11.11.11 Collective Brew Day

Det høres egentlig ut som "feil" en profesjonell bryggeribygger ikke burde gjøre. Men det er råfint, og som du sier så funker det nok kjempebra når man blir skikkelig kjent med utstyret og får modifisert litt. Lurer på hva Fleck hadde sagt til Blichmann Autosparge ;D
 
Bjarte H skrev:
. Lurer på hva Fleck hadde sagt til Blichmann Autosparge ;D
Slik jeg kjenner Vincent Fleck så tror jeg han bifaller bruken av den. Han er pragmatisk anlagt og ser nytten i ting som gir mening. For alt jeg vet ergrer han seg for at han selv ikke har funnet på denne lilel enkle, men ypperlige løsningen...
 
Bomma litt på temaet i dag, og endte på 1.1(0)1. Litt rot med ymse faktorer, og fikk en hel..golands utfordring med 2kg spraymalt som klistret vekk en ekstra time, samt at jeg diskuterte meg frem til å bytte gjær på tampen, og gikk for Safale US-05 for å sikre frisk gjær og bedre utgjæring.
 

Vedlegg

  • IMG_2297.jpg
    IMG_2297.jpg
    1,2 MB · Sett: 391
  • IMG_2298.jpg
    IMG_2298.jpg
    995,8 KB · Sett: 398
Endte på 1.100/1.001 her i gården selv om jeg la til mer sukker. Mistenker at jeg hadde en aldri så liten feiltelling på vannmålingen. Syntes mesken var noe tynn.

Okkesom - morsomt eksperiment og supert at så mange ble med på dette.

:)
 
Odland skrev:
Endte på 1.100/1.001 her i gården selv om jeg la til mer sukker. Mistenker at jeg hadde en aldri så liten feiltelling på vannmålingen. Syntes mesken var noe tynn.

Okkesom - morsomt eksperiment og supert at så mange ble med på dette.

:)

Je, bra initiativ!
Hvor mye sukker la du til for å få SG lik 1.001? :laugh:
 
Hehe, en liten typo der gitt, skulle være OG 1.100/1.101

Skal bli morsomt å se om noen får noen dugelige øl ut av dette.
 
Hadde litt problemer her i gården også, skyllinga gikk for fort slik at utbytte blei noko mindre, og eg måtte tilsette ein del meir farin enn antatt (1,2kg sukker). Noken som har betenkligheiter med å tilsette så mykje sukker i ein 21 liters batch? Har ikkje erfaring med å bruke større mengder sukker i brygginga. Eg endte uansett på 1,110 og er veldig spent på kva dette blir...  :)
 
Da er jeg kommet meg i sofaen hjemme, og har fått veskebalansen i orden igenn etter en lang dag på jobb og på bryggeriet :godtoel:

Vårt brygg ble vel ikke helt etter regelboka, men 11 ulike malt- og humletyper ble det, og en kalkulert IBU på 111. Vi satser på at det blir drikkende øl  :skaal:
For de spesielt interesserte som måtte ha 5 minutter å slå ihjel, så ligger det nå en liten video fra bryggingen nå i dag... eller rettere sagt i går, her:

http://www.youtube.com/watch?v=Cn5th2zLCQA
 
Torvald skrev:
Noken som har betenkligheiter med å tilsette så mykje sukker i ein 21 liters batch?

Finnes ikkje betenkeligheter i dette tilfellet. men tenker jo at det blir enda verre neste år når det er 12.12.12.
Må jo få OG opp til 1212 for å matche den......
Utfordring  ;D
 
Da har det begynt å gjære godt i dunken. Synes gjæringen startet veldig raskt. Det er første gang jeg har brukt WLP007, og må si at jeg er ganske så imponert av den til nå.
 
Takk til Odland for godt tiltak.  :ilike:

Fekk prøvd ut høg OG i kombinasjon med meskepåse.  :jaha: Eg gir meg sjølv ein klapp på skuldra for optimisme i startfasa, men då eg byrja å røre i meska og ting likna på ein deig såg eg heller mørkt på det.  :duh: Etter litt hokus og pokus fekk eg nå ut meir enn eg hadde trudd. Kokte vel og lenge og alt såg ut til å gå vegen til 1.111
Diverre hadde Beertools kalkulert at eg skulle få fleire gravity poeng frå LME'n, som eg skulle ha i til slutt, enn det eg faktisk fekk.....  og eg endte på 1.100

Vørteren smakte vertfall meget godt, og i dag ploppe 007-gjæren som eit maskingevær. Eg er ein erfaring rikare, og har 21 l barleywine som ploppe og er godt nøgd med det.
 
Gleder meg allerede til neste år. 12.12.12.

Da man ikke kan brygge ett brygg på 1.120 eller 1.012 så kan man alle bli enige om å brygge det samme brygget denne datoen.
Hadde vært stilig om flere hjemmebryggere over det ganske land stod denne dagen og brygget på samme oppskrift! (Liker tanken)
Men, det må jo da være ett spesiellt øl, og ikke en vanlig APA eller bitter.

Men igår gikk alt nokså rett vest. Dårlig effektivitet og elendig skylling førte til pre OG på 1.060 og OG på 1.072 etter 90min koking.
Pga. mye humle i ett såpass lite brygg fikk jeg til slutt 15-16 liter ferdig vørter.

Så tilstanden min hjemme er følgende:
Klargjort vørter med for lav OG.
Overpitchet gjær.
Gjærer noe kaldere, 17-18 grader.

Om dette kan kalles en barleywine er jeg usikker på. Tenket på å tilsette noe mer "gjærbart stoff" da jeg har brunt sukker, farin og DME.
Noen tips?

Bilder legges ut i kveld :)
 
Nope. Kun malt. Hadde ett lite håpløst håp om å oppnå høy nok OG med bare malt. Noe som var nokså naivt :p
Jeg må innrømme at jeg fulgte beersmith litt for blindt denne gang.
 
sand skrev:
Finnes ikkje betenkeligheter i dette tilfellet. men tenker jo at det blir enda verre neste år når det er 12.12.12.
Må jo få OG opp til 1212 for å matche den......
Utfordring  ;D

1,212 hadde vert ein drug utfordring ja.

Her har forresten brygget begynt å gjære, har slutta å bruke vatn i gjærlås, så den går stille og snilt. Har hatt litt mykje fulsel i eit tidligere ekstremøl, og prøver no å ungå det med at eg kjølte vørter ned til 16 grader og satt dunken til å gjære ved ca.17-18 grader. Rekner med det vil hjelpe på.
 
Fredagens brygging står som den mest kaotiske til nå, utbyttet var dårlig, var usikker på volumberegninger og tilsetninger, selv sukkeret jeg tilsatt hadde ikke ønsket effekt. På et tidspunkt klarte jeg overbevise meg selv om at jeg hadde 40 liter vørter i gryta selv om jeg bare skulle lage 25. Alt kaos til tross og en god porsjon sukker 1,5 kg og DME 1,9 kg landet OG på 1,099 som beersmith påstår skal gi meg 11% så nå er det bare å vente i spenning:)
 
Hvordan vil det være å gjenbruke gjæren fra dette brygget, jeg tenker å brygge en IPA samtidig som jeg stikker om barley winen og da setter IPAen rett på gjærkaka.
Er dette lurt med tanke på det potensielt høye alkoholnivået i første omgang?
Bruker Safale US-05 som har oppgitt 12% i alkoholtoleranse.
 
Det er hverken videre tilrådelig eller vanlig å gjenbruke gjær fra sterke øl. Gjæren har vært gjennom en ganske stressende prosess pga. mye humle og alkohol. I tillegg kan den også ta med seg en god del smak fra det første ølet, i alle fall dersom man pitcher direkte, uten å vaske gjæren først.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp