Aroma borte etter 3 dager

Hei,

laget en 25l batch neipa’ish øl med pils malt og litt hvete. Brukte loral til alt som bitterhumle, 10min addition, hopstand og tørrhumle. Ølet gjæret på 2 dager med kveik på 35grader c. Deretter 5 dager på 19c med 200g tørrhumling. Tok ut tørrhumlen og coldcrashet 2c + karbonering ca1,5bar. Ølet smakte himmelsk etter et par dager med karbonering, men nå på dag 5 er aromaen borte og skumlaget skyhøyt når jeg tapper! Hva er det som har skjedd her? Ølet har vært på en snub nose fra dag 1!
 
Har du tatt coronatest? Beklager...

Mulig den er overkarbonatisert, 1,5 bar er jo i høyeste laget? Vet ikke om dette forklarer den plutselige mangelen på aroma men
 
! Flere som har testet! De er enige om at det har skjedd noe! Føler ikke det er oksidert, men mulig jeg fikk en dårlig batch med humle! Det lukta digg når jeg brygget og tenkte ikke over at det manglet noe der!
 
Kan det være at du har latt det stå, og å tappet ut det meste av godsaker ila første sitting? Det høres ut som en klassisk greie egentlig..

Hvis du lar det stå, og så tapper, så tapper du ut en del av det som har lagt seg på bunn = la bomba av smak og aroma. Da er det mindre humlerester igjen til de neste sittingene, så du får mindre humle.
 
Hvis det er oksidering får du nok fort svaret på det. Først forsvinner aromaen og deretter blir ølet mørkere og mørkere.

Hva gjorde du for å forhindre suckback når du kaldkræsja ølet?

1,5bar er alt for høy karbonering.
 
Loral er vel nærmest ei amerikansk pilshumle, og absolutt ikke noe du skal forvente noen stor NEIPA-opplevelse fra. Jeg har sett at den sammen med andre humler kan gi en effekt, men brukt aleine passer den nok dårlig i en NEIPA.

Jeg har brukt den, og fikk lite ut av den.
 
2 dager med kveik på 35grader c. Deretter 5 dager på 19c med 200g tørrhumling.
Målte du SG før du droppa temperaturen? Mulig at årsaken til mye karbonering er at ølet ikke var helt utgjæra etter kun 2 dager på 35C, og/eller at du ble utsatt for hop creep når du tørrhumla. 1.5 bar i tre døgn gir en ok karbonering normalt sett. Jeg bruker oftest to bar i 48 timer, så serveringstrykk i ei uke. Miguel har også et godt poeng, som jeg blei utsatt for sjøl også vedrørende en NEIPA. Intense første halvlitere før det så gav seg. Tipset han gav den gang da var å snu fatet regelmessig og før kvelder der du veit det blir tappa en del av det.
 
Kan det være at du har latt det stå, og å tappet ut det meste av godsaker ila første sitting? Det høres ut som en klassisk greie egentlig..

Hvis du lar det stå, og så tapper, så tapper du ut en del av det som har lagt seg på bunn = la bomba av smak og aroma. Da er det mindre humlerester igjen til de neste sittingene, så du får mindre humle.
Smakte på det etter en dag karbonering. Tapper ølet fra toppen med flytekule. Neste smak var etter 3 dager og aromaen var 80% borte:(
 
Hvis det er oksidering får du nok fort svaret på det. Først forsvinner aromaen og deretter blir ølet mørkere og mørkere.

Hva gjorde du for å forhindre suckback når du kaldkræsja ølet?

1,5bar er alt for høy karbonering.
Ikke kjent med suckback! #noob men jeg carbonerte med c02 under coldcrash og hadde ingen andre ting tilkoblet
 
Målte du SG før du droppa temperaturen? Mulig at årsaken til mye karbonering er at ølet ikke var helt utgjæra etter kun 2 dager på 35C, og/eller at du ble utsatt for hop creep når du tørrhumla. 1.5 bar i tre døgn gir en ok karbonering normalt sett. Jeg bruker oftest to bar i 48 timer, så serveringstrykk i ei uke. Miguel har også et godt poeng, som jeg blei utsatt for sjøl også vedrørende en NEIPA. Intense første halvlitere før det så gav seg. Tipset han gav den gang da var å snu fatet regelmessig og før kvelder der du veit det blir tappa en del av det.
Sjekket ikke SG etter tørrhumling. Den traff fg før da!
 
Loral er vel nærmest ei amerikansk pilshumle, og absolutt ikke noe du skal forvente noen stor NEIPA-opplevelse fra. Jeg har sett at den sammen med andre humler kan gi en effekt, men brukt aleine passer den nok dårlig i en NEIPA.

Jeg har brukt den, og fikk lite ut av den.
Tja, hørte på hop and brew school med yakima gutta, og de snakket om den som en aroma bombe. så søkte jeg litt rundt og fant mange som digget aromaen i ipa. Laget en batch med 50/50 citra og loral og syns den ble kjempe god, så da tenkte jeg en single hop får å sjekke trøkket på loral. Men hvis det er som du sier så holder det vel ikke med den da.
 
Tilbake
Topp