flasker som har stått i mange år, er stadig helt tette, dvs. det er ikke noe tegn til at de ikke har holdt på kullsyra. (Kronekorker er ikke helt tette i den forstand at de ikke slipper inn noe oksygen, men det er en annen sak, og ikke noe som har med korkeren å gjøre.)

Uansett så er det i alle fall ingen grunn til ikke å stole på Mercedesen. Jeg har rimelig solid empirisk grunnlag for å kunne anbefale den uten forbehold. Flasker som har stått i mange år, er stadig helt tette, dvs. det eer ikke noe tegn til at de ikke har holdt på kullsyra. (Kronekorker er ikke helt tette i den forstand at de ikke slipper inn noe oksygen, men det er en annen sak, og ikke noe som har med korkeren å gjøre.)
Det gjelder vel alle korkere som selges, jeg hadde den billige typen de første årene som brygger, og åpnet nylig en black ipa som hadde stått i over 10 år i varierende temperatur. Det var ikke noe som tydet på at korkene har vært utette. Grunnen til at jeg gikk over til Doc Revolution var at den er enklere å bruke, ikke at jeg ikke stolte på den billige typen.

Det er adapteret som klemmer sammen korkene, ikke selve korkeren. I alle tilfeller ville jeg ha byttet adapteret etter 50 000 flasker, kanskje du da vil oppleve at flaskene setter seg fast?

Sist redigert:
Tilbake
Topp