Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har nå funnet ut av hvilken dings jeg mangler for å få til overføring i en lukket sløyfe, altså:

- Ball lock på øl ut-post på fat med slange til krana på gjæringskaret
- Ball lock på CO2 inn-post med slange til hullet for gjærlåsen på gjæringskaret

Så til spørsmålene: I hvilken rekkefølge bør jeg koble opp? Idet jeg klikker på CO2-posten så begynner fatet å lekke CO2. Så jeg innbiller meg at det bør foregå sånn:

1. Koble slange på gjæringskar
2. Dytt på ball lock til slangen er fylt med øl
3. Klikk ball lock på øl ut
4. Sett slange i gjærlås-hull
5. Klikk slange på CO2 inn

Nå skal i teorien "ølet flyte", men om ikke kan jeg hjelpe det igang ved å dra litt i trykkventilen på fatet. Høres dette greit ut?

Så til neste spørsmål: Purger dere slangene før dere setter igang? Vil det være til hjelp med en stengeventil (https://www.olbrygging.no/kegland/101418/stengeventil-8mm-5-16-duotight-hurtigkobling) på CO2-linja, sånn at jeg kan koble opp alt og bare skru på denne når jeg er klar? Virker egentlig overflødig?

IMG_1536.jpeg
Og enda er spørsmål: ved overføring ser jeg bobler i slangen, så jeg antar at det suges inn luft(?) Er slangen ikke trang nok kanskje? Hvilken dimensjon bruker dere på fermzilla-krana?

Jeg har nå funnet ut av hvilken dings jeg mangler for å få til overføring i en lukket sløyfe, altså:

- Ball lock på øl ut-post på fat med slange til krana på gjæringskaret
- Ball lock på CO2 inn-post med slange til hullet for gjærlåsen på gjæringskaret

Så til spørsmålene: I hvilken rekkefølge bør jeg koble opp? Idet jeg klikker på CO2-posten så begynner fatet å lekke CO2. Så jeg innbiller meg at det bør foregå sånn:

1. Koble slange på gjæringskar
2. Dytt på ball lock til slangen er fylt med øl
3. Klikk ball lock på øl ut
4. Sett slange i gjærlås-hull
5. Klikk slange på CO2 inn

Nå skal i teorien "ølet flyte", men om ikke kan jeg hjelpe det igang ved å dra litt i trykkventilen på fatet. Høres dette greit ut?

Så til neste spørsmål: Purger dere slangene før dere setter igang? Vil det være til hjelp med en stengeventil (https://www.olbrygging.no/kegland/101418/stengeventil-8mm-5-16-duotight-hurtigkobling) på CO2-linja, sånn at jeg kan koble opp alt og bare skru på denne når jeg er klar? Virker egentlig overflødig?
Jeg liker å purge slangene (både gass og øl) med trykket fra fatet. Altså jeg kobler de på fatet først og blåser ut litt CO2 gjennom slangene. Om det har noen praktisk betydning vet jeg ikke, men det gir meg ro i sjelen. Skal ikke undervurdere dét.

Hva som er best måte å gjøre det på vet jeg ikke, men slik gjør jeg det:
1. Koble øl-slange på fatet
2. Purger den litt
3. Kobler gass-slangen på fatet og purger den litt
4. Dytter gass-slangen inn der hvor gjærlåsen vanligvis er
5. Dytter øl-slangen inn på krana og starter fylling

Merk at dersom du bruker en gjæringsbøtte så har kranen et lite hull i den røde delen. Da kan du purge slangen via den hvis du vil. Gassen går da ut via det lille hullet når kranen er lukket. Hvis det ga mening..

Tilbake
Topp