Aldri så liten tabbe,,,, safalger w-34/70 å temperatur

Hei

Brygget en schwarzbier på fredag, det ble sent å jeg var trøtt. Hadde hydrert 3 pakker w-34/70, den begynte å bli kremete å fin og hadde ca 28grader i temp. Jeg var som sagt kjempetrøtt og måtte bli ferdig. Så jeg endte med å tappe vørteren i bøtta, oksygenere pitche ved vørter temp 28grader. Tanken var at om celledelingen foregår ved for høy temp, var ikke det så nøye. Bare tempen var komt ned på 9 -10 grader før spisingen begynte. Så jeg satte bøtta i skapet med blowoff tuben på, stilte in stc1000 og gikk å la meg. Dagen etter, ser jeg at tempen er fremdeles 26 grader, jeg har ikke trykket på påknappen på skapet, bare startet stc`n....
Starter jo kjølingen da men, det begynner så smått å pluppe i gjærlåsen.

Så gjæren har fått spist/gjæret noe helt infernalsk i 24 timer før tempen nå er nede på 9,6grader og det plupper rolig/ som normalt nå.

Hva tenker folket,, har jeg ødelagt brygget?
 
De første 12-24 timene bruker gjæret på å sexe og vokse, så det er isåfall den prosessen du har forstyrret.
Jeg vet ikke om det har noe å si for ølet, men jeg gjetter det burde gå bra.
Har du ikke kjølt ned litt vel fort dog?
 
Å "sexe" gjør de jo egentlig ikke da de formerer seg aseksuellt :)

Men den kan vel få litt i overkant mye forskjellige smaker, og evt så har du fått noen alkoholer der du ikke vil ha. Du vil vel kanskje også passe på diacetyl-rasten med så høy pitch. Gjerne post resultatet om noen uker.
 
Ja. Jeg overpitchet en god del da jeg brukte 3 pakker, 2 hadde gjort jobben. Og aktiviteten er som forventet, så jeg tror gjæren har det bra og er i passelig antall. Og nedkjølingen var ca 16 grader ned over 24 timer, der ingen tegn til at jeg har sendt gjæren i dvale, den virker ok. Så er ikke så bekymret for utgjæringen. De er mer hva 24timer med frotsing ved mye forhøy temperatur vill produsere av uønskete smaker. Og hvor høyt bør jeg nå sette opp temperaturen igjen når aktiviteten avtar om en liten uke for å forsøke å få gjæren til å spise opp usmakene igjen?
 
En tommelfingerregel er å skru opp igjen til samme temp som du pitchet på, men i dette tilfellet tror jeg kanskje at vi har et avvik fra den regelen :)
 
Jeg foreslår at du bumper gradivis 4-6 grader over gjæringstemp, og holder der tre-fem dager. Alt etter hvordan gjæringen har forløpt så kan det ta litt tid å få spist opp det du vil skal spises opp for å rydde opp nedi der.
Mitt beste tips er uansett å smake på det underveis, så kjenner du hvilke tiltak som må til.
 
Tenkte å gi en liten oppdate. Ølet ble bra, ble ikke skadet av den varme starten på gjæringen. Jeg hadde oppi en teskje med gjærnæring rett i vørteren på dag 4, og hadde temperaturen oppe i 15 grader i 4 enhalv dag cirka. De eneste som jeg ikke liker med øllet er; Jeg mesket med svartmalten oppi hele mesketiden. Dette var ikke planlagt, den gikk oppi kvernbaljen i veiingen av gammel vane. Å da var det for sent. Det er en liten bismak av tørt pulver, som jeg antar må være usmak av svart malten.
 
Tilbake
Topp