100 dager gjæring...

Fant til min overraskelse en dubbel i gjæringskaret sitt i kjelleren. Dette brygget jeg i sommer, det har visst stått på kjellergulvet siden primærgjæringen var ferdig, dvs ca 10-12 grader til å begynne med, nå rundt 0-4 grader. (Men i primærkaret altså). Gjæren var wlp550 (eller var det 500).

Her tenker jeg dms så det holder, men laaang modning på flaske kan muligens redde en ellers godt behandlet dubbel.

Hva tror dere? Flaske'n eller vasken?
 
Hehe, greit bryggemotto det  :) Men jeg tenkte vel på om noen konkret har vært så uheldige og prøvd dette før. Jeg er såpass pragmatisk anlagt at jeg vil ikke bruke tid på å flaske hvis det er håpløst.
 
Har du smakt på det? Hvis gjæren var frisk nok i utgangspunktet (stor starter, godt med oksygen og gjærnæring) så kan det ha gått greit, men bare smaken kan bestemme det.

Dms kan jeg ikke skjønne skulle være noe problem, det er vel først og fremst knyttet til problemer med kok/kjøling og for korte gjæringsforløp. Men oksidering og autolyse kan veldig godt ha skjedd avhengig av gjærhelsen og hvilken type beholder det har stått i (mtp gjennomtrengbarhet for oksygen).
 
oyvindtveit skrev:
Dms kan jeg ikke skjønne skulle være noe problem, det er vel først og fremst knyttet til problemer med kok/kjøling og for korte gjæringsforløp. Men oksidering og autolyse kan veldig godt ha skjedd avhengig av gjærhelsen og hvilken type beholder det har stått i (mtp gjennomtrengbarhet for oksygen).

Tror DMS ble forvekslet med Diacetyl, som jeg forøvrig ikke tror at du vil få et problem med når ølet har ligget så lenge på gjæren :)

Som øyvind nevner er det nok fare for både oksidering og autolyse. Men for all del, smak på det :)
 
Flask og kom med tilbakemelding om to mnd så har vi andre lært noe på din bekostning:). Men hvordan klarer man å glemme en batch?
 
Borgar skrev:
Men hvordan klarer man å glemme en batch?

1. Brygg en batch.
2. Brygg en batch til
3. Brygg enda en batch
4. Sett noe rot foran gjæringskaret til batch 1
5. Tenk at du snart skal flaske batch 1
6. Sett mer noe rot foran gjæringskaret til batch 1
5. Tenk at du snart skal flaske batch 1
6. Sett mer noe rot foran gjæringskaret til batch 1
6. Batch 1 kan sikkert vente litt til...

Ikke spør meg hvordan jeg vet dette.
 
En kompis og jeg glemte en gjæringsdunk med juleøl vi brygget i mars. Den ble flasket sist helg, og smakte veldig godt. Den hadde gjæret ned lenger enn planen var men ikke noe galt. Vi valgte å ikke karbonere da øllet hadde fått et fint preg av porter(!) og ikke lenger ville kledd karbonering.
 
Hehe, den som syns det er rart at et gjæringskar blir borte har ikke sett rotet i kjelleren min   :eek:

Smakte og flasket. Slett ikke verst smak altså, rundere i smaken en mine mørke pleier å være ved flasking. Dette var første forsøk på denne oppskrifta så jeg har ikke noe referanse med tanke på hvordan et normalt forløp ville smakt annerledes.

Hmm.. kanskje jeg har oppdaget et hemmelig knep for å modne mørke ales.  :jaha: Forresten, glem hele tråden! Skrev jeg 100 dager, -jeg mente 10.
Nå, hva var telefonnummeret til det der døgnåpne patentkontoret...
 
Tilbake
Topp