Står og skal brygge denne med et sett fra Vestbrygg. 3stegs mesking er 20+20+5 minutter, mens ettstegsmesking er på 60 minutter. Kan dette være korrekt - hvorfor forskjellen i mesketid?
Bruk begge pakkene.Hei. Jeg kjøpte 7 Fjell småtøs ølsett som jeg skal brygge i dag. Ser når jeg åpner pakken at der er 2 pk safale us-05 pr 25 liters sett. Har jeg fått for mye gjær, eller skal det være 2 pakker på 25 liter? OG er bare 1.044
Tja, jeg ville ikke gjort det, da jeg ikke ville hatt høyere abv i en blonde ale, men for all del, det er ditt øl!Hva tror dere om å tilsette 0,5 kg Marris Otter pr sett for litt høyere alc% ? Hva vil event. OG da bli, sånn ca?
Takk for svar Miguel! Ja, veldig fornøyd med etiketten!
Hmm, så rart.."her" skal linke til oppskriften. Funket den ikke?
Kopierer den inn jeg da:
Malt:
2,1 kg Best Pale Malt, 5 EBC
2,1 kg Best Pilsen Malt 3,5 EBC
600 g Best Caramel Pils, 5 EBC
100 g Crisp Crystal 100, 100 EBC
Totalt: 4,9 kg
Humle:
13g Magnum 11.9%, 60 min. (Ønsker å legge til 4g Magnum)
22g Saaz 3,5%, 6 g Amarillo 8,7%, 15 min. (Ønsker å legge til 4g Amarillo)
22g Saaz 3,5%, 6 g Amarillo 8,7%, 0 min. (Ønsker å legge til 4g Amarillo)
Men da bør jeg legge til mer? Forslag til mengde?
Har faktisk aldri sett oppskriften til Småtøs før, artig greie med Saaz.
Hvis du vil ha mer amerika-inspirert greie så f.eks erstatt saaz med amarillo og gå med det. Det er beskjedne mengder humle i den. Hvis du erstatter saaz 1:1 med amarillo og driter i det som opprinnelig er amarillo så har du nesten 1g/l. Det er ganske streit for en amerikansk blond.
Spørs jo hvor mye mer humle du vil ha da, tenker du APA er du nesten halvveis der.