Finn Berger
Moderator
Hvis du gjærer lager på lav temperatur på tradisjonelt vis (9-11 grader) vil du få relativt lav formering. Samtidig er behovet for gjær stort, så sjøl om det blir overpitching å bruke hele kaka, blir nok ikke effekten så ille. Men om du gjør dette over flere brygg, vil du raskt få en aldrende gjærbefolkning som vil jobbe dårligere. Du bør altså holde pitchraten nede for å kunne høste en friskest mulig gjærbefolkning.Jeg har pitcha lager på samme kaka flere ganger med hell. Fater med lukket overføring for så å pitche på samme kaka. Planer om å gjøre det samme neste uke. Har pleid å brygge et sterkere øl og/eller mer volum på brygg nr 2 for å unngå enorm overpitch av gjær. Tilført godt med oksygen og.
Ang risiko ved å droppe vask og desinfisering så tenker jeg det bør gå bra gitt at ikke ølet som ble fatet er infisert på noen måte? Snakk om å åpne lokket i 5 min ved fylling av ny vørter.
Jeg mener jeg har opplevd dette, altså hvordan gjæren har prestert dårligere over et par generasjoner når jeg har vært litt vel raus med mengden brukt gjær.
Brygger du ale, ville jeg i alle fall ikke brukt hele kaka. Det vil gi en mer dramatisk overpitching enn når du brygger lager.
Sist redigert: