Andrimne Bryggeri

Sjekket ikke hvor mange liter som faktisk ble tilsatt oksygen (tappet over i Better Bottle, og de er ikke graderte), men det skal selvsagt la seg gjøre å kontrollere dette og sette opp en slags formel. Men det var forsåvidt ikke så voldsomt stor mengde som ble tilsatt O₂. Godt under 10 liter, i alle fall.
 
Gahr skrev:
Da er bryggingen av et nytt surøl unnagjort, og inline oksygenering testet ut. Og det fungerte over all forventning. Oksygenerte i 1 min. med 1 l/min. flow. Dette ga 11,2 ppm O₂ i vørteren (jeg sikter på 10-12 ppm). Man er ytterst fornøyd. Bilder av oppkoblet inline-dings under.

Forøvrig fungerte absolutt alt som det skulle i bryggeriet i dag. Absolutt ingen problemer med noen ting. Brygging er gøy!

Stilig at det fungerte så bra! Bra inspirasjon dette til evt. eigne okygeneringsanordninger. Korleis desinfiserte du den?
 
Gahr skrev:
Da er bryggingen av et nytt surøl unnagjort, og inline oksygenering testet ut. Og det fungerte over all forventning. Oksygenerte i 1 min. med 1 l/min. flow. Dette ga 11,2 ppm O₂ i vørteren (jeg sikter på 10-12 ppm). Man er ytterst fornøyd. Bilder av oppkoblet inline-dings under.

Forøvrig fungerte absolutt alt som det skulle i bryggeriet i dag. Absolutt ingen problemer med noen ting. Brygging er gøy!

Flott !!!
Har snust litt på en del andre muligheter, men da tester jeg ut denne selv også....
 
Ja, bare til surøl, siden disse skal stå til gjæring på dunken i minst et år.
 
Kva slags fitting har du brukt på brusesteinen, og er dette morebeer sin med 3/8" diameter på røyret?
 
Brusesteinen er en 2 micron-sak fra MoreBeer som leveres med 1/2"-gjenger. Den er skrudd inn i en 1/2" T. Jeg stapper et luftfilter inn i røret og 3/16"-slange utenpå igjen. Se bilde lenger oppe.
 
Gahr skrev:
Brusesteinen er en 2 micron-sak fra MoreBeer som leveres me 1/2"-gjenger.
Obs. hvis andre skal kjøpe brusestein er 0.5 micron mer egnet til rein O₂. Det står også på nettsiden til MoreBeer.
 
Bjarte H skrev:
Gahr skrev:
Brusesteinen er en 2 micron-sak fra MoreBeer som leveres me 1/2"-gjenger.
Obs. hvis andre skal kjøpe brusestein er 0.5 micron mer egnet til rein O₂. Det står også på nettsiden til MoreBeer.

Sant nok, men steinen jeg bruker i inline-systemet er kun tilgjengelig i 2-micron hos Morebeer... Tidligere brukte jeg 0,5 micron, men det funket altså like bra med 2 micron i det nye oppsettet, så jeg skal ikke klage...
 
Aleksander87 skrev:
Hvor har du fått tak i 02, og var prisen overkommelig?

Jeg kjøpte tanken (1,9 kg) privat av innehaveren av Bergen Froskemannsenter, betalte 1000,-. Regulatoren kostet drøyt 800,- på Gasservice i Bergen, så, ja, jeg synes det var overkommelig. Men det er noen år siden... Husker ikke helt hvor mye jeg har betalt for å fylle, men jeg mener det har pleid å være ca. 200,- samme sted som jeg kjøpte flasken.
 
Gahr skrev:
Brusesteinen er en 2 micron-sak fra MoreBeer som leveres med 1/2"-gjenger. Den er skrudd inn i en 1/2" T. Jeg stapper et luftfilter inn i røret og 3/16"-slange utenpå igjen. Se bilde lenger oppe.
Ja sjønte etterkvart kva du hadde etter at eg såg ferdigløysningen frå MoreBeer. Har ein laus 2micron stein på 3/8" røyr. Får skaffe meg ein slags overgang til NPT.
 
protto skrev:
Ja sjønte etterkvart kva du hadde etter at eg såg ferdigløysningen frå MoreBeer. Har ein laus 2micron stein på 3/8" røyr. Får skaffe meg ein slags overgang til NPT.
Her
CF1414.jpg
 
@Gahr

Vil du anbefale biltema induksjonsplaten du bruker? Jeg brygger ca 25 liter i 36 liter kjele og trenger en rimelig varmekilde som varmer opp vann hurtig.
 
Jeg bruker ikke induksjonsplate fra Biletma... Jeg har en induksjonsplate fra netthandelen som jeg bruker til meskingen (nå funker den prima slik jeg bruker den) og en vanlig 2000 W Kervel-plate til vørterkokingen.
 
Gahr skrev:
Jeg bruker ikke induksjonsplate fra Biletma... Jeg har en induksjonsplate fra netthandelen som jeg bruker til meskingen (nå funker den prima slik jeg bruker den) og en vanlig 2000 W Kervel-plate til vørterkokingen.

Min feil, jeg trodde den du har under meskekjelen var fra Biltema men ser nå at den ikke er det. Kan du anbefale en 2000W induksjon plate (rimelig). som sagt så brygger jeg ca 25 liter i 36 liter kjele. Jeg har nettopp byttet fra kjeler med vannkoker varmeelemt til et BIAB system. Brygget første brygg med nye systemet i går. Oppvarming av 20 liter vann til 70 grader tok nesten 1,5 time på keramisk topp og over 30 min fra 72 til koking.
 
Er vel noen her som benytter denne:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30595159
Induksjonsplatee fra Biltema, obs etc, er billige, fungerer ok, men har noen små issues:
- De slår seg gjerne av underveis så du må starte de igjen, går jo greit når du er i nærheten, noe du allikevel bør være.
- De er ofte laget i plast.. jeg har en slik, og er svært skeptisk til stabiliteten..

En god induksjonsplate er forøvrig kjekt å ha på et kjøkkenet ellers da, jeg benytet min til pinnekjøttdamping i jula, men tror jeg må bytte ut pga dette tullet med at den slår seg av.

Sjekk også denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,9490.msg89123.html
 
Tilbake
Topp