Acacia fat påca 25 L

aholgersen skrev:
Hei folkens

For en stund siden fikk eg et fat laget fra Acacia tre fra svigermor (har ganske snille svigermor).
Denne er laget av en bøkker (tønnemaker) i Serbia som leverer tønner til øl og brennevins produksjon til daglig.
Ølbrygging i heimen er nesten ikke eksisterende der nede, så han syns det va kult å kunne lage et fat til en norsk hjemmebrygger.
Har nå prøvd fatet på en Cherry Stout som eg syns har fått en veldig god smak, før det ble fylt opp med Saison og Brett (denne tønnen kommer til å være til surøl for evig tid nå).
Siden eg syns tønne lagring og surøl er veldig spennende, skal eg undersøke om han har lyst til å lage noen flere til meg.
Derfor ville eg sjekke om det var noen andre som og kunne tenkt seg en tønne? Hvis det er flere som vil kjøpe kan me sikkert få en fine pris og billigere frakt.
Gi en lyd hvis det er av interresse

Mvh
Anders

Dette ser jo interesant ut.  Vet du om det går an å ettergjære i tønna slik at man kan få dannet kullsyre i ølet? (På samme måte som ettergjæring i flasker)
 
Dette ser jo interesant ut.  Vet du om det går an å ettergjære i tønna slik at man kan få dannet kullsyre i ølet? (På samme måte som ettergjæring i flasker)

Tror ikke det vil fungere. Disse puster jo, slik at det vil slippe ut. Nå har eg ikke vært noen plass der de har servert øl rett fra tønne, men det er sikkert noen her inne som har smakt det og kan fortelle hvor mye kullsyre som blir værende
 
Da er de første fatene på vei ut, og neste sending skal være på vei. Tok litt tid i tollen, men tollvesnet er sikkert bare misunelige på fatene. Finnes bryggere i alle etater :)
 
Ville vært fint hvis dere som har begynt å bruke disse fatene kunne lagt ut noen kommentarer. Mulig det er for tidlig å spørre, men flere har vel hatt fat et par mnd. og har sikkert begynt prøvesmakingen  >:D
Jeg venter enda i spenning på mitt, og har lagt planer for å lagre en imp stout på dette. Lurer litt på om jeg skal invitere Mr. Jack Daniels som første besøkende. Han tror jeg vil sette sitt preg på inventaret.
 
Audun F skrev:
Ville vært fint hvis dere som har begynt å bruke disse fatene kunne lagt ut noen kommentarer. Mulig det er for tidlig å spørre, men flere har vel hatt fat et par mnd. og har sikkert begynt prøvesmakingen  >:D
Jeg venter enda i spenning på mitt, og har lagt planer for å lagre en imp stout på dette. Lurer litt på om jeg skal invitere Mr. Jack Daniels som første besøkende. Han tror jeg vil sette sitt preg på inventaret.

Jeg har en Barleywine liggende på tredje uke nå. Fatet har ganske mye charring, og jeg tappet uten annen tilsetning. Brukte ca to uker på å trutne og skylle fatet på forhånd. Har ikke prøvesmakt ennå. Neste uke...
 
Tilbake
Topp