Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har pitcha lager på samme kaka flere ganger med hell. Fater med lukket overføring for så å pitche på samme kaka. Planer om å gjøre det samme neste uke. Har pleid å brygge et sterkere øl og/eller mer volum på brygg nr 2 for å unngå enorm overpitch av gjær. Tilført godt med oksygen og.

Ang risiko ved å droppe vask og desinfisering så tenker jeg det bør gå bra gitt at ikke ølet som ble fatet er infisert på noen måte? Snakk om å åpne lokket i 5 min ved fylling av ny vørter.
Hvis du gjærer lager på lav temperatur på tradisjonelt vis (9-11 grader) vil du få relativt lav formering. Samtidig er behovet for gjær stort, så sjøl om det blir overpitching å bruke hele kaka, blir nok ikke effekten så ille. Men om du gjør dette over flere brygg, vil du raskt få en aldrende gjærbefolkning som vil jobbe dårligere. Du bør altså holde pitchraten nede for å kunne høste en friskest mulig gjærbefolkning.

Jeg mener jeg har opplevd dette, altså hvordan gjæren har prestert dårligere over et par generasjoner når jeg har vært litt vel raus med mengden brukt gjær.

Brygger du ale, ville jeg i alle fall ikke brukt hele kaka. Det vil gi en mer dramatisk overpitching enn når du brygger lager.

Sist redigert:
Ølsmaking for dummies, kan jeg nok kalle det når jeg prøve meg på det. I 40 år har jeg klart meg med to kategorier: Det jeg liker, og det jeg ikke liker. Så det er vel på tide å prøve å finne ut hvorfor jeg ikke liker det jeg ikke liker

Så jeg starter med en linje fra Norbryggs øltyper: Veltins Pilsener: kraftig DMS.
Denne er ny for meg, men skal om jeg har oppfattet det rett inneha smak av smør og kokt mais. Så det blir spennende å finne ut om jeg har gane til å gjenkjenne dette.

Er det noe annet i denne pilsen som kan være verdt å søke etter?

Nå har jeg tømt to små sodastream-flasker på en uke... Jeg var litt mistenksom første gang og sjekka at det ikke var noen lekkasje. Nå er flaske nummer to tom etter å ha stått kobla på et fat som jeg har henta ett eller to glass øl fra siste uka :(

IMG_1571.jpeg

Da jeg kobla denne på hørte jeg ingenting. Når jeg trykket inne i ball locken kom det gass. Hva mer kan jeg gjøre for å sjekke for lekkasje? Blir dyr moro om jeg skal fortsette å bruke gass i dette tempoet.

IMG_1572.jpeg

Synes forresten denne slangebiten ser litt kort ut, er du sikker på at den er lang nok?

IMG_8357.jpeg

Ellers er det vanlig å bruke stive slanger på jg-koblinger, ser ut som du bruker myke pvc-slanger?

Ølsmaking for dummies, kan jeg nok kalle det når jeg prøve meg på det. I 40 år har jeg klart meg med to kategorier: Det jeg liker, og det jeg ikke liker. Så det er vel på tide å prøve å finne ut hvorfor jeg ikke liker det jeg ikke liker

Så jeg starter med en linje fra Norbryggs øltyper: Veltins Pilsener: kraftig DMS.
Denne er ny for meg, men skal om jeg har oppfattet det rett inneha smak av smør og kokt mais. Så det blir spennende å finne ut om jeg har gane til å gjenkjenne dette.

Er det noe annet i denne pilsen som kan være verdt å søke etter?
Veldig god problemstilling:).

For meg hører Veltins hjemme i kategorien "liker ikke":). Mulig det skyldes at det er i overkant DMS i den. For meg er det det jeg kaller "industripilssmak".

Veldig god problemstilling:).

For meg hører Veltins hjemme i kategorien "liker ikke":). Mulig det skyldes at det er i overkant DMS i den. For meg er det det jeg kaller "industripilssmak".
Tja ... om det er noe her av de nevnte (u)-smakene jeg kjenner, så må det være smøret. Men veldig påtrengende var det ikke.
Jeg syns jeg innledningsvis kjente igjen en av de smakene jeg har fått i mine egne pils. Forskjellen er at der mine ikke var all verdens god, så var ikke denne så ille. Kanskje det kommer av at jeg var skeptisk i utgangspunktet

Nå har jeg tømt to små sodastream-flasker på en uke... Jeg var litt mistenksom første gang og sjekka at det ikke var noen lekkasje. Nå er flaske nummer to tom etter å ha stått kobla på et fat som jeg har henta ett eller to glass øl fra siste uka :(

Vis vedlegget 75283

Da jeg kobla denne på hørte jeg ingenting. Når jeg trykket inne i ball locken kom det gass. Hva mer kan jeg gjøre for å sjekke for lekkasje? Blir dyr moro om jeg skal fortsette å bruke gass i dette tempoet.

Vis vedlegget 75284
Koble alt sammen. Sett på trykk og senk hele skiten i en bøtte med vann.
Salo en bra på store ting

Vis vedlegget 75283

Vis vedlegget 75284
Sjekk lokka på fata, spray litt starsan på de når du setter på trykk, sjekk også at sikkerhets ventilen er skrudd igjen. Duo tight er dårlig kvalitet, kjør nippel og slangeklemme. Har tømt maaaange sånne, da er det kjekt med soda størrelsen og ikke 2 kg iallefall

Tilbake
Topp